ROTI CELUP TELUR

ROTI CELUP TELUR

Selamat petang. Hi tea kat mana petang ni? Alaaa ni kan hujung bulan. Minum petang tak boleh acah mewah-mewah berbeli kat kedai sangat. Bonus bajet 2018 dapat bulan januari. Gaji pun lambat lagi..hehe. Apa yang boleh dimasak dengan cepat dan menjadi kegemaran anak ialah roti celup telur ni ha



Rasanya ramai je yang selalu buat gini kan. Lebih-lebih lagi bila roti dah hampir tamat tarikh luput sedangkan roti tu masih banyak. Apa lagiii... roti telur la jawabnya. Atas kreativiti masing-masing la nak mengolah ikut style sendiri


RESIPI ROTI TELUR

(nak jugak tulis resipi kann walaupun senang. Ni style abuya la ehh. Jangan komplain)


Bahan-bahan :-

1- Roti bata (potong sendiri) 
2 - 5 biji telur
3 - Bawang goreng
4 - Minyak sapi (kadang-kadang taruk mayonis... ehh suka hati lah)
5 - Serbuk lada hitam (kadang-kadang ada juga masukkan serbuk lada putih)
6 - Garam secukup rasa




Cara masak :-

1- Bancuh telur dengan semua bahan, bawang goreng, minyak sapi, serbuk lada hitam dan garam

2 - Potong roti bata. Jangan terlalu nipis. Ala-ala saiz macam orang buat roti titab atau roti telur goyang tu haa dah ok

3 - Celup roti ke dalam bancuhan telur

4 - Goreng di atas kuali 



Bancuhan telur yang lebih tu boleh goreng buat scramble egg. Makan bersama roti celup telur tadi. Hurmm lagi berganda keenakannya

inilah nasibnya..

Menangislah Wahai Mata Pendosa

Menangislah Wahai Mata Pendosa



Terberkati lah mata yang menangis 
kerana ingat Sang Kekasih..
Dan terberkati hati yang tersulam dalam cinta-Nya

Kerana... jikalau bayi tidak menangis, 
air susu tidak mengalir dari dada ibu

Dan selama awan tak menitiskan air hujan, taman tak akan menghijau..
Dari tangisan awan...taman menjadi hijau

Dan sebanyak mana lilin menangis, sebanyak itulah bertambah cahayanya

Dan jika air mata pendosa mengalir dalam sedihnya....
Allah samakan air mata itu dengan darah syuhada

Menangis dan meratap adalah harta berlimpah..
Ampunan-Nya adalah rahmat nan agung

Harta dunia adalah emas dan perak...
Bekal di sisi Allah adalah cinta di kedua mata yang menangis




Syair Maulana Jalaluddin ArRumi, penyair tersohor dan tokoh sufi berpengaruh di zaman kegemilangannya


Bila Shah Rukh Khan Jadi Hamba

Bila Shah Rukh Khan Jadi Hamba


Dulu pernah tengok cerita shah rukh khan berlakon, jadi hamba kepada amrish puri yang selalu menjadi membawa watak antagonis dalam filem hindustan. Shah rukh khan dilayan sebagai hamba abdi walaupun sedari kecil dia telah menabur khidmat dan jasa dengan penuh kesetiaan kepada amrish puri. Ingat-ingat lupa cerita tu, tapi antara scene kehambaan tu ketika amrish puri mahu turun dari kenderaannya, shah rukh khan siap tadah tangan untuk tapak kaki amrish puri, sebelum kaki amrish puri jejak tanah, kakinya harus memijak di atas tangan shah rukh khan terlebih dulu. Sungguh pun amrish puri yang jahat ini membela shah rukh khan sejak kecil, tapi dia dilayan seperti hamba abdi

Apabila orang bertanya kepada amrish puri siapakah lelaki ini (merujuk kepada shah rukh khan) , dengan angkuh dijawab "dia adalah haiwan kesayangan saya yang paling setia." . Shah rukh khan sentiasa didera dan dipukul. Dia juga bisu kerana telah dimasukkan arang ke dalam mulut semasa dia kecil. Amrish puri menyukai si hamba ini kerana dia mempunyai banyak kemahiran dan kuat. Hamba abdi itu ( shah rukh khan) mempunyai jiwa yang lembut, taat kepada tuannya tetapi sering berada di tempat yang salah pada waktu yang salah





