bahejabella: 08/14/15

CARA PUJUK ISTERI SEDANG MERAJUK

Haa , kisah isteri merajuk pula ye. Ni pun masih dalam terminologi "lifestyle" kan. Asam garam rumah tanga biasalah , sedang lidah lagi kan tergigit , inikan pula rumah tangga yang lebih besar dari lidah itu. Bukan semudah abc nak menakhodai bahtera. Perlu lengkap dengan segala perisai terutamanya suami. Nak berumah tangga pun perlu menuntut ilmu juga. Kalau manis sepanjang-panjang masa , tak ada la cabaran pula dan akan kurang lah rasa terbelajar dari pengalaman. Pengalaman kan guru terbaik. Tak gitu? Sayyidatina 'Aishah pun merajuk dengan Baginda

Pujuk-pujuk sang ratu bagi suami ni bukan boleh dibuat-buat. Bukan boleh ditiru-tiru dari drama. Ia lahir dari pengalaman sendiri atau orang sekeliling yang terdekat. TV tu boleh je tengok , tapi tengok hujung-hujung mata sudah la. Nama pun drama , watak-watak tengku-tengku ,korporat, kerabat-kerabat , hartawan kereta mewah , senematografi luar negara semua tu kadang-kadang tak menggambarkan pun senario sebenar orang kita. Hakikatnya masih ramai lagi gelandangan dan fakir miskin di sekeliling kita semua

KALAU TAK BANYAK PUN , SEDIKIT MESTI ADA

Wanita lumrah dan fitrahnya ada sifat cepat merajuk. Tak banyak pun , sedikit mesti ada. Lelaki pun merajuk , tapi lelaki ditambah dengan sedikit ego, ego yang kalau tak banyak pun , sedikit mesti ada. Sebenarnya , si isteri minta perhatian , zahirnya merajuk dan emosi dengan suami , tapi ruhi jiwanya meronta-ronta berkata "pujuklah aku, pujuklah aku". Kadang-kadang hal remeh pun nak merajuk. Dia nak tengok usaha suami sejauh mana bersungguh. Kalau suami pula buat-buat tak faham , atau buat tak peduli saja , atau turut sama merajuk , alamatnya rosak lah perhubungan. Rosak ,kalau tak banyak pun , sedikit

BAGAIMANA CARA PUJUK ISTERI MERAJUK

1 - PENGHARGAAN - BUNGA

Beli bunga hidup tau, bukan plastik. Ala klise laa, bunga jer kan. Macam dalam drama korporat juga. Tapi ini bunga bukan sebarang bunga. Romantik la sikit. Walaupun akhirnya ada sedikit kerugian (sebab bunga akan kering , layu dan mati) .  Kalau dah selalu bagi sejambak bunga depan mata, kali ni time dia merajuk ,  ubah sikit skill bagi bunga, cabut kelopak-kelopak bunga tu dan tabur di bawah cadar atau masukkan dalam sarung bantal. In sya Allah , reda dan sejuk la hendaknya rajuk si isteri tu

Tidak terikat dengan bunga sahaja. Bermacam-macam bentuk penghargaan atau pemberian yang boleh di buat. Kalau dia suka coklat , beri coklat. Kalau suka kain batik , beli kain batik. Kalau dia suka kucing , ha beli kucing. Kalau kucing berak merata , suami basuh , baru gentlemen

kakak nak bagi bunga
kakak nak bagi bunga , time ni bukan sebab bonde  dia merajuk , tapi untuk ucap tahniah sebab baru melahirkan adik naurah

2- SENTUHAN, PUJIAN , UCAPAN DAN JANJI

Sentuh-sentuhan ni bukan bermaksud sentuhan "itu" sahaja. Pegang erat tangan , bisik di telinga . Ingatkan dia Tuhan, zikir dan solawatkan. Ucapkan dia sayangmu , hembuskan dia kasihmu. Ucapan luhur dari hatimu. Singkirkan saja dalam longkang akan egomu yang melampau itu. Geletek , urut kaki , picit hidung dia, tidur atas ribanya. Tak cukup lagi dengan ucapan bibir, tulis lah kad atau nota. 

