Susun Hadiah Kehidupan

Susun Hadiah Kehidupan

Jumu'ah Mubaarakah. Selamat petang di Jumaat pertama Syawal 1438 H dan terakhir untuk bulan Jun. Sedar tak sedar pejam celik pejam celik dah habis setengah tahun untuk 2017 ni

Azam awal tahun korang setakat ni dah tercapai ke belum? Yang nak kurus sangat tu dah berapa kilo turun?Heheh

Ermm tak lama lagi musim haji, musim mengundi PRU 14 dan cuti akhir tahun dan banjir. Sedar sedar dah masuk 2018

Ok laa... tadi scroll down punya scroll, baru perasan ada entri pending ni. Tertangguh sejak awal Ramadhan tempoh hari lagi. Entri secebis susunan hadiah-hadiah kehidupan. Nak post sebulan lepas dah, tapi bulan bulan puasa kasi can kat entri resipi dulu, kononnya la

Bulan puasa dua minggu awal tu kebetulan cuti persekolahan pertengahan tahun. Jadi ambil peluang seminggu untuk berpuasa di rumah mak. Bila balik kampung tanah tumpahnya darahku itu, maka kali ni tekad dah berniat sekali nak kemas-kemas sikit barang-barang lama aku yang bersepah dan sumbat tangkap muat je sampai penuh almari bilik. Tak cukup dalam almari, bawah meja solek

Barang-barang nak kemas kali ni ialah semua hadiah-hadiah dari anak murid sempena hari guru setiap tahun. Bayang la selama 7 tahun, satu gobok dah padat dengan hadiah diorang ni. Sebahagian besarnya memang tak digunakan, tak dibuka pun lagi pembalutnya pun ada. Memang nak kekalkan begitu sampai la ke tua, In sya Allah kalau panjang umur

ni antara hadiah anak-anak didik masa sambutan hari guru tahun ni. Setiap tahun memang penuh bonet kereta dengan hadiah ni semua

sebahagian besar hadiah yang telah diangkut dari dalam bilik nak dipindahkan ke dalam almari buku


Sebenarnya, kita takde la mengharapkan sangat semua dapatan hadiah-hadiah ni. Tak ada kempen bagi hadiah pun. Tak ada arahan pekeliling dan wajib pun. Apatah lagi memikirkan susah penat diorang nak cari hadiah ni semua. Tambahan pula majoriti anak-anak didik bukan orang senang. Mak ayah kebanyakan kerja sendiri

Tapi mungkin jadi satu budaya dan kedai-kedai RM 2, kedai cenderahati, Mydin dan lain-lain memang giat promosi sempena hari guru ni semua, diorang pujuk mak ayah diorang belikan

Dalam kalut-kalut mengemas dan menyusun tu, terjumpalah satu hadiah comel ni. Kecil sahaja tapi bermakna. 

olololohh

Siap dengan coretan yang dibuat ala ala buku 555. Ucapan syahdu sekali.Terasa dihargai gitu. Masa hari guru haritu tak senpat belek. Ni baru nak baca. Budak ni baru darjah dua. Tulisan boleh tahan laa kan..hehe. Terima kasih la

Suruh Berdoa : Pilot Air Asia Lakukan Hal Yang Betul

Suruh Berdoa : Pilot Air Asia Lakukan Hal Yang Betul


الدُّعَاءُ سِلاحُ الْمُؤْمِنِ
Doa itu senjata Mukmin

Hidup ini dipenuhi dengan doa. Doa dikala susah mahupun senang. Di saat-saat getir, sulit , terdesak dan sempit apatah lagi

Allah suruh mintak dan mohon dengan Dia, lambat atau cepat Dia perkenan jua. Tak di dunia mungkin akhirat sana

Albaqarah : ayat 186

Mafhumnya : “Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepada engkau tentang Aku, maka sesungguhnya Aku sangat dekat (kepada mereka). Aku perkenankan doa orang-orang yang mendoa apabila ia memohon (mendoa) kepada-Ku. Maka, hendaklah mereka memenuhi (seruan)-Ku dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, mudah-mudahan mereka mendapat petunjuk.”

Doa lah yang menjadi talian hayat akhir tatkala sukar. Doa menjadi hubungan terus manusia dengan Allah. Segala kebergantungan hanya kepada Allah jua

Apa si bekas ahli parlimen tu ingat, saat getir kapal terbang yang bergegar macam mesin basuh tuu, nak suruh pilot cakap apa lagi kepada penumpang? Aku kalau naik kapal terbang terlanggar awan sikit pun, dah mengucap panjang, doa toksah cakap laa kumat kamit mintak selamat

Surah Almukmin : ayat 60


Mafhumnya: “Dan berfirman Tuhanmu “Mohonlah (berdoalah) kepada-Ku, Aku pasti perkenankan permohonan (doa) mu itu.”