KERJA HAMBA HANYA UNTUK TUAN


Begitulah juga manusia ini yang patut menyedari hakikat diri sebagai hamba. Hamba yang patut taat , tunduk, patuh merendah diri kepada Sang Tuan Yang Maha Agung. Hamba yang dicipta untuk melaksanakan segala perintah Allah, meninggalkan segala larangan Allah. Kerja hamba hanyalah untuk Tuan. Kalau lah manusia itu sentiasa sedar dirinya hanya lah hamba kepada Allah, nescaya tidak berlaku  kerosakan di muka bumi ini. Tak ada seorang pun sanggup melakukan dosa dan melawan perintah Tuan!

Bayangkan jika Allah benar-benar terus menunjukkan kemurkaanNya secara langsung jika para hamba melakukan kemungkaran dan mengingkari perintahNya. Dosa sikit ditimpa bala, dosa sikit ditimpa musibah, tak solat je dah kena sambar petir, sekali melakukan zina terus mati, sekali mencuri terus cacat anggota badan, berbohong, memfitnah dan mengumpat ajer nanti ditimpa bala jadi bisu. Mahu begitukah wahai manusia-manusia para hamba Allah  sekalian?  

Tetapi... Tuan kita tidak begitu kan. Tuan kita tidak kejam untuk berdendam, tidak zalim untuk membalas. Dia sangat lah Maha Mengampun. Dia Kaya dengan sifat Maaf. Maha  Kaya dengan sifat Belas Kasihan. Allah sangat menerima taubat setiap kali manusia meminta walaupun seringkali atau beribu kali manusia mengulangi kesalahan ... kan

Baiknya Allah


Kisah Benar 4 Isteri Lelaki Ini Terbongkar

Kisah Benar 4 Isteri Lelaki Ini Terbongkar

Tersebutlah kisah lelaki yang memiliki 4 orang isteri :

Isteri pertama : Tua dan jelek, kebiasaa nya tidak diperhatikan dan dipedulikan

Isteri kedua : Agak cantik, comel, agak diperhatikan

Isteri ketiga : Sangat cantik, comel, lawa dan cukup diperhatikan

Isteri keempat : Paling cantik, sangat diperhatikan dan disanjung-sanjung serta diutamakan!

Waktu pun berlalu begitu pantas dan tibalah saat sang lelaki (suami) tersebut mahu meninggal dunia, lalu dipanggil lah 4 orang isterinya itu

Apabila dipanggil isteri ke empat yang paling cantik lawa itu dan ditanya : "Mahukah ikut menemaninya ke alam kubur ? " Si isteri menjawab : "Sorry, cukup sampai di sini saja saya ikut dengan mu..."

Saat dipanggil isteri yang ketiga dan ditanya hal yang sama, dia pun menjawab : "Sorry, saya hanya akan menghantarmu sampai di bilik mayat dan paling jauh pun sampai di rumah sahaja "

Kemudian dipanggil isteri yang kedua dan ditanya hal yang sama. Maka dia pun menjawab : "Baik, saya akan menemanimu tapi hanya sampai ke liang kubur, setelah itu Bye Bye."

Si Suami sungguh kecewa mendengar semua itu.Tetapi inilah hakikat kehidupan dan menjelang kematian

Lalu dipanggil lah isteri pertama yang selama ini tidak dipedulikan. Apabila ditanya hal yang sama, si suami sungguh tak menyangka akan jawapannya : "Saya akan menemani ke manapun kamu pergi dan akan selalu mendampingimu "

Pendedahan siapakah isteri pertama sampai ke empat 

Isteri ke empat adalah "harta dan kekayaan". Mereka akan meninggalkan jasad kita di saat setelah kita meninggal dunia

Isteri ketiga adalah "teman-teman" kita. Sebahagian mereka hanya akan menghantar jasad kita hanya setelah disembahyangkan