3 - MENGALAH ITU PERIT , TAPI BERBALOI UNTUK ORANG YANG DISAYANGI

Tak luntur kejantanan pun jika dahulukan kemaafan. Tulis maaf , luahkan kata cinta , cinta tak bersyarat , cinta sepenuh-penuh hati , janji dengan dia kesetiaan , janjikan dia tidak akan pernah buat dia menangis lagi, Jika kamu ingkar , kamu kena bertaubat!

4-POHON RESTU TUHAN , BACK TO BASIC

Tak sempurna rumah tanggamu jika tiada pertolongan Tuhan. Selepas geletek , ajak lah solat berjemaah. Kalau tak solat fardhu , solat sunat boleh saja. Minta sungguh-sungguh petunjuk Allah. Yang Maha membolak balikkan hati . Yang Menyemarakkan rasa cinta itu. Yang Menghantar rasa kasih dan rindu

Bentengkan diri dari gangguan syaitan durjana. Amalkan doa-doa pelembut hati , penenang jiwa. 
Antara ayat Alquran yang boleh di amalkan untuk cinta sentiasa tersemarakkan ialah surah Yusuf , ayat 4 :

SURAH YUSUF , AYAT 4
SURAH YUSUF , AYAT 4

5- PERLIHATKAN KEMATANGAN, JANGAN GOPOH

Lelaki harus lebih sabar, tenang dan matang dalam tindakan. Fikir dengan waras segala tindakan. Jika tengah marah sekalipun , ambil masa untuk bertenang. Itu hanya syaitan dan nafsumu sahaja. Kalau dilayan dan diteruskan amarahu , kelak kamu sendiri akan dihantui beribu sesalan

6 - RINGAN TULANG

Tugas isteri sebenar hanya perlu mempersiapkan diri untuk suami. Basuh berak anak , masak , cuci pinggan , basuh, jemur, lipat dan susun pakaian , kemas rumah segala tu tugas suami yang asal. Sebab itulah , dalam Islam , jika isteri yang buat kerja , isteri layak minta upah. Upah lain , nafkah lain ye. Kau rasa gaji pembantu rumah sekarang berapa? Kau mampu ke nak bagi isteri lebih dari upah pembantu rumah? Kau penat , isteri pun penat. Kalau begitu , bertolak ansur saja la , lapang dada , kalau dia membebel sikit-sikit tu , layankan saja. Pasang telinga sambil baca surat khabar. Jom rajin-rajinkan diri basuh pinggan , kerap-kerapkan diri basuh berak anak , basuh baju , sapu sampah segala. Ni tugas suami!


7 - DUA INSAN BERCINTA

Perbaharui bulan madu. Kalau ada anak , minta tolong saudara mara yang rapat dan dipercayai untuk menjaganya. Ye, luangkanlah masa berdua, ambil cuti, pergi la keluar melihat alam yang membiru dan menghijau ini. Kembalikan semangat cinta yang mungkin pudar itu. Pilih saja tempat berbulan madu mengikut kemampuanmu. Tak semestinya tempat mewah-mewah dan eksklusif. Mungkin boleh saja bercamping dekat air terjun. Bahagia itu kan , kita yang pilih

8 - ULANG SEMULA PERBUATANMU

Ingat kembali saat-saat kamu bersungguh-sungguh meyakinkan dia dan keluarganya untuk memperisterikan dia? Saat kamu sungguh-sungguh istikharah dan bertawakkal sepenuh pergantunganmu kepada Allah agar dia jodohmu? Buatlah semula. Jika berutus surat , tulis lah surat untuk dia , jika usahamu dulu kerap menelefon , telefon la dia selalu. Kalau tak mampu bercakap , whatsapp kan ada. Buat semua perkara yang kamu anggap so sweet suatu masa dulu sebelum berkahwin dengan dia


