bahejabella: February 2016

Sarapan Di Kuala Terengganu : Nasi Minyak Jenab

Cuti-cuti ni banyak keyword masuk nak cari sarapan pagi di Kuala Terengganu. Hari tu dah cerita nasi minyak john . Di Kuala Terengganu atau lebih tepat Terengganu dan Kelantan ni, fenomena biasa la pagi-pagi dah pekena nasi, Kaya dengan macam-macam jenis nasi. Nasi minyak , nasi berlauk , nasi dagang , nasi kerabu , nasi lemak , nasi kuning dan segala macam juadah lain

Haa kali ni nasi minyak lagi. Nasi minyak Jenab. Begitulah jenama nasi minyak yang dikenali ramai ini. Mungkin nama makcik atau pengasasnya ialah Zainab. Dia meniaga dengan anak-anaknya yang gigih membantu dan beberapa orang pekerja. Dari asalnya di kedai kecil yang berasaskan kayu , sekarang sudah berdiri teguh di bangunan batu, lebih besar dan selesa. Alhamdulillah

Harga nasi minyak Jenab ni RM 4.00 satu hidangan (nasi minyak , kuah gulai, ayam goreng , sambal , acar timun ). Ia nampak simple dan sederhana sahaja. Kuah pun nampak cair dan rasa kukurangan bawang. Tapi gabungan rasa nasi , ayam goreng kunyit , kuah , sambal dan acar tu keseluruhannya sedap dan lazat dan digemari dan dicari-cari sekelian ramai orang

Kitorang kalau nak beli nasi minyak Jenab ni , selalu pergi pukul 6.30 - 6.40 pagi lepas Subuh supaya tidak dikerumuni ramai orang dan mudah nak beli dengan cepat. Kalau pergi pukul 7 pagi ke atas , alamatnya memang berebut dengan orang beratur. Itu belum kira orang yang nak makan di kedai lagi. Apatah lagi di musim-musim cuti panjang ni. Orang balik kampung. Sesekali melepas kerinduan nak makan nasi minyak Jenab

di meja juadah
di meja juadah

dua orang anak Mak Cik Jenab sedang sibuk menyediakan dan membungkus nasi minyak
dua orang anak Mak Cik Jenab sedang sibuk menyediakan dan membungkus nasi minyak

suasana awal pagi , masih belum ramai orang
suasana awal pagi , masih belum ramai orang

Sarapan Di Kuala Terengganu : Nasi Minyak Jenab
Sarapan Di Kuala Terengganu : Nasi Minyak Jenab
Ni yang aku beli pagi tadi. Nasi minyak untuk lima orang. Bungkus dalam satu plastik je. Lebih cepat. Terpulang atas permintaan pelanggan , nak bungkus satu-satu pun boleh, nak bungkus satu plastik untuk seisi rumah macam tu pun boleh. Sempoi

Harga Nasi Minyak Jenab :

Yang aku beli kat atas tu :

Nasi Minyak ( 5 orang ) : RM 20.00
Tambah 2 ketul ayam goreng lebih
 : RM 5.00
Nasi himpit 1 bungkus : RM 1.00
Jumlah : RM 26.00 sahaja


Lokasi Nasi Minyak Jenab


Jalan Pulau Musang, 20050 Kuala Terengganu, Terengganu, Malaysia

Telefon : 013-929 0795

Senang cerita , jalan Pulaau Musang , lebih tepat lagi di Kampung Kuala Bekah

Peta Lokasi Kedai Nasi Minyak Jenab : DISINI

Ada sedikit review facebook  : DISINI

rupa nasi minyak Jenab yang dihidang sebelum di makan
rupa nasi minyak Jenab yang dihidang sebelum di makan

Jom Sarapan , ada lagi ni atas meja , cukup la untuk korang nak rasa
Cerita resdung memang sebati dengan jiwa raga saya... tak ingat sejak bila saya mula alami , mungkin sejak dua dekad lalu...Nak kobar betapa teruknya resdung saya, kadang-kadang sampai tengah solat pun kena picit-picit ,  urut-urut kat kawasan T macam ni.. tak tahan dan sangat geram dengan gejala ini. Apatah lagi dulu zaman sekolah duduk asrama. Almaklumlah makanan kat dewan kadang-kadang memang kurang zat dan khasiat. Minyak tu dah tentu la berlambak. Ada hari memang tak boleh tahan alergik , mula la wabak-wabak resdung tegar ni menyinggah. Arghhhhh

 
sumber : google

Mula mula hidung , pastu tenyeh-tenyeh mata , urut-urut kening , dahi sampai la melarat ke kepala..... bukan boleh picit-picit laju-laju dan kerap pergerakan ,  nanti terbatal solat .. kan... Syaiton pulak time tu la makin galak diorang duk cucuk-cucuk nak batalkan solat kita. Saje je taknak bagi aku khusyuk. Time duk bersenang lenang , kadang-kadang tak ada lah teruk nawww. Isshhhhh



sumber : google

Alhamdulillah... syukur sekarang elok dah boleh kawal wabak resdung ni dengan pakej nutrisi semulajadi , selamat dan bebas kimia ..
Bersin kurang , gatal-gatal kurang..... Sambal belacan , cencalok , lobster , udang kering , seafood semua aku baham... haha




