PELAKSANAAN KASUT SEKOLAH WARNA HITAM BERMULA 2021

PELAKSANAAN KASUT SEKOLAH WARNA HITAM BERMULA 2021

Selamat berhujung minggu. Hujung tahun dan cuti sekolah panjang bakal bermula. Tapi mak-mak ayah sudah tentu telah memikirkan sedikit sebanyak bajet untuk sesi persekolahan anak-anak tahun hadapan, 2019

Untuk penggunaan kasut sekolah warna hitam, pelaksanaannya secara rasmi akan bermula pada tahun 2021. Pekeliling dan kenyataan media telah pun keluar oleh Kementerian Pendidikan Malaysia

Kenyataan Media KPM,
Pelaksanaan Pemakaian Kasut 
Berwarna Hitam Oleh Murid Sekolah


Oleh itu : 

1. Sekolah tidak perlu mewajibkan pemakaian kasut warna hitam pada tahun 2019

2. Pelaksanaan ini secara berperingkat, mengambil kira pandangan semua pihak terutama syarikat pengeluar kasut, yang mungkin banyak terjejas jika dilaksanakan secara mengejut tahun hadapan. Bagi can diorang habiskan stok kasut putih dulu, ok

3. Untuk mak ayah yang belum lagi beli kasut, boleh teruskan beli kasut putih

4. Untuk ibu bapa yang telah pun beli kasut berwarna hitam (awalnya korang beli) untuk anak-anak, teruskan sahaja memakai kasut tersebut pada tahun hadapan walaupun ramai murid yang masih pakai kasut putih. Elakkan pembaziran jika nak beli sekali lagi kasut putih. Nanti kasut hitam yang dah beli tu bila time nak pakai, kaki dah tak muat pulak

5. Jika pihak sekolah telah mewar warkan ingin melaksanakan keseragaman warna kasut hitam bermula tahun hadapan, ibu bapa yang mana masih belum beli lagi tu, boleh la beli kasut hitam. Pun begitu, kalau nak pakai kasut putih juga, pihak sekolah sepatutnya tiada hak memaksa atau mengenakan denda
MAKANAN YANG PERLU DI ELAKKAN UNTUK PENGIDAP ANGIN MEDU

MAKANAN YANG PERLU DI ELAKKAN UNTUK PENGIDAP ANGIN MEDU


Anda dinasihatkan menjaga pemakanan. Berikut ialah di antara jenis-jenis makanan dan minuman yang dilarang makan/minum untuk sementara waktu:

MAKANAN YANG PERLU DI ELAKKAN UNTUK PENGIDAP ANGIN MEDU


1 - Makanan/Minuman yang Sejuk

-Tembikai, pisang goreng/mentah, duku, ciku, manggis dan betik.

- Kangkung, kacang panjang, kacang bendi, labu, terung, keladi dan kacang hijau.

- Air batu, air wap, air kelapa dan air teh

2. Makanan/Minuman Masam (berasid)

Mempelam masam, semua jenis jeruk, acar, cuka dan limau masam.

3 - Daging kerbau.

4 - Makanan/Minuman Bergas

a. Durian.
b. Tapai.
c. Air botol/tin bergas.

5 - Makanan/Minuman mengandungi Kafein.

a. Kopi, Nescafe, Indo Cafe dan seumpamanya.

b. Rokok.

6. Lain-lain Makanan/Minuman Yang Boleh Mendatangkan Angin

a. Petai, jering dan kerdas


petai jeruk


b. Susu tin (cair, krimer atau pekat manis)


SUMBER : FACEBOOK SEMUTAR HITAM, Pengamal Perubatan Tradisional (aku selalu follow dia untuk study ilmu angin, sebab ramai yang tanya suplimen buang angin)

Tanda-tanda Angin Medu

(menurut Semutar Hitam)

1. Selalu fikir nak mati
2. Perasaan takut tak bersebab
3. Berdebar, pucat. lesu, tak bertenaga
4. Sesak nafas / tak puas bernafas
5. Selalu sakit kepala
6. Kerap sendawa
7. Sejuk kaki
8. Perut kembung
9. Senak ulu hati
10. Nak muntah
11. Hidup tak tenang


Cara Buang Angin Medu


1. Menurut cara perubatan Tuan Semutar Hitam :-

Mengikut apa yang saya tahu cara kampung, angin medu yang sesat harus di panggil balik ketempat asalnya. 