Doa la harapan paling besar. Bukan pilot kata dah nak mati pun. Pilot suruh doa pun salah ke? Siap kena sindir dan main isu agama. Dah tu nak minta penumpang bertenang dengan cara apa lagi. Ke berserah hanya menunggu mati terhempas sahaja. Kalau lah berdoa, sekalipun jikalau ditakdirkan kapal terbang itu bakal terhempas dan maut beramai-ramai, sekurang-kurangnya akhir hayat dengan doa dan mungkin dah bertaubat? Mungkin Allah terima taubat dan mana tahu ganjaran syurga? (bagi orang Islam & beriman)

Doa la antara sebab yang jadi tenang. Aku rasa pilot dah cuba sehabis baik untuk tenangkan dirinya dan penumpang. Syabas pilot, you did a great job. Mana tahu asbab doa-doa semua ini lah , kapal terbang tu selamat mendarat dan Allah perkenan semuanya selamat

Bekas ahli parlimen tu, kalau dah sekular tuu sekular jugak laa... ish ish ish

komen positif tony



Mudah Sangat Nak Putus Kawan

Mudah Sangat Nak Putus Kawan

Sebenarnya kalau bersohabat lama-lama pun , mudah sangat nak putus sohabat dalam sekelip mata. Selain perselisihan faham yang mungkin terlalu kronik,  antara banyak-banyak sebab tu ada dua sebab yang popular

Pertama : nak berhutang duit, kita tak bagi

Kedua : tuntut hutang, tak bagi, lebih buruk lagi lari lesap entah ke mana tanpa penjelasan dan khabar berita

Aku ada seorang sohabat, kawan dah lama hampir dua dekad. Sekarang masing-masing dah ada kerjaya sendiri. Dia ada bisnes gah dan masyuk (bukan MLM ye)

Memang baik sangat dengan dia bagai isi dengan kuku dari zaman muda remaja sampai la pertengahan belia, rapat bagaikan tiada rahsia. Majoriti story a - z semua tahu, sebahagian ahli keluarga memasing pun dah saling kenal

Suatu hari bisnes dia mengalami sedikit masalah, dia mintak tolong aku. Aku ni rapuh sikit kalau orang mintak-mintak tolong. Apatah lagi dari sohabat yg baik

Dia suruh aku buat loan dengan bank (kira mcm guna nama je la) dan dia janji tetiap bulan akan bayar double (contoh kalau buat loan, potongan tiap bulan rm 1.5K, dia janji nak bayar tiap bulan by hand, cash rm 3K sampailah loan bank selesai), dengan harapan bisnes kembali kencang

Suruh aku buat loan sampai 5 angka tauu. Aku kesian jugak kat dia. Ye la kawan dah lama kan. Dia cerita lagi pernah buat loan dengan along, nasib baik boleh selesai cepat. Ini lagiii laaa buat menambah kesyahduan aku ni

Seminggu aku kemurungan. Fikir punya fikir punya fikir, aku tak sanggup nak buat loan bank untuk orang lain. Bukan taknak susah sama-sama, tapi ini terlalu banyak risiko. Lagipun loan aku yang dah sedia ada pun bukan sikit. Dia pujuk aku suruh usaha cari, tak banyak pun sikit asal ada. Mana laa pulak aku nak korek duit 

Dalam usaha pujuk aku tu, macam-macam la usaha. Cakap lembut gigi dari lidah yang memang tak bertulang, call jangan cakap laa, memang setiap hari. Masa memujuk macam-macam ayat keluar "mung la saudara aku, kawan baik, abang aku, banyak tolong selama ini bla..bla..bla"

Aku bukan taknak tolong, nak tolong sangat sohabat ni, tapi masalahnya aku bukan ada duit banyak sangat. Kali ni memang tak mampu nak bantu. Sungguh, daripada bergaduh bertumbuk sebab tuntut duit di kemudian hari, aku rasa lebih baik tolak awal-awal secara berhemah tanpa mengguris perasaan

Sekarang dah beberapa tahun kejadian berlalu. Nak cakap dengan aku pun acuh tak acuh. Lain benar nada ketika pujuk nak minta tolong. Tempoh hari, aku ucap selamat berpuasa, tanya dia bila boleh ngeteh jumpa lepak pun, dia cakap "malas aku jupe mung"

Aku ucap lagi selamat hari raya pun sampai harini tak balas-balas. Aku harap masih boleh bersangka baik dia tengah sibuk agaknya. Orang bisnes kan

Ermmm

Jangan kecam sohabat aku yang ni. Dia baik sangat orangnya. Cuma pasal duit, dah timbul sedikit konflik. Harap-harap persahabatan tak la putus

Tragedi Raya 2017

Tragedi Raya 2017

Alohh laa wehh.. dah raya kedua baru nak wish dalam ni ye. Semalam sibuk beraya la sangat, kan. Raya campur makan itu ini sampai perut sebu . Berat sebelum bulan puasa pun dah cover balik ni rasanya..kihkih. Kataaa raya, mana boleh tak jamah ketupat rendang, dan sambal ikan mak. Ye dak

ni nak pergi beraya kekdahnya.. feeling feeling outdoor photoshoot dengan sinematografi pokok hutan rimba.. kononnya laa



Pak saudara, mak saudara, sepupu sepapat dan anak-anak kecil diorang. Ni lah sebahagian keluarga besar sebelah arwah ayah di Kampung Raja, Besut. Tu pun ada yang tak masuk korum lagi. Sebahagian besarnya dipenuhi anak-anak sepupu sepapat yang masih kanak-kanak. Yang tak kenal pun ada lagi sebab setiap tahun ada je ahli bertambah