Ini lah set lengkap resdung nutrisi  


Garlic , BComplex , Vita C Plus , AlFalfa & my forever favourite:Vivix



baca fungsi & khasiat :




Allah Maha Memberi Sembuh


Bernutrisi dan konsultasi percuma dengan saya

Muhammad Nizam Yusof
Founder & Director : NZ World Kingdom

SMS / WHATSAPP : 013 976 1627
Emeil ; alluana35@gmail.com

KOLESTEROL TINGGI

Selamat Tahun Baru Cina. Cuti sekolah seminggu. Wahh mesti banyak jemputan kenduri kendara untuk dua tiga hari ni kan. Berebut-rebut orang nak buat majlis. Tunang. kahwin, kesyukuran , aqiqah, warming house, open house raya cina dan banyak lagi segala macam majlis jemput orang datang makan. Kat rumah ni pun banyak dapat jemputan

Bila dah tak menang tangan penuhi jemputan, makan, makan, makan sampai pening kepala, kan. Kadang-kadang sampai nak jadi migrain. Mungkin itu tanda kolesterol yang banyak. Mana mahunya tak pening kepala , makan tak ingat dunia , tak pandang kiri kanan. Haa... errrkkkkk.... aku la tu kadang-kadang.

SIMPTOM KOLESTEROL TINGGI

Kolesterol tinggi sering dipanggil pembunuh senyap. Kerana bagi kebanyakan orang tiada tanda-tanda jelas untuk gejala ini. Tiba-tiba saja boleh tumbang kalau tak berwaspada. Mungkin salah-satu cara yang bagus ialah pergi buat medical check-up secara berkala

Tanda atau akibat mungkin kita mempunyai kolesterol yang tinggi :

Angina - disebabkan oleh penyempitan satu atau lebih arteri yang memakan jantung 
Serangan jantung - disebabkan oleh tersumbat dalam salah satu daripada arteri yang memakan jantung 
Strok - yang disebabkan oleh tersumbat dalam salah satu daripada arteri di leher atau otak 
Sakit bila berjalan kaki - disebabkan oleh sekatan ke arteri yang membekalkan otot kaki

Sebab tu lah PHYTOCOL selalu jadi teman rapat sebelum pergi majlis yang nak kena makan-makan ni. Apatah lagi kalau dah tahu di sana memang ada makan berat-berat dan berminyak-minyak. Ya la kan , mana boleh tolak makanan sedap-sedap, rugi hidup. Muda-muda dulu mungkin tak kisah sangat, sekarang kena ambil tahu , alert la sikit. Phytocol berfungsi untuk blok terus kolesterol jahat dari terus meresap dan dilepaskan melalui sistem perkumuhan. Nampak jelas minyak-minyak yang keluar

PHYTOCOL
PHYTOCOL

 PHYTOCOL BANTU SAYANGI JANTUNG
PHYTOCOL BANTU SAYANGI JANTUNG
TESTIMONI EFEKTIF PHYTOCOL YANG MENURUKAN KOLESTEROL : DISINI


Bila dah makan banyak sangat di siang hari. Sebu perut, senak, kembung dan tak selesa. Malamnya tu boleh juga ambil pula herblax. Cuci kerak-kerak khazanah yang sekian lama bersarang dalam usus tu. Yang dah lama SEMBELIT  tu pun elok nawww makan herblax ni. Lawas , licin , lancar dan lembut gitu



Tips makan sihat



FOOD tu mungkin boleh tambah S :

F - FRUITS & VEGGIES
              O - ORGANIC LEAN PROTEINS
           O - OMEGA 3 FATTY ACIDS 
D - DRINK WATER
S - SHAKLEE



Allah Maha Memberi Sembuh


Bernutrisi dan konsultasi percuma dengan saya

Muhammad Nizam Yusof
Founder & Director NZ World Kingdom

SMS / WHATSAPP 013 976 1627
Emeil ; alluana35@gmail.com
FB : Muhammad Nizam


CARA HALAU TIKUS MASUK RUMAH

Banyak sebenarnya tips yang diberi dalam internet tu untuk halau tikus secara halus atau nak elakkan tikus berkampung dalam rumah. Antaranya ialah pasang perangkap (gam) tu dan biarkan ia mati dan jadikan tontonan buat tikus-tikus lain untuk satu dua hari, Kononnya untuk menakutkan geng-geng diorang la

Antara teknik yang paling dan sangat mujarab juga ialah bela kucing. Ya bela kucing banyak-banyak. Kucing ok. Tapi satu je la yang buat masalah sikit, kecing berak kucing. Buat jadi dosa lagi ialah bila kucing-kucing peliharaan berkeliaran berak kencing di rumah jiran , dalam pasu orang , halaman orang , dalam rumah orang lain. Kan tak bertanggungjawab tu namanya. Bela kucing tu bagus , dapat pahala. Tapi menyusahkan orang lain , apatah lagi kejiranan tu tak bagus. Sekali dua mungkin orang boleh maafkan. Kalau dah banyak kali, mahunya tak naik angin. Menyakiti hati jiran itu kan dosa juga.Tak gitu

