12 December 2016


17 JENIS MAKANAN BERISIKO PUNCA ANGIN DALAM BADAN


1. Sayur: yang berair di dalamnya seperti mentimun, petola, terung.

2.Segala jenis sayur kacang- kacang  seperti kacang panjang, buncis, taugeh, bendi, asparagus

3. Buah : Cempedak, nangka, petai, jering, epal,pear, peach

4. Ais (air batu) atau makanan sejuk yang disimpan dalam peti ais termasuklah buah tembikai

5. Minuman: Berkafein seperti kopi, teh 
serta minuman beralkohol

6. Air gas atau minuman berkarbonat seperti air soda

Makanan pun ada yang bergas seperti ubi atau durian..!! 

Pilih Teh yang terbaik untuk dijadikan teh herba seperti Cinch Tea Mix, campur dengan Alfalfa Complex, minum untuk bantu buang angin dalam badan


7. Makanan yang diproses berkali-kali sebelum di makan seperti bihun goreng, mee goreng, kuey tiau goreng, laksa

8. Makanan bersantan - kebanyakan menyerang orang sakit gastrik seperti nasi lemak, nasi dagang, pulut dikukus dgn santan

9. Produk tenusu seperti susu dan keju

10. Chewing Gum.. (Gula-gula getah)

11. Raffinose - terdapat pada makanan seperti kacang yang mengandungi banyak gula kompleks, manakala bunga kubis (cauliflower), kubis brussel (brussels sprouts), asparagus, brokoli dan kubis.

12. Laktos: sejenis gula semulajadi - yang terdapat dalam produk tenusu dan makanan yang mengandungi susu seperti keju dan aiskrim.

13. Fruktos: - sejenis ‘gula buah’ terdapat pada bawang, buah pir dan gandum. Ia juga banyak digunakan sebagai pemanis (sweetener) dalam minuman ringan dan jus buah-buahan.

14. Sorbitol:- di dapati secara semulajadi daripada buah-buahan termasuk epal, pir, pic dan prun. Ia juga banyak digunakan sebagai pemanis dalam makanan untuk diet, gula-gula dan gula getah.

15. Kanji :- kebanyakannya didapati pada kentang, jagung, gandum di mana makanan ini dihancurkan di dalam usus besar.

( Beras merupakan satu-satunya makanan berkanji yang tidak menghasilkan angin )

16. Seserat (soluble-fiber):-

mudah larut dalam air kemudian bertukar menjadi tekstur menyerupai gel di dalam usus... Boleh di jumpai dalam kacang, oat, bran, kacang panggang dan kebanyakan buah-buahan

17. Ubat-ubatan tertentu yang mengandungi kokain

Wahh... banyaknya yang kena pantang kan. Habis tu apa yang boleh dimakan.? Sebenarna, boleh je makan makanan kegemaran, cuma berwaspada la. Kalau nak kena angin , makan banyak. Kalau nak sembuh angin, elakkan


Kalau nak cuba dengan nutrisi untuk bantu buang angin dalam badan, boleh cuba yang ni :-

SET BUANG ANGIN DALAM BADAN


Info Lanjut :-

013 976 1627

alluana35@gmail.com

1 comment:

  1. Banyak rupanya makanan yang diambil setiap hari boleh memberi kesan yang kurang baik kat badan kita..
    kena berhati-hati dah selepas ini..
    Terima kasih di atas perkongsian ini..

    Ikhlas Dari
    Along Misuari

    ReplyDelete

#Ini adalah blog peribadi

#Segala testimoni dan penulisan berkaitan produk SHAKLEE yang dikongsi & disebarluaskan infonya dilaman ini BUKAN bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit.

#Pembaca sangat digalakkan untuk mendapat nasihat dari pakar kesihatan dan perubatan. Allah jua Yang Maha Memberi Kesembuhan.

PALS

G+

FREQUENTERS

Popular Minggu Ini

Bila Abuya Membebel

BLOGGERS SEPERJUANGAN