bahejabella: 10/11/15

Madu memang manis. Sangat manis lagi lazat , pekat terasa sampai hujung ke dalam anak tekak. Punya banyak khasiat segala

Alkisah suatu hari, si baheja ni ada hint-hint nak demam. Kepala terasa macam sedikit panas. Batuk pun boleh tahan. Aku malas nak pergi klinik , lagi lagi ubat yang sama je la duk bagi. Kebetulan omega guard pun dah habis stok. Selalu juga aku picitkan minyak ikan omega tu ke dalam botol susu. Bagi keluar kahak batuk tu

Duk geledah peti ais , jumpa la secuit baki madu yang aku buat masak resipi daging hitam madu. Aku ambil madu campur sedikit air suam , bagi baheja minum. Alhamdulillah beransur lega

Sejak hari itu , ada harinya mood dia nak madu. Selalu duk sebut nak madu. Ada hari juga dia buat-buat merengek mengada-ngada suruh aku cari madu, walaupun tak demam. Kadang-kadang dia berlakon buat muka 50 sen ala ala demam gitu , nak jugak aku carikan madu. Madu lebah ok. Bukan madu lain

Minggu lepas , kat sekolah ada seorang pekerja yang berjaya mengambil madu , fresh dari pokok di belakang sekolah. Test rasa yang fresh itu , memang enak tak terkata. Jujurnya inilah kali pertama aku tengok sarang madu dengan sebegitu dekat. Indah kejadian Tuhan. Baru teringatkan si baheja yang nak aku cari madu

madu
Madu

madu
Madu
 Tu dia madu yang dijumpai di sekitar kawasan sekolah

madu
Madu
 Dua hari lepas pergi  jalan-jalan berniaga. Nampak signboard orang jual madu di tepi jalan. Macam memanggil manggil je aku untuk singgah. Tu yang versi dalam plastik berserta sarang berharga RM 75

aku beli yang  ni, madu dalam botol, RM 40. Stok untuk aku sefamily. Boleh la campur minum dengan vivix
Aku beli yang ni , madu dalam botol, RM 40. Stok untuk aku sefamily. Boleh la campur minum dengan vivix

Apabila aku mengeluarkan sesuatu pendapat yang bertentangan dengan Al-Qur’an dan Al-Sunnah, maka tinggalkanlah pendapat aku itu - Imam Abu Hanifah


Manusia satu makhluk yang diciptakan Allah unik dan berbeza-beza. Jauh di sudut lubuk jiwa yang dalam , secara sedar atau tidak , ada sifat individualistik, sifat 'keakuan' atau bahasa arabnya disebut 'ananiah' (aku lah itu , aku lah ini , aku begitu , aku begini), ghairah dan merasa takjub dengan pendapat serta pentingkan diri sendiri

Semua orang punya hak berpendapat, bersuara dan memberi buah fikiran. Tapi awas , usah lah terlalu asyik, kagum dan merasa syok dengan pendapat sendiri. Ada saat jika salah dorongan , ia hanya bisik-bisik syaitan yang menghembuskan rasa takjub dengan diri. Kita tak selalunya dan selama-lamanya betul dan orang lain juga tak semestinya selama-lamanya salah. Cuma, satu yang tak pernah berubah ialah , erti hidup pada setia dengan kebenaran , katanya SaifulIslam

Berlapang dada , tapi jangan terlalu lapang. Bersikap keterbukaan tapi jangan terlalu terbuka. Ia masih terikat dengan suruhan dan larangan Tuhan. Ye la , dah tengok sesuatu kemungkaran depan mata , takkan nak berlemah lembut lagi. Ada orang kata "dakwah kena lembut, jangan la kasar sangat" . Kawan, jangan lupa , tak semua tempat dan keadaan perlu berlemah lembut. Apatah lagi zaman sudah berubah dengan pelbagai ragam media sosial. Lupakah kamu , Sahabat Nabi jika Saiyidina Abu Bakar bersikap lemah lembut , Saiyidina Umar pula bersifat garang hinggakan mahu mengangkat pedang kepada siapa sahaja yang mencerca Rasulullah

RAI PANDANGAN , HORMATI PERBEZAAN

Tapi mentang-mentang lah disuruh hormat pandangan , tak semestinya  perlu setiap masa seluruh keadaan nak berpandangan , berpendapat dan berhujah. Hati-hati kawan, nanti tergelincir. Ada orang kadang-kadang bukan nak beri pandangan sangat pun , tapi jenis suka nak tempelak. Setiap isu nak tempelak. Nak berbalas statement. Atas tiket kononnya tak dituju kepada sesiapa (walaupun hakikatnya orang boleh faham tempelak tu untuk siapa dan apa makna). Itu dah jadi lain kesnya. Dah lama rasa syok nak menempelak , sekali diri sendiri ditempelak , haa tahu pula nak sentap-sentap

Setiap perkataan boleh diterima dan ditolak melainkan perkataan Nabi. Raikanlah saja pandangan. Kalau tidak , masakan Islam pun ada 4 mazhab. Keempat-empatnya punya kaedah, peraturan dan panduan dalam mengeluarkan hukum, tapi masih agama yang satu, landasan yang satu, hujungnya matlamat kita juga satu

Kawan, kita mungkin berlainan bilik kabin , tiket yang berbeza , bagasi yang berbeza. Tapi kita mungkin satu kapal yang sama , sauh dan layar yang sama , nakhoda yang sama , berlayar di lautan yang sama , kalaupun kapal yang berlainan , kita masih di samudera yang sama , laut yang Tuhan cipta, akhirnya kita berlabuh di tempat yang sama juga. Usahlah lebarkan jarak perbezaan , kita dekati saja titik persamaan. Boleh saja kan?


ada orang lihat bilangannya tiga , ada orang lihat bilangannya empat
ada orang lihat bilangannya tiga , ada orang lihat bilangannya empat