Pau Bulan Puasa

Pau Bulan Puasa

Salam Romadhon.. (ejaan kamus dewan : Ramadan ). Alaah korang ni duk sebut sangat ejaan dalam kamus dewan tu. Orang dah tahu lama lah. Saja nak eja bunyi Arab tak salah pun kan. Lagipun bahasa melayu bahasa yang paling banyak kerap berubah-ubah di dunia. Contohnya dulu time aku upsr nak eja (keretapi, setiausaha, samada) katanya nak kena eja dekat dekat, lepas tu jauh pulak (kereta api, setia usaha, sama ada). Kemudian dekat pulak, nanti jauh pulak. Tak tetap pendirian betul. Nanti satu masa akan datang mungkin ejaan Romadhon pun diterima

Ok dah habis bab bahasa. Sekarang masuk bab pau. Pau ni bukan perhimpunan agung umno. Nak sebut buat apa pau yang nak hampir pupus ditelan zaman tu.. kihkih. Pau ni jugak tak boleh dimakan macam pau ayam tersohor kat Jertih, Besut tu


Ni lah pau nye. Mengepawww oleh budak - budak ni hah. Adoii abuya dah la ngantuk, baru nak lelap sekejap (puasaa lah katakan.. kihkih), duk ajak abuya pergi tempat mainan kat mydin yang baru di buka tu. Saje lah hari tu pergi ushar barang sikit, kebetulan bersebelahan dengan tempat mainan ni.  Ala ala kidzoona kat Aeon Mall , tapi yang ni sizenya kecil ajer lah. Cukup laa buat diorang melompat-lompat, lari lari, gelungsur, golek golek dalam timbunan bola plastik kat dalam tu. Pergi sekali nak pergi lagi kalau boleh hari-hari

budak kecik ni pun nak paww jugak



dah puas main.. balik kena mandi dengan mandian Shaklee Baby yang organik ni ok!




RESIPI SAHUR SIMPLE

RESIPI SAHUR SIMPLE

Selamat bersahur. Sebenarnya bukanlah nak ajar resipi atau menu berbuka dan bersahur pun. Sebab resipi sahur simple kali ni memang la teramat simple dan cepat disediakan. Cuma nak kabor je aku buat hal apa kat dapur masa sahur semalam dan dua malam lepas.. kih kih. Nescaya ramai yang dah biasa buat resipi sahur simple macam ni

RESIPI SAHUR SIMPLE  : WRAP DAGING 



wrap daging
WRAP DAGING

Bahan-bahan Wrap Daging 


1. Daging kisar Ramly (kalau ikutkan kesedapan, meatball brand Azmy much better, tapi hari tu stok habis di Mydin)

2. Wrap Massimo (wrap ni memang selalu ada dalam peti sebab budak-budak pun suka, masak je lah inti apa-apa yang kena dengan tekak diorang, In sya Allah laris)

3. Salad

4. Telur

5. Butter (lebih sihat dari Planta)

6. Sos cili Thai (terpulang nak masukkan sekali mayonis dan macam-macam sos lain kamu urang suka.. cuma aku je tak suka mayonis, muak.. hehe)

Cara Masak Wrap Daging 

1. Panaskan kuali magic. Masukkan sedikit butter

2. Masukkan daging kisar Ramly. Tak payah nak tumis tumis sangat.. kata simple

3. Untuk seasoning, letak sedikit serbuk lada hitam dan lada putih kalau suka. Kalau taknak masukkan pun takpa sebab daging Ramly tu memang dah cukup rasa

4. Agak-agak daging dah garing sedikit, masukkan telur. Dah masak, asingkan

5. Panaskan wrap selama satu minit

6. Letak daging kisar yang telah dimasak tadi ke atas wrap. Jangan lupa salad sekali. Banyak-banyak sikit, kataa nak makan sayur! Tuang dua tiga empat titik sos cili Thai

7. Makan dengan tenang


yang ini wrap ayam pulak.. ayam tu lebihan lauk berbuka puasa. Daripada membazir, baik buat inti wrap.. Cara buat sama macam wrap daging kat atas




ni pulak moreh..walaupun tak berapa sihat menunya untuk di promote, rasa teringin amat selepas balik terawih dan terjah masjid sekitar ibu negeri.. add-on gulai udang tokma, lebih menambat rasa moreh tersebut.. aagituu

Selamat menjalani ibadah puasa dengan baik dan tenang. Aku dan korang sekali lah

Jangan Pandang Belakang

Jangan Pandang Belakang

Selamat berpuasa. Aku suka metafora dan satira. Seringkali aku mudah faham yang acah bersinis-sinisan dengan aku, lantas aku biarkan saja. Sebab, sampai suatu masa giliran aku pula untuk mengsinis-sinisan kepada mereka dengan rasa dua kali ganda lebih dalam serta menusuk qalbu gitu.. kih kih