Isteri kedua adalah "keluarga", saudara dan teman rapat kita. Mereka akan menghantar kita sampai di kuburkan, dan akan meninggalkan kita setelah mayat kita dimasukkan dalam liang kubur dan ditutup dengan tanah

Isteri pertama adalah "tindakan dan amal perbuatan" kita selama hidup di dunia. Apa yang disemai, itu lah yang akan dituai. Hanya itulah peneman paling setia di kubur. Hanya itulah bekalan terbaik yang dapat dibawa apabila sudah sampai waktunya nanti
Senandung Kematian

Senandung Kematian

Kematian adalah sebuah misteri. Misteri dalam banyak hal dan keadaan termasuk apakah setelah ajal menjemput, kita akan menjadi penghuni surga atau neraka? Tidak seorang pun yang tahu! Misteri tentang kehadirannya yang entah bila menjemput

Murid AlImam Syafi'e Rahimahullah iaitu Imam Al-Muzaniy, menceritakan suatu hal luar biasa. Katanya, “ Saat Imam Syafi'e sakit dan kemudian wafat, aku berkesempatan menjenguk dan menanyakan khabar kesihatannya

Imam AsSyafi'e menjawab: ‘Aku akan segera meninggalkan dunia, berpisah dengan saudara. Sejenak lagi, aku akan meneguk gelas kematian dan akan menghadap Allah

Aku tak tahu, apakah rohku akan terbang menuju ke syurga, ataukah akan terlempar ke neraka?" Kemudian beliau menangis perih sambil bersenandung." (Imam Syafi'e antara Imam/Ulama' yang terkenal dengan syair-syairnya)

إليك إله الخلق أرفع رغبتي * وإن كنت يا ذا المن والجود مجرما

Hanya kepada-Mu wahai Tuhan seluruh makhluk, kupanjatkan usahaku, meskipun diri ini, wahai Tuhan Maha Pemilik Anugerah dan Kebaikan, bergelumang dosa


فلما قسا قلبي وضاقت مذاهبي * جعلت الرجاء مني لعفوك سلما 

Ketika hati ini makin mengeras dan segala harapan mulai sinar, aku berharap akan keampunan-Mu sebagai Penyelamat

تعاظمني ذنبي فلما قرنته * بعفوك ربي كان عفوك أعظما 

Aku sedar begitu besarnya dosa-dosaku, tapi jika kubandingkan dengan keampunan-Mu, wahai Tuhanku, ternyata keampunan-Mu jauh lebih besar


وما زلت ذا عفو عن الذنب لم تزل * تجود وتعفو منة وتكرما

Engkau sentiasa Maha Pemaaf atas segala dosa, senantiasa Maha Memberi kebaikan dan keampunan sebagai nikmat dan kemuliaan


فلولاك لم يغو بإبليس عابد * فكيف وقد أغوى صفيك آدما

Andaikata bukan keranaMu, tidak seorang pun ahli ibadah boleh disesatkan iblis, bagaimana tidak, sedang dia pernah menyesatkan kekasih-Mu, Adam


فإن تعف عني تعف عن متمرد * ظلوم غشوم ما يزايل مأثما 

Jika Engkau memaafkan aku, maka Engkau telah memaafkan seorang pemberontak, zalim dan sewenang-wenang yang selalu berbuat dosa


وإن تنتقم مني فلست بآيس * ولو أدخلت نفسي بجرمي جهنما

Dan jika Engkau menyiksaku, maka aku tak akan berputus asa, walaupun aku telah Engkau masukkan ke dalam Jahanam lantaran dosaku


فجرمي عظيم من قديم وحادث * وعفوك يا ذا العفو أعلى واجسما

Dosaku, baik dulu mahupun sekarang memang sangat besar, namun keampunan-Mu, wahai Sang Maha Pemaaf, aku yakin lebih tinggi dan lebih besar
Elak Mengantuk Semasa Khutbah Jumaat

Elak Mengantuk Semasa Khutbah Jumaat

Semalam rase macam kurang tidur je. Pagi ni mengantuk dan kalau di layan mesti tertidur sampai pukul 1 petang. Mula la gelabah nak siap-siap untuk solat Jumaat. Time khutbah pulak mesti ada aura-aura mengantuk bersambung dari sessi pagi