Biasalah juadah raya.. kambing perap periuk noxxa tu menu last iftar malam raya.. kitorang memang hantu kambing

sambal ikan legend home made oleh mak.. dimakan bersama nasi himpit dan kuah kacang, baru lah rare


Dah cemuh dengan menu raya, rasa nak pekena lauk biasa aje, mak buatkan kari ikan meletop sebelah malamnya



Khalef, kebanggaan abuya ni sorang rileks je. Time semua orang duk riuh rendah untuk acara bersalaman dan ambil gambar family, dia elok je lena diulit mimpi

TaqabbalAllahu minna wa minkum. 'Eid sa'eed mubaarak. Kullu 'aam wa antum bikhair. Selamat hari raya untuk semua. Maaf zahir dan batin

Akhir Puasa Dan Malam Raya

Akhir Puasa Dan Malam Raya

Hari akhir puasa banyak la menda nak buatnya. Hari akhir puasa juga dah plan nak balik kampung (kampung sangat) tanah tumpahnya darahku, rumah mak. Hari tu jugaklah baru nak sibuk cari selipar raya kakak dan seluar slack barang sehelai dua. Mujurlah jalan tak sesak sangat berbanding malam sebelumnya

Keluar ke bandar awal pagi, supermarket pun belum bukak. Sanggup tunggu lepak dalam kereta sementara supermarket bukak. Risau kot datang lewat nanti takde parking dan orang ramai nak shopping

12.30 baru boleh sampai rumah semula. Pastu haritu jugak la nak pergi buat alignment tayar kereta dengan expectation dalam hati memang nak tukar sebiji tayar bahagian hadapan. Sampai ke kedai servis, ermmm ku sangka kan satu, rupanya dua tayar kena tukar. Nasib baikkkk tak tiga. Kalai empat?? Terus nangis tepi bucu bonet kereta



Memang 2 biji tayar depan tu haus. Aku syak satu je sebab feel tu lain time drive sejak dua menjak ni.. Melayang jugak lahh 500 ringgit lebih. Takpaa lah duit boleh cari, nyawa insan-insan tersayang yang nak duduk dalam kereta tu nanti mana boleh diganti, kannnn

kalau tak cukup duit nak bayar tayar tu.. aku ingat nak cover laa dengan duit raya bebudak yang dah siap letak dalam sampul ni.. kahkah. Mujur tak buat gitu

Sampai di kampung halaman, macam biasa riuh rendah bergegar satu rumah tok. Semua adik beradik dan ipar duai berkumpul. Lengkap tak ada yang kurang. Anak buah termasuk anak abuya 3 orang dah berjumlah 21 orang. Pening tok dibuatnya.. Dengar tok membebel tu dah lali sangat. Hehe. " Jangan main bantal, jangan pijak tilam! Lepas makan basuh pinggan, basuh cawan! Jangan main bukak tutup peti! Tidur awal, tutup tv! " . Budak-budak ni pun dah imun agaknya telinga diorang

Juadah berbuka puasa hari akhir? Ermm tak sah la kalau tak meriah. Kitorang berjemaah jamu nasi kerabu yang mak buat. Dari nasi, sambal ikan, sayuran, solok lada semuanya home made. Tak cukup dengan itu, kambing perap pun ada



Ketupat rendang pun dah siap. Apa lagii, terus hadam la. Tak sempat tunggu raya esok hari dah merasa juadah favourite


Sebelah malamnya pulak, nak feeling moreh selepas terawih, sambil budak-budak main bunga api, kitorang bakar sate sampailah pukul 2.00 pagi. Yer lah nak bakar esok kan siapa je yang rajin. Semua mood raya dengan baju baru. Mestilah kena habiskan bakar sate tu malam ni jugak. Esok hari makan je

Lokan pun ada.. feeling korea sikit


Ok lah.. selamat hari raya semua. TaqabbalAllahu Minna Wa Minkum. Semoga Allah terima amalan puasa aku dan kamu tahun ini. In sya Allah. Jemput datang rumah


Pemenang Duit Raya Untuk Top 3 Komentator Ramadhan 2017

Pemenang Duit Raya Untuk Top 3 Komentator Ramadhan 2017

Alhamdulillah. Selesai sudah kita semua menjalani ibadah puasa, bulan Ramadhan tahun 1438 Hijrah kali ini. Harapnya pesta ibadah sepanjang bulan yang kita tempuh ini berterusan setiap masa dan tidak lah hanya pada bulan Ramadan semata-mata

Blog bahejabella.com untuk minggu akhir bulan Ramadhan telah melancarkan pertandingan komen terbanyak untuk merebut hadiah duit raya. Acara telah pun berakhir lebih kurang jam 1.00 petang tadi, Sabtu, 29 Ramadhan 1438 H bersamaan 24 Jun 2017


Terima kasih diucapkan kepada rakan-rakan yang gigih terjah komen. Dan pemenangnya telah pun diketahui. Seperti jangkaan  awal,  juara komen didahului Kak Liya yang jauh di hadapan meninggalkan orang lain. 