Terjumpa sebuah kisah motivasi lebih kurang berbunyi begini. Kelajuan larian seekor rusa boleh mencapai 90 km/jam. Sedangkan kelajuan larian seekor singa cuma 58 km/jam

Meskipun kelajuan larian kedua-dua makhluk Allah ini sangat berbeza, ajaibnya seringkali sang singa begitu terlalu mudah untuk memburu rusa, mengejar, membaham, makan dna memangsakannya

Saat mengetahui seekor singa mengintai dan memburunya, seekor rusa berlari sepantas kilat untuk menyelamatkan diri. Namun dalam waktu yang sama , sang rusa yakin betul bahawa singa akan membahamnya jua pada akhirnya

Rusa merasakan sesungguhnya dirinya sangat lemah dibandingkan dengan sang singa. Rusa berfikir agak mustahil dirinya melepaskan diri dari serangan singa lapar itu. Ada ketakutan rusa pada singa, dirinya tidak akan terlepas dari terkaman singa

Ini yang membuatkan rusa sentiasa melihat dan meboleh ke belakang saat sedang berlari, untuk memantau seberapa jauh jarak singa yang ada di belakangnya. Tolehan dan melihat ke belakang ini sekaligus memberi kesan kepada tahap kelajuan larian si rusa sedang ia sebenarnya lebih laju dari singa.

Hal inilah yang membuatkan larian rusa semakin lambat dan menjadikan singa semakin menghampirinya. Lantas singa menyerang, memangsanya, lalu melahapnya dengan rakus sekali

Andai rusa tidak sering melihat ke belakang, nescaya kelajuan lariannya akan stabil dan sudah pasti singa tidak dapat membahamnya. Kalau lah rusa mengerti betul tahap kekuatannya ialah pada kelajuan ia berlaru, nescaya ia akan selamat dari cengkaman singa lapar



Banyak sungguh waktu yang sudah kita buang untuk melihat ke belakang sehingga kita pun akhirnya dimangsakan oleh kegagalan-kegagalan masa lalu. Seringkali ketakutan-ketakutan kita pada kegagalan membuat kita jatuh ke dalamnya. Seringkali kegagalan masa lalu membuat kita tidak percaya diri bahwa kita mampu menggapai kejayaan

Dan akhirnya ketakutan itu benar-benar membunuh kita. Lupakan apa yang ada dibelakang dan masa lalu, mari menatap ke hadapan, ada begitu banyak kesempatan dan peluang untuk meraih kejayaan 

Salam Ramadhan 1439 Hijrah
Kak Ngah Bawang Basuh Pinggan

Kak Ngah Bawang Basuh Pinggan

Anak-anak masuk umur 3, 4 , 5 tahun dan boleh nampak sedikit demi sedikit karakter yang terbentuk dalam dirinya sendiri. Mula memerhati dan menaakul sedikit sebanyak hal hal sekeliling dan paling penting mulut dah start potpetpotpet macam bertih jagung. Itulah telatah yang mencuit hati dan membuatkan kerinduan di kala berjauhan

Kalau hobi kakak baheja suka membaca dan eager dengan segala jenis buku terutamanya komik bergambar selain suka bereksperimen. Pantang tengok benda-benda yang mengujakan dalam rancangan tv kegemaran, tentu mahu di cubanya macam eksperimen bawang dan eksperimen pisang dia tu dulu lah

Kalau buku teks tentulah buku sains dan pendidikan seni yang selalu di beleknya untuk buat aktiviti. Tak sempat masuk tajuk cikgu ajar lagi dah nak cuba buat di rumah. Mangsanya tentulah kertas-kertas A4 kerja abuya. Makin cepat naww menipis kertas-kertas dalam kotak tu haa. Tak larat nak sembunyikan dah, mesti diorang jumpa jugak



Kalau kak ngah si naurah salsabeela ni pulak suka menolong. Tuu tengah basuh pinggan sambil membawang. Tak sedar laa tu abuya ambik gambar. Mulut pun kemain sekarang. Selain potpetpotpet, suka mengadu hal kakak yang suka buli dia tuu.. kihkih. Manja tak habis lagi ni 



cikgu whtasapp pasal kak ngah.. mesti teringat lagu yasin - salsabila yang abuya pasang kat dia hari tu. Pasang sekali je pun, ingatan kuat betul

#Ini adalah blog peribadi

#Segala testimoni dan penulisan berkaitan produk SHAKLEE yang dikongsi & disebarluaskan infonya dilaman ini BUKAN bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit.

#Pembaca sangat digalakkan untuk mendapat nasihat dari pakar kesihatan dan perubatan. Allah jua Yang Maha Memberi Kesembuhan.
bahejabella © . Designed by MaisarahSidi.com