Biasa kan macam tu, teringat dulu duk asrama kalau sambung tidur sekejap lepas Subuh dan terpaksa bangun nak pergi sekolah, mesti sessi pagi dalam kelas tu mengantuk lagi. Lemau dan tak ada semangat. Kawan-kawan cakap kalau taknak mengantuk, jangan tidur sebelum pergi sekolah tu (selepas Subuh). Katanya nanti makin mengantuk dalam kelas waktu pagi. Almaklumlah, dah la tertidur lepas Subuh, makanan kat asrama pulok tak ada la terlalu berkhasiat sangat..haha. Semua tu faktor yang menyumbang




Alhamdulillah, CINCH TEA MIX ni sangat-sangat membantu buat hilang mengantuk dan terangguk-angguk semasa khutbah Jumaat. Bagi sestengah orang, saat khutbah Jumaat didendangkan, itulah saat paling berbahagia untuk tertidur dan termimpi sampai ke amerika. Maklumlah, tengah hari kan. Kena pulop khutbah yang tak bermaya. Mata yang asalnya dah kuyu terus rasa nak tidur. Kalau boleh nak baring je atas karpet masjid yang empuk tu



Abyuya dah lama tinggalkan ketagihan yang teruk kepada nescafe dan yang seangkatan dengannya. Jujurnya dah suka dan ghairah sangat nescafe ais start dari darjah 6. Arwah ayah selalu ajak lepak makan roti canai malam-malam kat kedai. Haa air apa lagi yang aku mintak, tentulah nescafe ais. Kini dah beralih kepada cinch tea mix untuk tenaga

Kebiasaanya selalu pekena  cinch tea mix kalau nak stay up malam,  lepas bersahur di bulan puasa, memandu jauh dan kadang-kadang awal pagi untuk mulakan hari bekerja. Takder la lemau sangat nak kerja. Tapi awas ye, kalau tak ada kerja nak buat lewat malam, jangan acah-acah nak bancuh tea ni malam-malam buta, kang tak tidur sampai pagi



Macam biasa tadi sebelum solat Jumaat, bancuh cinch tea. 2 sachet terus untuk segar bugar sampai ke petang. In sya Allah



Shaklee Terengganu

013 976 1627
013 976 1627
013 976 1627
nizang


Macam Comel Je Dalam Buai

Macam Comel Je Dalam Buai

Saje abuya nak beli buai kat khalef. Biar boleh tidur lena sikit dan tak nangis banyak walaupun dua orang kakak dia sebelum ni tak guna buai pun.. hehe


dah mamai ni

first time dalam buai

tengah confuse.. duduk dalam apa ni ye


dah nak lena

kakak ler tu letak mainan

yang ni nak jugak...perasan kecik...



Bersyukur Lebih Ringan Dari Mengeluh

Bersyukur Lebih Ringan Dari Mengeluh

Di antara alamat tanda kesabaran yang tinggi ialah menahan lidah dari mengeluh, komplen atau merungut. Di kala adanya sesuatu yang tidak  disukai terjadi atau tak kena dengan nafsu dan saat itu kita mampu menahan lisan dari mengeluh, itulah antara ciri sabar. Begitu juga sebaliknya




Mengeluh dan merungut sebenarnya susah. Bersyukur itu lebih mudah. Hari-hari merungut sahaja pun lama-lama menampakkan ketuaan wajah. Lama kelamaan dibimbangi penyakit menyinggah. Nau'zubillahi min zaalik. Marah dan bermuram durja memerlukan banyak urat-urat dan kedut-kedut di muka dikeluarkan untuk dilaksanakannya. Sedang bertenang-tenang, rileks, senyum, sabar, bersyukur hanya memerlukan beberapa kedut sahaja di wajah untuk ia terjadi. Nak awet muda lagi harus cuba VIVIX

In sya Allah, masih banyak hal dalam hidup untuk disyukuri berbanding keluh kesah. Mengeluh itu nampak je mudah dilakukan. Tapi sebenarnya ia menyusahkan dan memenatkan. Menyusahkan diri sendiri dan orang sekeliling yang mendengarnya. Rimas lah! Stop complaining!