 

Pemenang TOP 3 Komentator Ramadhan 2017

Juara : Kak Lia

Tempat ke 2 : Kak Parizan

Tempat ke 3 : Sayidah Napisah


Terima kasih dan tahniah. In sya Allah di lain masa, kita anjurkan lagi. Selamat Hari Raya 'Eidulfitri
Alahai Sedapnya Ketupat Rendang

Alahai Sedapnya Ketupat Rendang

Aku kalau terhidang ketupat, pulut gaul nyiur (kelapa parut) dengan ikan kukus goreng, pulut kuning, ketupat sotong, kuih seri muka.. hurmm memang susah la nak tolak.. Kihkih. Kalau tolak pun.. pulut shushi. Tak main laa pulut pulut luar negara ni. Style je lebih, tapi tak sedap pun. Yang tempatan jugak la yang paling sedap dan kena dengan tekak

Sekarang ni pulak sejak setahun dua kebelakangan ni dah mula berkenab dengan lemang periuk kera. ermm sedapp amat

lemang periuk kera... tempah dengan orang kampung kat sekolah.. hehe


Alkisah minggu lepas time balik kampung, kakak ada masak rendang daging satu kuali besar. Mengidam agaknya. Ermm menggoda betul rendang tu apatah lagi tengah siang hari berpuasa

Aku tanpa membuang masa, tanpa toleh kanan kiri terus mentapau rendang daging tu satu bekas tupperware. Ketupat beli kat bazaar Ramadhan aje


Hasil kejadiannya begini la. Berbuka dan bersahur pun dengan menu ni je.. hehe


Keesokan hari bila tengok ketupat masih ada banyak lagi.. kita goreng la ketupat tu. Berbuka dan bersahur dengan menu ni jugak. Buang sarung dan goreng, baru terangkat! Kalau kat gerai kebanyakan diorang goreng dengan sarung sekali, tu tak terangkat sangat

Kita raya awal dulu ye.. hehe


Sakitnya Gigitan Cinta Itu

Sakitnya Gigitan Cinta Itu

Dulu masa sebelum kakngah  bella dilahirkan, memang kasih sayang sepenuhnya untuk kakak baheja tanpa berbelah bahagi. Sebelum kakngah lahir pun, memang dah nampak tanda-tanda kakak nak cemburu apabila kakak baheja banyak meragam dan nangis-nangis

Saat kakngah bella lahir, kasih mula dikongsi. Kakak baheja selalu cubit dan gigit adik dia ni (bella). Ye lah , baru first time ada adik kan. Dia mungkin nak bermanja, bermain dan bergurau senda. Mungkin nak jaga adik. Tapi tak kena cara dan abuya yakin kakak tak tahu pun cara dia tuu tak betul

saat berdua

Sekarang, kakngah dah besar. Dah nakal-nakal sikit. Kalau dia tak puas hati dengan kakak baheja, dia pulak yg gigit kakak dia. Dah laa gigi tajam. Lepas gigit boleh pulak dia ketawa berdekah-dekah tanpa rasa bersalah

Kakak hanya mampu menangis dan meraung. Nak balas semula memang tak mampu dah sekarang. Banyak redha dan mengalah je. Dia pun dah mula takut dengan adik dia ni sorang. Abuya pening nak jadi pengadil. Abuya cuba tahan bertukar jadi singa walaupun kadang-kadang terjadi jugak.. haha



Segmen 24 Jam Bloglist #26 Mialiana.com

Segmen 24 Jam Bloglist #26 Mialiana.com



Pencarian bloglist bagi bulan Julai, Ogos dan September 2017 di Mialiana.com bermula pada hari ini, 12 Jun 2017, iaitu tepat jam 4.30 petang sehingga hari esok, 4.30 petang 13 Jun 2017. Semua dijemput join.

Syarat-syaratnya :
  1. Follow blog Mialiana.com, Add To Circle Google+ Mia Liana dan Like Fanpage Mialiana.com
  2. Buat entri bertajuk Segmen 24 Jam Bloglist #26 Mialiana.com
  3. Copy coding yang telah disediakan dan paste kan ke dalam ruangan HTML dan Publish entri.
  4. Tinggalkan URL entri anda ke dalam ruangan komen INI
Senang dan mudah bukan?

10 blog yang bertuah akan dipilih oleh random.org dan kepada yang terpilih nanti diminta agar memasukkan blog Mialiana.com ke dalam bloglist mereka juga. Keputusan pemenang akan diumumkan pada 30 Jun 2017.

tunggu apa lagi... jom support Mia Liana ya...
KADAR ZAKAT FITRAH 2017

KADAR ZAKAT FITRAH 2017


Berikut adalah senarai kadar bayaran zakat fitrah bagi seluruh negeri di Malaysia pada tahun 2017

Terengganu : RM7.00
Pahang : RM7.00
Kelantan : RM 7.00
Perlis : RM7.00
Pulau Pinang : RM 7.00
Kedah : RM7.00
Perak : RM7.00
Selangor : RM7.00
Wilayah Persekutuan (KL, Putrajaya, Labuan) : RM7.00
Negeri Sembilan : RM6.50
Melaka : RM6.70
Johor : RM7.00
Sabah : RM7.00
Sarawak : RM7.00



Dalil Wajib Zakat

خُذْ مِنْ أَمْوَٰلِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ ۖ إِنَّ صَلَوٰتَكَ سَكَنٌ لَّهُمْ ۗ وَٱللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ

Mafhumnya : "Ambillah zakat dari sebahagian harta mereka, dengan zakat itu kamu membersihkan dan mensucikan mereka dan berdoalah untuk mereka. Sesungguhnya doa kamu itu (menjadi) ketenteraman jiwa bagi mereka. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui"
( At-Taubah : 103 )



Mafhumnya : “Dan dirikanlah solat dan tunaikanlah zakat .. (Albaqarah : 110)


Selamat Membayar Zakat!


