bahejabella: 09/21/15

Dia gadis bertudung merah
Hatiku tergoda tergugah
Tak cuma parasnya yang indah
Dia baik dia soleha


Baheja yang bertudung merah

mula-mula nak buat tutorial tudung
mula-mula nak buat tutorial tudung

dah siap lilit , merajuk pulak
dah siap lilit, merajuk pulak
dalam kereta, dah dapat parking, dah cantik-cantik siap, merajuk pulak dia sebab abuya lambat sangat nak keluar masuk giant tu. Abuya ralit main telefon je. Boring sudah kakak tunggu

lukis inai di tangan
lukis inai di tangan
 Petang , pergi mydin pulak. Tokma suruh beli barang. Ermm sempat kakak heret abuya suruh singgah lukis inai di tangan. Katanya kawan dia , aisyah sofina pun buat juga macam tu. Nasib baik 5 ringgit je sebelah tangan. Nasib baik kakak nak sebelah je

ni la hasil lukis inai tu
Ni la hasil lukisan inai tu

GURINDAM ARAB UNIK

Bahasa arab kaya dengan perbendaharaan kata. Seninya menjiwa. Baca saja pepatah ini, selamat bersenam mulut dan bibir

خَيْرُ النَّاسِ مَنْ كَفَّ فَكَّهُ وَفَكَّ كَفَّهُ 

وَشَرُّ النَّاسِ مَنْ فَكَّ فَكَّهُ وَكَفَّ كَفَّهُ 

ْفَكَمْ مِنْ فَكَةِ كَفٍّ كَفَتْ فُكُوكَهُمْ 

ْوَكَمْ مِنْ كَفَةِ فَكٍّ فَكَتْ كُفُوفَهُمْ 

كَفُّوا فُكُوكَكُمْ وَفَكُّوا كُفُوْفَكُمْ 



Maksudnya :

Sebaik-baik manusia adalah orang yang mampu menahan mulutnya (menjaga ucapannya) dan membuka tangannya (ringan tangan, suka menolong dan membantu) 

Sejelek-jelek (seburuk-buruk) manusia adalah orang yang suka membuka mulutnya (tidak menjaga tutur bicara mulutnya) dan menahan tangannya (tidak suka menolong dan membantu)
  
Betapa banyak orang yang membuka tangannya (suka menolong) , menahan mulutnya (menjaga bicara , tutur kata ucapannya) 

Dan betapa banyak orang yang menahan tangannya (tidak suka menolong) , membuka mulutnya (tidak menjaga ucapannya) 

Tahanlah (jagalah) mulut-mulut kamu dan bukalah tangan-tangan kamu (suka menolong)