Macam si kak ngah ni haa. budak kecik banyak komen. Rasa macam nak cubit jer mulut dia tu. Abuya tengah kacau tepung nak buat jemput-jemput (cekodok bilis), dia sibuk panjat kerusi nak bertempek. Pastu komen jemput-jemput tak sedap, buat jemput-jemput bukan macam tu laa, jemput-jemput lain la, jemput-jemput pesen baru laa. Bersyukur sikit dapat abuya suka buat jejemput, tahu tak haa




Home Ownership Is More Expensive Than You Think

Home Ownership Is More Expensive Than You Think

Purchasing your first ever property in Singapore is a significant milestone especially for young Singaporean adults. Planning to buy a BTO and step into another milestone in life? Are you planning to buy your first property in Singapore but with the expensive price of a HDB flat, you cannot afford to buy one just yet. You tried checking online for HDB flats for sale or condominium in Bukit Batok but they are expensive as well and it would be a financial burden for you if you were to buy it. You often hear about people complaining about the huge expenses they spent after buying a home. With so many factors to consider before buying your first property in Singapore, this article will tell you how home ownership is more expensive thn you think





First of all, the cost of owning a home is more than its selling price. Think about the costs that you have to bear after paying the huge amount for down payment:


1. Renovation cost

After getting the keys to your home, the first thing that comes to your mind will be home renovation. And home renovation might cost more than what you expect, even if it is only a basic simple renovation. There are lots of renovation items that will cost you a lot after you itemize them, such as the lighting fixtures, curtains, air conditioners units, bathroom accessories, electrical works, window grills, cement screeding, painting, haulage fee and more micellaneous fee that will add up to a huge amount after you are done with the renovation. Sure you are allowed to take those articles with title “renovating your home with less than $30,000” for reference, but do read article like this with a pinch of salt as most of them do not include furnishing costs such as the beautiful furniturethat you see from the article. In addition, simple fixutre such as the lighting is not included in their renovation costs as well. 


Therefore, do set aside of $50,000 at least for the renovation of your entire home, or at least $70,000 if you plan to follow the renovation from the articles that you have read online.


2. Interest cost


Let us assume a case scenario. Let us say if someone buys a HDB flat at $400,000 and has paid a 10% down payment, which is equivalent to $40,000. After paying the down payment, the buyer will still need a loan of $360,000. Assuming the buyer is taking a 20 years loan with a loan interest rate at 2.6% per annum, the total cost of the home is more than just $400,000. The table below will show you how it works out to more than $400,000.


Price of HDB flat
S400,000
Downpayment
$40,000
Loan applied
$360,000
Repayment (monthly)
$1,925
Repayment (total)
$462,000
Total cost of HDB flat
$502,000



Based on the table above, a HDB flat with $400,000 selling price would cost you approximately $500,000 after you include the bank interest cost, but not including the renovation cost.



3. Opportunity cost


Bear in mind that the moment you buy a house or a condominium in Bukit Batok, you are actually letting go some good opportunity that might be even better than owning a home. This is one of the few options that people will ever consider when they purchase a property in Singapore. Most Singaporeans have failed to realize that the huge amount of money they spent in buying a property could have been used to generate returns if they were to invest in other investing channels. 


Based on the scenario mentioned above, let us say if the home buyer uses the renovation cost of $50,000 and down payment of $40,000 in the Singapore Savings Bond, a risk free asset, with a 2.5% return per annum. Assuming the home buyer uses the $90.000 for the investment with 2.5% annual return, the home buyer would have a total of $147,475 after 20 years including the compounding interest. In addition, if the home buyer uses the additional $1,925 that is meant for monthly loan repayment on the the same investment with 2.5 annual return, the home buyer will then have a whooping $598,626 after 20 years. That being said, if the home buyer spends the money on investment instead of purchasing a property, he will then have a total of $598,626 after 20 years. 