Betul Ke Dahi Hitam Tanda Banyak Sujud

Betul Ke Dahi Hitam Tanda Banyak Sujud

Salam Nuzul Quran. Tahniah buat rakan-rakan yang dah banyak kali khatam AlQuran setakat 17 Ramadhan ni. Kalian sangat hebat!

Dahi Hitam Tanda Banyak Sujud?

Alhamdulillah dan In sya Allah, kita bersangka baik bahawa insan insan yang terpilih yang kita lihat mempunyai tanda hitam di dahi itu tandanya mereka kuat sujud, kuat tahajjudnya, kuat bangun malamnya. Siapalah kita nak menilai amalan orang lain

Mungkin mereka lagi dekat dengan Allah, mana tahu. Ulama pun ramai yang bertanda hitam di dahi

Cumaa, untuk diriku sendiri yang hina dan dhoif ini, kalau laa sekalipun Tuhan kurniakan rajin betul bertahajjud, aku kalau boleh mahu meminta sangat sangat dengan Allah untuk elakkan tanda hitam tersebut. 

Aku ni bukan baik sangat (mengaku je terus, senang), nak jaga hati dan bisikan bisikan syaiton tu susah oiii. Jangan main-main dengan hati. Bak kata amira osman, hati-hati, jaga-jaga!

2008, Kenangan berharga saat ziarah ke rumah seorang wali Allah, AlHabib 'Ali Alaydrus Rahimahullah di Batu Pahat, Johor. Keinginan bertemu mata dan menghadap sosok ini sudah lama akhirnya Allah maqbulkan... Bersyukur sebab beberapa tahun kemudian, AlHabib 'Ali Alaydrus meninggal dunia


Setakat mengenali dan berjumpa para Habaib pun , mereka tidak ada tanda hitam di dahi. Walaupun amalan mereka seperti yang diketahui, Ma sya Allah!


ketika mengiringi AlHabib 'Umar ben Hafidz ziarah maqam para wali Allah di Tareem, Hadhromaut
DODOIAN CINTAKU UNTUKMU

DODOIAN CINTAKU UNTUKMU

Malam tadi kan si kakngah bella ni, dia nak abuya teman dia naik tingkat atas sebab dia nak tengok cerite kartun. Abuya berkeras tak mahu teman dan ikut kehendak dia sebab dah lewat malam sangat. Malam sebelumnya pun dia tidur lewat sebab kartun. Tu laa abuya malas teman tu 

Banyak kali  kak ngah tarik tangan abuya sambil nangis meratap. Abuya buat hati kering tetap tak mahu ikut dan abuya suruh tidur je
 




Akhirnya dia mengalah..penat nak menangis mungkin. Last last terlena dalam dodoian abuya je sambil tersedu sedan. Mesti empuk kan duk atas abuya sambil dengar alunan dodoian yang syahdu gitu
Hero Seorang Cinderella 40 Hari

Hero Seorang Cinderella 40 Hari

Alhamdulillah. Hari ni dah genap 40 hari usia hero abuya yang sorang ni. Body pun dah seketul dan tough gitu. Meragam pun ada nampak dah sikit sikit. Pejam celik pejam celik dah sebulan. Pejam celik nanti dah boleh berjalan dan berlari



balik kampung jumpa tok kejap...

syoknyaaa tidur


Semoga hero abuya ni membesar dengan sihat dan menjadi anak soleh, dikurniakan kefaqihan, mentaati ibu bapa, jadi Imam dan pemimpin bagi orang-orang bertaqwa

sama tak diorang ni semua masa kecil? Mana tumpahnya kuah kalau tak ke nasi.. kannn

RESIPI BERBUKA PUASA MUDAH : MURTABAK BISKUT AYAM

RESIPI BERBUKA PUASA MUDAH : MURTABAK BISKUT AYAM

Selamat berpuasa, selamat petang dan selamat menunggu waktu berbuka. Masih tercari-cari resipi berbuka puasa mudah? Atau juadah dari bazaar sudah berderet di atas meja? Atau masakan sendiri menanti untuk dirasa? Untuk yang mencari resipi berbuka puasa mudah, boleh la cuba murtabak biskut ayam ini

RESIPI BERBUKA PUASA MUDAH : MURTABAK BISKUT AYAM

Sebenarnya ni mak aku selalu buat sejak kami kecil. Mak time masa terluang ada masuk kelas masakan. Inilah yang mak selalu masak terutamanya kalau dah ramai-ramai balik kampung

Bila google, dah banyak orang buat dan ada pelbagai nama. Che Mat Gebu tuffinbiru pun ada buat. Ada nama cream cracker daging/ayam, murtabak biskut, biskut lapis daging/ayam dan pai biskut