Love & Faith
abuya

CARA BUANG ANGIN, MEDU , SEBU PERUT

Oleh kerana , sejak dua menjak ni , kerap kali keyword "buang angin" atau "sebu perut" dan "angin medu" yang menerjah bahejabelladotcom serta beberapa private message yang bertanyakan hal ini , maka saya re-publishkan sekali lagi entry penting cara buang angin medu dan sebu perut ni. Agaknya musim-musim raya kot ,ye la banyak jemputan rumah terbuka sampai makan tak ingat dunia , tak pandang kiri kanan

Ade juga saudara saya yang mengidap sakit "angin" dalam badan, saya tengok bila dia terkena angin ni , bukan setakat tubuh badan je angin , dengan emosi sekali jadi angin, tak stabil , tensen , tak ada mood dan mudah nak marah kat orang kalau salah masuk channel. Jadi , berhati-hati lah dengan orang yang selalu terkena penyakit angin..

Masa zaman sekolah dulu , ada seorang kawan , classmate yang selalu terkena sakit uluran , bila kena je memang susah nak bergerak , nak buat aktiviti , waktu prep pun kena duduk dalam bilik asrama. Yang buatkan kami teruja masa tu warden kami suruh kami pergi masuk dapur dewan makan , dan masak roti - telur campur BAWANG PUTIH dalam kuantiti yang banyak. Errmmm ... apa agaknya kaitannya dengan uluran..? angin...?.. time tu remaja lagi , mana lah rajin nak kaji-kaji semua ni

APA ITU ULURAN?

Di dalam bahasa Perubatan Allopathy, ianya digelar Hernia, dalam perubatan Melayu dipanggil Uluran. Angin Medu (setelah melepasi paras pusat ke atas). Angin Pasang dan sebagainya. Puncanya terbahagi kepada tiga pecahan utama iaitu :-

1) Angin
2) Lendir
3) Urat (Saraf)

Uluran atau hernia  ini adalah masalah bengkak pada urat ari-ari (sekitar atas kemaluan) dan juga bengkak pada batu kemaluan menyebabkan ada saluran angin yang terdorong naik ke bahagian atas membawa ke dada (angin medu) yang jika dibiarkan boleh membawa kepada maut. NauzubILLAH

Tanda-tandanya adalah seperti berikut:

1) Bahagian atas pusat ke dada terasa keras.
2) Nafas di dada tersekat atau tersumbat.
3) Terasa sakit atau pedih di bahagian tengkuk.
4) Kekuatan tubuh kurang kuat pada tubuh sebelah kiri.
5) Kurang berpeluh
6) Kencing tidak tus (tidak lawas)
7) Kurang selera makan

( definisi & tanda - kredit to Ustaz Wan Asrul AlKalantani )

3 SUPPLEMENT KAWAL DAN BANTU BUANG ANGIN

Pelbagai petua yang menjadi amalan untuk ikhtiar merawat serta mengawal penyakit angin ini. Boleh saja diamalkan dan sangat di alu-alukan. Kita tak menentang pun sebarang petua jika ia baik untuk menyembuhkan, apa salahnya. Usaha masing-masing dan tak ada siapa yang berhak mengatakan usaha anda itu tidak bagus

Untuk yang mahu cuba ikhtiar moden dengan suplimen , jangan risau. Ada 3 jenis yang dicadangkan untuk buang angin medu dan sebu perut. Kalau ikutkan saya , saya pergi berurut dan terus minum vivix saja. In sya Allah , melegakan



halia
halia
nak telan halia , tumbuk ke , blend buat jus ke , goreng , campur dalam teh semua skill boleh cuba,
untuk mudah dan senang nak telan , yang tak mampu nak bau atau telah halia real punya , boleh try peppermint ginger plus, sangatlah membantu