Do bear in mind that you the cost of buying a house is not only $400,000 as there is also renovation cost to take into account. Therefore, it would be a total of $552,000 and that would be the actual cost of buying a house, not including maintenance fee. That being said, the home buyer should not be too happy when he is able to sell the house for $600,000. Think of the opportunity cost that he has missed out on when buying a house. A total of $746,101 could have been his if it was not because of buying a house. Of course, if the home buyer bought the house for investment purpose, meaning to say, renting it out, that will then be a valid reason in arguing that it will have a higher return as compared to investing in risk free assets. 

In conclusion, owning a property is still considered a great financial decision, especially to young working adults in Singapore. However, do bear in mind that owning a house is actually more expensive than what most people expect



BUANG ANGIN DALAM BADAN DENGAN HALIA BERPUDINA

BUANG ANGIN DALAM BADAN DENGAN HALIA BERPUDINA

Bukan kurma, kismis dan madu sahaja makanan Sunnah. Halia juga makanan Sunnah dan disebut dalam Alquran. Tanpa ragu-ragu ia adalah minuman syurga. Nak rasa klimaks kenikmatan minuman syurga ini, kena masuk Syurga dulu la

Firman Allah :- “ Dan mereka dalam syurga itu, diberi minum sejenis minuman yang campurannya dari Zanjabil”... (Surah Al-Insan :  ayat 17)


BUANG ANGIN DALAM BADAN DENGAN HALIA BERPUDINA



Khasiat halia seringkali dikaitkan dengan membantu buang angin atau toksin dalam badan. Macam macam cara dilakukan manusia yang menggunakan halia untuk buang angin. Masak, rebus ataupun campur dalam air teh. Campur madu pun ok. Pernah jugak sekali order air halia madu kat kedai. Ingatkan kebal sangat tekak ni, hurmmm sekali rasa, susahnya nak habiskan air tu


Ni salah satu style nak makan halia. First time tengok halia goreng. Aku jumpa kat rumah mak..hehe. Sebenarnya mak buat untuk adik ipar yang bakal berpantang bersalin masa tu. Beraneka la sikit juadah pantang, takder la menu sama aje, gitu. Klik SINI untuk resipi halia goreng ini. Orang tak pantang pun boleh makan

Tapi, untuk yang sukar sangat menelan halia sebegitu sahaja. Mungkin tak tahan bau, rasa atau malas nak masak-masak dan minum air, boleh la try herba moden Halia Berpudina (Peppermint Ginger Plus) ini

                   


PEPPERMINT GINGER PLUS bukan hanya sekadar mengandungi halia, tapi yang membuatkan ia unik dan special, ia turut mengandungi 3 bahan utama yang lain iaitu PUDINA , POKOK ADAS 
(FENNAL) dan CEKUR MANIS (ANISE). Wahh amazing kan. Aku dengar orang mengandung yang terkena alahan teruk-teruk pun telan peppermint ginger plus. Power sungguh. Apa fungsi penting 4 bahan utama ni?


Pudina 


- melegakan otot perut
- membantu dalam penghadaman, 
- membantu sistem pencernaan
- melegakan gastrik, mabuk ,pedih ulu hati, cirit-birit. 
- detoks , buang toksin dalam tubuh
- melegakan kesan-kesan sampingan seperti muntah dan kehilangan selera makan yang timbul daripada rawatan kemoterapi.
- bersihkan gigi , nafas yang segar , elak nafas berbau
- membantu bertindak menjadi penyejuk kepada kulit
- membantu dalam masalah kegatalan kulit
- pudina merangsang mengeluarkan peluh,


Halia

- anti radang & antibioik semulajadi
- merangsang rembesan air liur enzim untuk pencernaan makanan. 
- mengurangkan ketidakselsesaan perut dan usus, sakit haid, loya dan mual daripada hamil, angin selepas melahirkan anak (semasa pantang)
- mengekalkan peredaran darah normal.
-mengandungi kromium, magnesium & zink yang boleh membantu untuk memperbaiki aliran darah, 
-bantu elak kesejukan, cegah demam , selesema dan peluh berlebihan


Adas

- membantu gejala perut kembung selepas makan. 
- melegakan sakit perut dan melegakan gejala sejuk.
- melegakan sembelit 
- bertindak sebagai julap & pelawas
- memang terdapat dalam salah satu bahan kebanyakan ubat cirit birit ,sakit perut & gastrik