Bahan-bahan Murtabak Biskut Ayam

1. Ayam (potong kecik-kecik atau dadu, nak carik-carik halus pun ok), terpulang nak buat inti daging pun boleh. Nak lagi class, udang pun boleh
2. Bawang merah , bawang putih 
3. Biskut 
4.Lada sulah, garam, gula, daun ketumbar
5. Susu pekat, campur susu cair sedikit


MURTABAK BISKUT AYAM
MURTABAK BISKUT AYAM

Cara Masak Murtabak Biskut Ayam

 1. Untuk inti : panaskan minyak, tumis bawang dan goreng ayam, tambah lada sulah, secubit garam dan gula. Tambah daun ketumbar dan cili untuk warna. Nak masuk telur pun ok

Inti ni boleh je divariasikan. Contoh kalau nak masak inti ayam kari, lada hitam atau perisa beriani pun ok

2. Tuang susu pekat dalam mangkuk besar, campur sedikit susu cair dan air suam

3. Rendam biskut ke dalam bancuhan susu. Sekejap sahaja, jangan lama sangat nanti lembik

4. Letak biskut yang telah direndam ke dalam loyang (sebelum tu sapu loyang dengan sedikit mentega). Susun biskut cantik-cantik

5. Masukkan inti ayam yang telah dimasak. Nak buat biskut dan ayam tu berlapis , bertingkat-tingkat pun ok

6. Masukkan dalam oven dan bakar


MURTABAK BISKUT AYAM
MURTABAK BISKUT AYAM

Ini yang telah dipotong dan sedia untuk dihadamankan. Dicicah bersama sos cili membangkitkan selera dan kenyang untuk jadi menu berbuka puasa

PIE BISKUT DAGING
PIE BISKUT DAGING

Pie Biskut Daging ni aku dah buat 2 tahun lepas. Aku inovasikan sikit dari resipi mak. Guna susu protein ESP dan tambah cheese. Untuk resipi pie biskut daging, klik : SINI


Selamat Mencuba
Selamat Menjamu Selera
Misteri Menahan Rindu

Misteri Menahan Rindu

Sebelum ni entri menahan rindu . Sekarang part 2 pulak tapi bukan cerita bersambung. Ni cerita mimpi. Mimpi aku! Sungguh pun kata orang mimpi itu mainan tidur, tapi mimpi kali ni lain sikit. Ia disusuli dengan kehadiran insan di dalam mimpi itu ketika aku hampir sedar

Mungkin.... terlalu menahan rindu agaknya. Mungkin.. nak beritahu khabar sesuatu. Mungkin... nak ingatkan dan sedarkan aku dari kelalaian. Mungkin, arghhh berapa banyak mungkin daa

Mulanya....

Ada satu ketika Allah hadirkan rindu yang bersangatan terhadap arwah ayah. Mungkin (mungkin lagi) kuat berkhayal dan terbayang-bayang di kesiangan hari sehingga lah membawa ke alam mimpi di sebelah malamnya

Lama betul jumpa ayah dalam mimpi, banyak hal dilakukan bersama (tapi satu hal pun aku dah tak ingat) sehingga menangis dan tangisan itu terasa basah dimata dan bantal.  Selalu tidur keluar air liur basi tapi hari tu keluar air mata. Menangis yang sungguh-sungguh. Sukar untuk diberhentikan. Padahal dalam mimpi tu, bukan ayah ada pukul aku atau menyakitkan aku pun

Penutup mimpi itu, tanda ianya dah hampir tamat dan telah masuk waktu Subuh, entah siapa la yang Allah hadirkan untuk menjentik hidung sang pemimpi ini. Aku rasa ayah kot, takkan Malaikat. Siapalah aku ni insan banyak dosa, Malaikat nak datang kejut

Dan hidung aku benar-benar sakit kesan dijentik. Subuh dah lewat mungkin, sebab tu kena jentik. Mujur ayah tak starlite dahi atau bagi penampor. Kalau tidak, mahunya menangis 3 hari 3 malam.. hehe

Saat terjaga.. mata pemimpi ini masih basah dan hingga ke hari ini masih terfikir akan maksud semua kejadian malam itu. Mungkin dah lama tak pergi pusara ayah atau ayah nak suruh doakan dia banyak lagi. Atau.. ayah rindu aku jugak

AlFatihah buat arwah ayah (Yusof bin Abdul Latif bin Awang, 1945-2008) dan buat semua ibu bapa kita yang disayangi. Semoga jasa dan pengorbanan mak ayah kita dibalasi syurga tanpa hisab. Ameen



Bintang malam setia seperti dirimu
Tetap pudar menghilang tiada gantimu
Dan ku masih terasa degupan jantungmu..
Tanpamu.. ku kan rapuh


Hanya Saintis Terhebat Di Shaklee!

Hanya Saintis Terhebat Di Shaklee!

Wahh panas betul shaklee sejak dua menjak ni menjadi perbahasan dalam kalangan haters di page kontroversi . Banyaknya masa korang ye, tak puasa ke? Percubaan demi percubaan bermati matian untuk membunuh shaklee hingga menafikan fakta-fakta yang ada dalam Shaklee sejak sekian lama

Jomm baca fakta penting ni. Copy paste dengan keizinan besar akak lyna www.lynanoh.com. Super mega kredit kepada page iReach.my , salah satu team besar dalam Shaklee Malaysia

Baca dengan tenang dan berlapangd dada

Hanya Saintis Terhebat Di Shaklee!