Caranya dengan di pangkah di perut dengan kapur, kemudian di golek-golek pusat sambil membca jampi untuk memanggil angin kembali ketempat asal kemudian tekan sebagai syarat matikannya disitu

Kaedah ini perlu 3x ulangan antara syaratnya. Insya Allah akan ada perubahan

(Ini menurut pengamal perubatan tradisional di atas ye, kita respect sahaja ilmu beliau)


2 - Banyak perkongsian petua - petua tradisi lain, antaranya ialah mandi dengan air limau yang telah disejukkan dengan ais. Baca SINI


3 - Amalkan suplimen nutrisi untuk bantu buang angin dalam badan





SET BAJET





SHAKLEE TERENGGANU

013 976 1627
013 976 1627
013 976 1627



ANTARA 3 MAKANAN VIRAL POPIA VIETNAM, TAUHU BERGEDIL DAN FRUIT PASTRY CAKE

ANTARA 3 MAKANAN VIRAL POPIA VIETNAM, TAUHU BERGEDIL DAN FRUIT PASTRY CAKE

Ketiga-tiga juadah viral ni dah lama tengok dalam facebook. Yang terbaharu tu tentulah fruit pastry cake. Menggiurkan je kalau tengok buah peach yang terletak elok atas kek. Mengidam la jugak nak rasa ketiga-tiga juadah viral ni




Sekian lama mencari orang dekat-dekat yang jual, susah gak nak jumpa. Ada yang buat pun hari tu aku tanya dia sibuk nak buat untuk majlis perkahwinan dulu. Kempunan aku. Nak order dengan cikza.com macam jauh dan agak mustahil. Tengok rakan-rakan blogger lain duk order dia punya tauhu bergedil tu.. perghhh memang terliur

Akhirnya terjumpa juga orang yang jual tauhu bergedil dan popia vietnam. Beli dengan orang kampung dekat sekolah je. Boleh tahan sedap. Rahsianya pada sos yang mantap! Baru terangkat



Yang ni kek fruit pastry kejadian viral terbaharu di alam facebook. Tak minat sangat, tapi ermmm boleh laa buat desert di petang hari. Sekurang kurangnya dah pernah rasa.. hehe

Dan kalau tanya aku antara ke tiga-tiga makanan viral ni yang menjadi pilihan utama aku, tak lain tak bukan tentulah tauhu bergedil. 4 bungkus dengan 8 biji tauhu setiap satunya, aku boleh habiskan... kihkih

Teringat Dialog Drama Nur Kasih

Teringat Dialog Drama Nur Kasih

Semalam abuya marah si kakak sebab dia main-main sangat, macam-macanm alasan dan helah yang dia buat untuk lambat-lambatkan nak selesaikan maghrib dia. Waktu dah nak habis. Nak tengok kartun laa, nak makan bubur jagung dulu laa

Dan macam biasa kakak tu selalu sahaja dia kena marah dengan macam-macam pe'el lah yang dia buat. Kadang-kadang abuya pegang hanger atau cubit terus

Teringat betul abuya dialog si mak aidil 
dan adam ni dalam nurkasih yang trending sangat dulu. Biasala abuya kan suka throwback. Gigih abuya youtube. Adam berwatak degil, keras kepala, banyak buat hal dan memberontak sementara aidil banyak berkorban dan lebih tenang


aidil & adam


Suatu ketika ustaz hasan (ayah aidil adam) membelek album gambar mengenangkan anak-anak, isterinya datang duduk di sebelah untuk bersembang. Dialog berbunyi begini lebih kurang

Ust hasan : mana silap kita jah

Jah : abang...

Ust hasan : bulan mana , hari mana jah... anak kita sudah.. pergi jauh dari kita

Jah : jangan fikir pasal tu la bang

Ust hasan : hari demi hari ini sahaja yang abang fikirkan.. sebelum abang pergi, abang nak baiki kesilapan abang... cakaplah jah

Jah : jah pun tak tahu bang...

Ust hasan :setahu abang.. abang dah bagi semuanya sama rata.. apa yang abang bagi pada aidil, abang bagi pada adam

Jah : mungkin kat situ salah kita.. aidil dan adam tak sama... kalau kita beri air kat pokok ni, berbunga.. kalau kita bagi air sama banyak kat pokok tu pulak, tak berbunga,malah layu pulak... Sebab dia perlukan tanah kering untuk subur.. dia nak kan matahari, kita bagi air...

lepas tu ust hasan jadi sedih.. 

Terkesan betul ayat-ayat mak jah ni.. buat abuya terfikir sejenak...



kakak baheja


RESIPI KUIH KOLEH KACANG

RESIPI KUIH KOLEH KACANG

Kuih koleh kacang antara beraneka jenis kuih tradisi yang mungkin jarang dijumpai dewasa ini. Dah jadi rare. Kalau meriah sikit pun terjumpa orang kat bazaar Ramadhan. Kuih koleh kacang ni menjadi kenangan sentimental jugak untuk aku sebab pernah satu ketika semasa arwah ayah ada dan sedang sakit, dia terasa nak makan. Dia suruh aku beli kuih koleh kacang. Tapi aku tak jumpa kedai kuih yang jual kuih ni.. Time tu pun dah ingat-ingat lupa rupa kuih koleh kacang sebab jarang makan.. huhu. Dah, jom kita tengok resipi. Terima kasih lah tuan punya resipi, terubat sikit rindu kat arwah ayah