Cekur Manis

- melegakan masalah pencernaan dan gejala kesakitan haid, batuk dan kahak. 
- peredaran tenaga dalam badan
-mengurangkan kembung dan menyelesaikan saluran penghadaman yang masih digunakan hari ini, terutama dalam pediatrik


Ni set bajet untuk bantu buang angin dalam badan. Ada ALFALFA dan GARLIC COMPLEX si bawang putih. Senang kan, telan je. Klik SINI untuk cerita penuh tentang set buang angin ni


RESPON PENGGUNA PEPPPERMINT GINGER PLUS










Super kredit kepada semua yang berkongsi kisah peppermint ginger plus mereka. Alhamdulillah, Allah jua Maha Memberi Sembuh dan Kebaikan



Shaklee Terengganu

Hubungi :

013 976 1627
Nizang


Resipi Lemang Periuk Kera

Resipi Lemang Periuk Kera

Antara kelebihan mengajar di sekolah kampung ialah dapat kenal dan merasa juadah tradisi lagi unik di sesuatu tempat. Antaranya lemang periuk kera. Dan dikira beruntung jugak jika boleh belajar dan mengetahui resipinya sekali contohnya seperti resipi lemang periuk kera sedap ni. Dah alang-alang selalu order (kadang-kadang dapat free..hehe) dengan orang kampung sini, aku mintak la sekali resipi lemang periuk kera dia tu. Manalah tahu lepas ni nak buat sendiri. Daripada rasa sebenarnya dah boleh agak. Bahan-bahan pun mudah didapati dan senang dibuat

Mula-mula nampak dan tahu rupa macam tak boleh nak makan sangat. Macam pernah dengar atau tertengok dalam tv fasal periuk kera ni. Ingat-ingat lupa gitu. Ada sebut ketupat, ada yang sebut lemang. Sekali test makan, hurmm menakjubkan lah jugak. Bila dah kerap kali makan, rasa lebih sedap dari lemang buluh. Di cicah dengan rendang, gulai, susu atau enak dijamah begitu sahaja

RESIPI LEMANG PERIUK KERA


Bahan-bahan Lemang Periuk Kera

1 - Periuk kera (untuk yang pertama kali dengar, ini bukan macam periuk belanga, kuali atau kendi tu. Ia sejenis tumbuhan/pokok yang tumbuh di celah hutan)

2. 1 kilogram Beras Pulut ( Hidangan untuk 12-15 orang, boleh buat jamuan). Sekilo beras pulut cukup untuk lebih kurang 50 biji lemang periuk kera

3. 1/2 kg santan kelapa (lebih kurang 2 biji kelapa, kalau nak mesin sendiri)

4. 1 sudu gula sesedap rasa dan garam

5. Pengukus untuk mengukus (jangan tanya kalau nak masak dalam Noxxa sebab kita tak berkenan sangat nak masak dalam tu.. haha)

lemang periuk kera sedap



Cara Masak Lemang Periuk Kera


1. Bersihkan periuk kera dan keringkan

2. Basuh beras pulut dan toskan

3. Rendam beras di dalam santan. Masukkan gula dan garam secukup rasa. Rasa lah santan tu di hujung lidah biar ada masin-masin lemak sikit cukuplah. Rendam selama 20 minit

4. Masukkan adunan ke dalam periuk kera

5. Kukus selama 20 minit

6. Hidang dengan penuh rasa kegembiraan

sedia untuk dikukus


time ni dapat free.. mestilah suka

hasil kutipan periuk kera di hutan


ehh.. macam lain je pulut ni! .. hehe sebenarnya abuya dan pulut memang tak dapat dipisahkan. Bagai isi dengan kuku. Memang susah nak tolak kalau dihidang

#Ini adalah blog peribadi

#Segala testimoni dan penulisan berkaitan produk SHAKLEE yang dikongsi & disebarluaskan infonya dilaman ini BUKAN bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit.

#Pembaca sangat digalakkan untuk mendapat nasihat dari pakar kesihatan dan perubatan. Allah jua Yang Maha Memberi Kesembuhan.
bahejabella © . Designed by MaisarahSidi.com