Ada beberapa Saintis terkenal yang admin nak kongsikan:


(1) Dr Forrest Shaklee



Beliau adalah pengasas Shaklee.
Tengok nama pun dah tahu kan? 



Beliau mendapati, banyak pesakit yang terlebih makan (overfed) tapi masih kekurangan nutrisi (undernourished). Dari situ beliau percaya, kekurangan nutrisi adalah punca kepada macam-macam penyakit. Mulai dari itu, beliau sangat menekankan kepentingan pemakanan untuk kekal sihat. Sehingga, pada tahun 1915, Dr Shaklee berjaya mencipta “vitalized minerals”; vitamin moden pertama di dunia. Malah, asal usul perkatan “vitamin” juga dikatakan daripada produk ini. 


(2) Dr Yasuhiko Kojima



Penerima PhD in Medical Science dari Universiti Tokyo, merupakan saintis pertama di dunia yang discover Interferon. Kemudian, baru saintis barat meneruskan kajiannya. Beliau berjaya discover Interferon semasa membuat kajian tentang vaksin smallpox




Terinspirasi dengan konsep “harmoni with nature” oleh Dr Forrest Shaklee; setelah 40 tahun mengkaji, beliau akhirnya berjaya menemui sumber semulajadi yang mampu membantu badan kita menghasilkan Interferon sekaligus menguatkan immuniti tubuh. Itulah produk yang kami gunakan sampai hari ini, Nutriferon Shaklee


(3) Dr Elizabeth Blackburn


PhD dari University Cambridge, ialah Nobel Prize Winner of Medicine pada tahun 2009. Beliau banyak mengkaji tentang Telomeres, pangkal Kromosom yang bertanggungjawab memelihara Kromosom kita daripada rosak. Dr Elizabeth Blackburn berjaya menemui Telomeras; enzim yang memperbaharui Telomeres


Tak faham? Cukup lah orang umum macam kita ni tahu, penemuan ini sangat penting di bidang Medicine sebab Telomeres adalah biomarkers terpenting dalam menjangkakan jangka hayat (health span & life span) seseorang. Dan Dr Elizabeth Blackburn yang hebat ini juga berada dalam Shaklee punya Scientific Board Advisor


(4) Dr Gladys Block


Ialah Professor Emerita di Berkeley University California. Professor Emerita ni macam title Professor Emeritus yang Dr Khoo Kay Kim; sejarahwan negara yang terlibat dalam menubuhkan Rukunegara ni dapat

Suatu ketika dahulu, Dr Gladys Block nak buat research “betul ke vitamin ni beri kesan pada kesihatan?” dengan membandingkan orang yang makan vitamin dengan yang tak makan. Namun, semua syarikat vitamin reject mentah-mentah proposal beliau. Mungkin takut “kalau terbukti tak berkesan, habis lah bisnes aku”

Sebab, apa pun keputusan, berkesan atau tidak, Dr Gladys tetap akan publish

Hingga satu hari, berita tentang kajian beliau ini sampai ke pihak Shaklee, dan Shaklee bersetuju untuk sponsor & beri kerjasama. Hasilnya? High impact research dalam dunia Nutrisi hingga dinamakan “Landmark Study”. Nanti admin explain panjang lebar pasal Landmark Study ni ya


(5) Dr Bruce Daggy


Beliau pernah berkhidmat sebagai Vice President (VP) Research & Development (R&D) untuk GlaxoSmithKline; syarikat Pharmaceutical gergasi dunia. Namun, selepas membaca jurnal Landmark Study Dr Gladys Block tadi, beliau jadi sangat impressed. Impressed dengan keberkesanan produk Shaklee sampai begitu sekali




Ya lah, tidak pernah ada mana-mana syarikat yang berani membuktikan produk mereka begitu lama; hingga 40 tahun menggunakan Shaklee. Beliau juga sangat tertarik dengan motto yang diperjuangkan Shaklee; dijamin berkesan, dijamin selamat & dijamin semulajadi

Teruja nak jadi sebahagian daripada revolusi industri kesihatan, beliau bersetuju untuk berkhidmat sebagai Senior VP untuk R&D Chief Science Office di Shaklee, hingga sekarang


Apa point terpenting yang anda patut tahu di sini?


(1) Shaklee bukan produk picisan yang dibancuh belakang rumah. Juga bukan produk yang cuma ada marketing department tanpa sebarang saintis langsung. Tapi Shaklee dibangunkan oleh saintis terhebat dunia. Syarikat vitamin mana yang ada Pemenang Nobel Prize di dalamnya, selain Shaklee?