Haritu kes jiran aku bela ayam , lepaskan merata-rata sampai datang berak habis satu halaman rumah ni , kan dah dapat amaran free. Apa susah? buatlah reban. Nak bela buat cara nak bela. Maaf ye jiran. sekarang Alhamdulillah dah tak nampak bayang ayam tu. Terima kasih ye jiran sebelah

Alkisah , lebih kurang sebulan yang lalu entah kucing manalah yang datang rumah , beranak, menyusu dan berpantang disini. Comel pula anak dia. Ala-ala pan asian gitu. Budak-budak ni suka sangat la. Kadang-kadang aku tertidur atas sofa di luar rumah , adalah seekor dua tikus selalu berkeliaran dalam langsir , atas siling berhampiran dengan sofa ni. Errkk fobia sungguh tikus-tikus ni. Nak tidur pun tak lena elok. Patutla sejak tiga empat hari ni , sunyi pula bunyi bunyian tikus. Rupanya baru perasan ada kucing dalam rumah ni. Hilang sekejap fobia tu. Anak kucing tu pun dan besar comel. Tapi aku tak nak bela. Siapa nak , marilah jemput datang ambil 

naurah suka sangat kucing
naurah suka sangat kucing

bangun tidur , pagi-pagi dah dengar bunyi kucing kelaparan... kucing breakfast nasi minyak , kau hado?

nak bagi susu , tertumpah pulop



TESTIMONI VIVIX UNTUK KANSER

Kanser juga adalah salah satu pembunuh utama selaian jantung dan diabetis. Kanser disebabkan perubahan dalam gen yang mengawal pembesaran dan pemusnahan sel. Kanser boleh merosakkan tisu-tisu yang bersebelahan. Kanser boleh merebak ke bahagian badan yang lain dan berkembang menjadi tumor baharu

Testimoni vivix untuk kanser yang paling rare ialah kisah Lau Chu Hian. Bekas selebriti NTV 7 yang survivie kanser dengan shaklee. Baca DISINI

Cuba vivix mulai sekarang

 

Testimoni Vivix , Kanser Kelenjar





Testimoni Vivix , Kanser Payudara


Testimoni Vivix , Kanser Usus


Testimoni Vivix , Kanser Rahim





Selingan , hati-hati dengan plastik-palstik ye. Ia antara penyebab utama kanser. Plastik memang bahaya. Manusia plastik pun bahaya. Cucuk plastik kat muka pun bahaya, muka mungkin tegang, pipi naik, tapi senyuman nampak keras. Kalau tengok orang yang cucuk plastik kat muka ni , senyuman diorang nampak sama je, kan

BAHAYA PLASTIK



Allah Maha Menyembuh


Be with us..
NZ World Kingdom
Founder & Director


INFO LANJUT :-

FB : Muhammad Nizam

sms/whatsapp : 013-976-1627
emeil : alluana35@gmail.com

 CARA HILANGKAN BAU PETROL TUMPAH

Panjangnya tajuk. Tapi tak ada selindung-selindung. Tajuk direct dan memang itulah tujuan entrinya. Sebab saya baru dapat lagi testimoni basic H dari team besar nutrisi. Terima kasih yang sudi berkongsi. Kredit untuk anda

Kisahnya apabila minyak petrol yang dibeli (dalam botol) oleh suami Puan Fatimah Taha tertumpah dalam kereta. Ermm mahu tak tension. Mesti stress kan. Tak banyak pun , sedikit perasaan tu mesti ada. Puas sudah ikhtiar dihantar cuci kusyen dan karpet , masih baunya melekat kuat. Akhirnya , Allah bagi ilham untuk dapatkan BASIC H . Dengan tidak mahu menambah perisa atau overclaim , anda baca dan rasai sendiri ekspresi perasaannya selepas menggunakan BASIC H untuk hilangkan bau petrol yang tumpah itu



Bagi rakan-rakan yang belum kenal rupa BASIC H , ini dia. Si pencuci serbaguna. Bebas kimia dan alkohol , semulajadi , bebas paraben dan bahan beracun. Cuci lantai boleh , cuci kasut sekolah anak tanpa menyental pun boleh. Nak sembur tanam-tanaman di halaman rumah pun boleh. Jangan terkejut, ramai yang buat cuci botol susu anak ,ikhtiar mandikan anak yang kena demam campak dan ekzema dan macam-macam lagi kegunaan



bonie, mandikan anak dengan basic H
bonie, mandikan anak dengan basic H
( ni bukan orang Melayu tau, ni luar negara )

Lagi Testimoni Basic H

 Rendam baju putih yang terkena warna lain semasa membasuh. Hasilnya , menakjubkan


Hilangkan gula getah di kerusi kereta



Baca lagi TESTIMONI BEST BASIC H DI SINI


Selamat Mencuba!

Hubungi saya

013 976 1627 
Muhammad Nizam
Shaklean Terengganu

Pos Seluruh Negara