JANGAN MENYINDIR JIKA TAK MAHU TERSINDIR

JANGAN MENYINDIR JIKA TAK MAHU TERSINDIR



Masa kecik dulu rasanya pernah tengok filem hindustan tajuk Ishq (cinta).. yang berlakon ajay devgan, amir khan, juhi chawla dan kajol. Berrtemakan perkahwinan sekufu setaraf kaya yang ingin di atur oleh kedua-dua keluarga ajay dan juhi chawla

Tapi macam biasala plot cinta antara dua darjat akhirnya juhi jatuh cinta dengan amir dan ajay jatuh cinta dgn kajol. Amir dan kajol orang miskin. Mereka semua ni jadi kawan

Dipendekkan cerita suatu hari, amir dan ajay naik jeep 4WD dan jatuh gaung. Jeep tu tetiba rosak (rosak brek rasanya) disebabkan rancangan juhi chawla yang nak mengenakan mereka.. mungkin masa tu belum jatuh cinta dan ingin bergurau kasar tanpa sedar boleh membahayakan nyawa

Suatu malam, amir dan ajay yang terselamat dalam insiden itu telah berpakat dgn kajol untuk mengenakan juhi. Mereka menakut-nakutkan juhi dengan berlakon jadi hantu sebab juhi masih belum tahu mereka hidup atau mati.. Setelah selesai prank hantu tu, juhi marah, menangis dan mengamuk kepada mereka semua. Mungkin kerana rasa malu, geram dan tertipu. Sedang dia tak sedar, dialah yang terlebih dahulu memulakan gurauan kasar terhadap ajay dan amir

Kajol mendekati juhi yang sedang marah dan mengamuk. Aku rasa sempat Kajol bagi sebiji penampar kepada Juhi. Tapi yang aku ingat dialog kajol paling power sambil membebel kepada juhi ialah " KALAU TAK BOLEH NAK BERGURAU, JANGAN BERGURAU (terlebih dahulu) ".. begitulah lebih kurang




Begitulah juga di alam medsos facebook atau sekelian perantaraan maya atau tidak maya sekalipun. Kalau rasa hati tu kurang kental untuk menerima timbal balas provokasi, janganlah nak acah-acah cuba provok orang lain terlebih dahulu. Tak perlu la nak cuit, jentik dan sindir perli orang

Kita pun bukan tahu sangat penangan orang yang kita sindir tu. Mungkin dia belum respon sekarang. Mungkin dia akan balas lagi 2 minggu atau bulan depan. Mungkin dia berdiam buat seketika untuk biarkan kamu malu sendiri. Kelak nanti kalau orang balas, sindiranmu, tahu pula kamu melenting kepanasan dan terkeluar perangai sebenar kamu ya.. kan!

pepatah arab berbunyi :-

" Dhorobani wabakaa, Dzolamani wasytakaa"

maksudnya : " dia yang memukulku, dia (sendiri) yang menangis, dia yang menzalimiku, dia (sendiri) yang mengadu-ngadu"
RESIPI AYAM LEMON

RESIPI AYAM LEMON


RESIPI AYAM LEMON


RESIPI AYAM LEMON


Bahan-bahan Ayam Lemon


1/2 ekor ayam - bersihkan dan dipotong saiz sederhana

1 biji telur

sedikit lada sulah

3 sudu besar tepung jagung

1 biji bawang besar - dipotong baji

1 sudu besar minyak masak

hirisan buah lemon


Untuk Sos Ayam Lemon

3 sudu besar sos tomato

1 sudu besar sos cili

1 biji lemon - diperah ambil airnya

1 sudu besar pati jus lemon

3 sudu besar gula

garam secukup rasa

1/4 cawan air


CARA MASAK AYAM LEMON


1 - Pukul telur di dalam bekas hingga kembang. Masukkan lada sulah. Gaul ayam dan perap selama 10 minit. 

2 - Salut ayam dengan tepung jagung sebelum menggoreng ayam. Goreng ayam hingga masak dan kuning keemasan. Angkat dan toskan.

3 - Masukkan semua bahan untuk sos di dalam bekas. Kacau. Ketepikan.

4 - Panaskan kuali dan masukkan minyak. Masukkan bawang besar dan goreng hingga kekuningan.

5 - Masukkan bahan sos, sedikit air, hirisan lemon dan garam gula secukup rasa. Masukkan ayam dan gaul rata. Tutup api dan sedia untuk dihidang.


KREDIT RESIPI PILIHAN KAK AL


@PeriukKitaResepiKita

**********************************

ARTIKEL LAIN ;

CARA BUANG ANGIN DENGAN PEPPERMINT GINGER

CARA HILANGKAN EYEBAG PADA MATA


#Ini adalah blog peribadi

#Segala testimoni dan penulisan berkaitan produk SHAKLEE yang dikongsi & disebarluaskan infonya dilaman ini BUKAN bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit.

#Pembaca sangat digalakkan untuk mendapat nasihat dari pakar kesihatan dan perubatan. Allah jua Yang Maha Memberi Kesembuhan.
bahejabella © . Designed by MaisarahSidi.com