1- PEPPERMINT GINGER PLUS bukan sekadar mengandungi halia, tapi turut mengandungi 3 bahan lain iaitu PUDINA , POKOK ADAS ( FENNAL ) dan CEKUR MANIS ( ANISE )

PEPPERMINT GINGER PLUS
PEPPERMINT GINGER PLUS


Pudina 
- melegakan otot perut
- membantu dalam penghadaman, 
- membantu sistem pencernaan
- melegakan  gastrik, mabuk ,pedih ulu hati, cirit-birit. 
- detoks , buang toksin dalam tubuh
- melegakan kesan-kesan sampingan seperti muntah dan kehilangan selera makan yang timbul daripada rawatan kemoterapi.
- bersihkan gigi , nafas yang segar , elak nafas berbau
- membantu bertindak menjadi penyejuk kepada kulit
- membantu dalam masalah kegatalan kulit
- pudina merangsang mengeluarkan peluh,


Halia
anti radang & antibioik semulajadi
- merangsang rembesan air liur enzim untuk pencernaan makanan. 
- mengurangkan ketidakselsesaan perut dan usus, sakit haid, loya dan mual daripada hamil, angin selepas melahirkan anak (semasa pantang)
- mengekalkan peredaran darah normal.
-mengandungi kromium, magnesium & zink yang boleh membantu untuk memperbaiki aliran darah, 
-bantu elak kesejukan, cegah demam , selesema dan peluh berlebihan

Adas
membantu gejala perut kembung selepas makan. 
- melegakan sakit perut dan melegakan gejala sejuk.
- melegakan sembelit 
- bertindak sebagai juap & pelawas
- memang terdapat dalam salah satu bahan kebanyakan ubat cirit birit ,sakit perut & gastrik

Cekur Manis

- melegakan masalah pencernaan dan gejala kesakitan haid, batuk dan kahak. 
- peredaran tenaga dalam badan
-mengurangkan kembung dan menyelesaikan saluran penghadaman yang masih digunakan hari ini, terutama dalam pediatrik.



2. GARLIC COMPLEX

GARLIC COMPLEX
GARLIC COMPLEX
- telah digunakan semenjak 510 sSM di China sebagai tumbuhan sihat untuk kesihatan manusia.
-,anti oksidan , anti bakteria
- antibiotik semulajadi yang selamat
- tingkat sistem imun
- mengurangkan tekanan darah bagi orang yang mempunyai tekanan darah tinggi
- sumber vitamin B6 - diperlukan untuk sistem imun yang sihat dan pertumbuhan  sel-sel baru yang berkesan
- mengurangkan stress ,( terkena angin - cukup time sangat lah tensen )
- tingkatkan tahap insulin & kawal gula dalam darah



3 - ALFALFA

ALFALFA
ALFALFA

- tanaman alfalfa memiliki sistem akar sangat dalam hingga mencapai sekitar 4,5 meter, erana akar yang menghujam dalam itulah, tanaman ini terkenal tahan kekeringan..


ALFALFA
ALFALFA

ALFALFA
ALFALFA

- kaya akan mineral -  kalsium, magnesium, fosfor, kalium, dan besi.. juga mengandung vitamin B, C, E, & K.
- digelar Raja Tumbuhan , 1001 khasiat , makjun moden 
- menyuburkan sistem pencernaan, tulang, kelenjar dan kencing.
- detoks , bantu pembersihan darah, hati dan usus.
- mengandungi enzim penting yang diperlukan untuk menghadam makanan dengan cekap
- reduce kolesterol
- neutralkan asid dalam badan
- buang angin , sakit urat, sendi

Boleh juga add on VIVIX dalam set buang angin ini

Baca testimoni vivix untuk masalah angin dalam badan DISINI

Baca juga : 



RESIPI : 

BACA :

Allah Maha Penyembuh

Be with us..
NZ World Kingdom
Founder & Director

FB : Muhammad Nizam
sms/whatsapp : 013 976 1627

EMEIL : alluana35@gmail.com