(2) Saintis-saintis yang terlibat di Shaklee bukan graduate daripada University bogus entah mana-mana. Tapi, university top 10 di dunia. Jangan hanya sebab belajar dalam negara dan tak pernah dengar nama University Berkeley, Cambridge & Tokyo, senang-senang je cop “tu PhD beli je tu”. Memalukan kaum tau. Kalau betul boleh dibeli sebegitu sekali, tak payah PhD lah, cuba dapatkan Master di sana dulu. Dah dapat, Admin bodek #iReachFounders reimburse semua kos


(3) Hanya dengan produk terbaik; hasil falsafah syarikat yang jelas, dapat menarik top talent macam ni. Top talent tak pernah bekerja hanya sebab duit macam kebanyakan kita2 ni. Tapi orang bijak pandai tahap dunia ni hanya ingin usahanya memberi impak kepada manusia. Lagi hebat impak yang syarikat itu mampu lakukan, lagi hebat kualiti talent yang mereka bakal tarik

Sebab itu, top leaders Shaklee hebat-hebat belaka. Talent attract talent katanya. Hanya orang yang berilmu mampu tarik minat orang yang suka dengan ilmu. Yang suka gossip sampai menidakkan fakta, semoga bahagia dengan kebodohan sendiri, walaupun kadang-kadang tu dah ada degree



Kecewa Dengan Roti John Bazaar Ramadhan

Kecewa Dengan Roti John Bazaar Ramadhan

Bulan-bulan puasa ni kalau boleh taknak lah membebel sangat. Tapi bila balik dari bazaar Ramadhan yang satu ni (lokasi dirahsiakan), macam nak angin jer satu badan.. kahkah. Rasa frust bercampur baur dengan ralat dan sedih

Petang semalam abuya pergi bazaar dengan kakak baheja. Biasalah budak- budak nak itu nak ini. Antara yang menarik perhatian ialah roti john. Abuya pun tertarik dengan roti john yang di display oleh penjual tersebut (tak sempat ambik gambar roti john yang display tu sebab expect akan dapat seperti mana yang ditayangkan)

Roti john yang di display tersebut sangat menyelerakan. Nampak penuh isi daging campur sayuran kat tengah roti. Aku beli sebab nampak daging penuh tu

Gambar google. Macam ni la lebih kurang roti john yang penjual tersebut display

Tapi... ku sangka kan panas sampai ke petang. Rupanya hujan di tengah hari. Bila sampai rumah, time nak berbuka puasa, dengan excited nak makan roti john..

daging mana daging?

Mengucap panjang. Hurmm kecewa sungguh rasanya. Inti tidak seperti yang ditunjukkan kepada pelanggan, hanya kubis di tengah, daging dalam telur sahaja hanya boleh dibilang dengan jari dan telur pun tak rasa sangat.. ko rase?

Ni bukan bab tak bersyukur atau tak ingat kat mangsa-mangsa kebuluran dan kelaparan pulak ye (sebelum kena kecam baik cakap awal-awal). Itu bab lain. Ini dah macam ambil kesempatan dan ada unsur-unsur gharar (menipu dalam jual beli)! Giler tak hangin aku.. Kita kemain la mengidam roti john daging sedap

Nak berniaga makanan, biarlah masak macam nak makan sendiri dan layan pelanggan biarlah seperti diri sendiri mahu dilayan. Bukan melepaskan batuk di tangga je. Arghh.. frust.. frust

Syabas dan tahniah buat peniaga yang jujur dan ikhlas dalam jual beli makanan di bazaar. Kita ni kalo nak beli biar lah macam mahal sikit (bayar lebih) pun takpe asalkan puas hati dan berbaloi. Bukan nak berkira sangat

Selamat berbuka puasa


Menu Berbuka Puasa Di Kampung

Menu Berbuka Puasa Di Kampung

Balik kampung kan, selain leteran mak (haha), memang tak sah la kalau tak rasa air tangan mak. Kadang-kadang memang mak sendiri yang masak sesuatu menu berbuka puasa tu sepenuhnya. Kadang-kadang mak prepare siap perapan atau bancuhan dan kakak yang selesaikan selebihnya perjalanan sesuatu menu berbuka puasa tersebut

Contohnya kalau buat kerabu, memang kena air tangan mak seratus peratus. Kalau orang lain cuba sentuh, memang tak jadi laa.. Ada je kurengg sana sini dan jadi lain rasanya. Kalau masak gulai pulak, boleh laa mak sediakan perapan dan bancuhan dan aktiviti menggulai diserahkan kepada orang lain

Antara menu berbuka puasa di kampung yang sempat di snap, ni haa


Tomyam Poktek (tomyam bersantan)

Kerabu Kerang paling win.. teringat-ingat dalam mimpi

Sayur Campur.. tambah bebola ikan home made, gentel sendiri

Gulai ayam

Telur puyuh... makan dengan nasi kerabu

Durian Siam... dari Golok punyaa

Jeruk bawang putih... juga makam dengan nasi kerabu

Menu wajib setiap kali keramaian... cocktail buah-buahan


Gulai kambing.. campur buah ara


Ada dalam ni resipi koktail je la.. Lain-lain kalau rasa terliur, sila google..hehe

#Ini adalah blog peribadi

#Segala testimoni dan penulisan berkaitan produk SHAKLEE yang dikongsi & disebarluaskan infonya dilaman ini BUKAN bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit.

#Pembaca sangat digalakkan untuk mendapat nasihat dari pakar kesihatan dan perubatan. Allah jua Yang Maha Memberi Kesembuhan.
bahejabella © . Designed by MaisarahSidi.com