Resipi Kuih Koleh Kacang





Bahan-bahan Kuih Koleh Kacang


1 cawan santan pekat

1 cawan gula merah

2 sudu besar gula pasir

1 cawan air

2 cawan santan

1 cawan tepung kacang hijau (cap kijang)

Beberapa helai daun pandan disimpul

Secubit garam



Cara-cara buat kuih koleh kacang


1 - Masak 1 cawan santan sehingga menjadi tahi minyak. Apabila siap, ambil tahi minyak yang terhasil dan biarkan dalam 2 sb lebihan minyaknya dalam kuali.

2 - Masak gula merah, gula pasir, air dan daun pandan sehingga gula larut, Sejukkan dan ketepikan seketika.

3 - Satukan tepung kacang hijau, santan, garam dan air gula merah dalam satu bekas dan kacau hingga sebati.

4 - Masukkan adunan tadi ke dalam kuali yg berisi lebihan minyak kelapa tadi. Selalu di kacau agar tak bergentel nanti. 

5 - Masak hingga pekat dan menggelembung sehingga agak berkilat. Tuang adunan ke dalam loyang yang telah disapu dengan lebihan minyak tadi.

6 - Taburkan dengan tahi minyak dan sejukkan sebelum boleh dipotong.

Siap untuk dihidangkan. Selamat menjamu selera


KREDIT :
@periukkitaresepikita


my father always a hero.. 
my late father



ARTIKEL LAIN :



SKINCARE TERBAIK, SEMULAJADI DAN SELAMAT

SKINCARE TERBAIK, SEMULAJADI DAN SELAMAT


Dalam usaha syarikat nutrisi kami untuk menghasilkan revolusi YOUTH Complex, kami telah menemui sesuatu yang menakjubkan.

Wanita bukanlah enggan menerima hakikat bahawa dirinya semakin berusia – mereka sebenarnya enggan mengorbankan pengalaman mereka dengan sebarang benda! Mereka hanya tidak suka melihat diri mereka di dalam cermin yang tidak menunjukkan betapa mudanya mereka rasakan di dalam diri.

Itulah yang menjadi inspirasi untuk YOUTH. Produk penjagaan kulit yang direka untuk memastikan dunia melihat anda sebagaimana anda melihat diri sendiri. Untuk kekal muda sama seperti apa yang anda rasa, mulakan dari sekarang. Pada masa hadapan, anda tentu akan menghargainya.

Janji kami adalah penjagaan kulit YOUTH™ bukan hanya meningkatkan kesihatan kulit anda secara dramatik, malah ianya 100% dijamin mampu mengubah usia kulit anda menjadi lebih muda. Sememangnya menakjubkan.

Dibangunkan secara klinikal oleh pakar-pakar kulit bertaraf antarabangsa, Indeks Usia Kulit memberikan cara berasaskan fakta dan klinikal untuk membuktikan kesan YOUTH™ terhadap penampilan dan usia kulit. Keputusannya adalah luar biasa. 2/3 daripada wanita telah mengubah usia kulit mereka kepada sedekad lebih muda dengan YOUTH.

SKINCARE TERBAIK, SEMULAJADI DAN SELAMAT


Set Memperbaharu dan Mengekalkan - YOUTH

Set penjagaan kulit lengkap untuk membantu menangani tanda-tanda penuaan, mengurangkan kedutan, bintik-bintik hitam penuaan serta pigmentasi, memperbaiki kerosakan disebabkan oleh matahari, meningkatkan kecerahan dan seri wajah.



LUMINOUS GEL OIL CLEANSER

3-dalam-1, tidak mengandungi sabun, pH-seimbang, pembersih ini menggabungkan campuran vitamin yang dipaten dan polifenol serta alga untuk memperhalus dengan lembut, menyuci, dan menyediakan kulit anda untuk langkah seterusnya. Hadapi dunia dengan seri semulajadi anda.


Bahan-bahan Utama

Vital Repair+®, Muscadine Grape Extract, Ekstrak Alga Hijau yang Menghaluskan




PERFECTING SKIN TONER

Bebaskan kulit anda dari sel-sel kusam dan ejen pencemar persekitaran dan tunjukkan kepada dunia, diri anda yang lebih cerah, berseri. Lakukan lebih daripada biasa untuk membersihkan sel kulit mati, menghidratkan dan membekalkan nutrisibersama dengan campuran vitamin penting, polifenol, dan bahan-bahan botanikal yang berpaten untuk kulit yang berseri.


Bahan-bahan Utama

Vital Repair+®, Muscadine Grape Extract, Ekstrak Alga Hijau yang Meremajakan



YOUTH ACTIVATING SERUM

Youth Activating Serum mengandungi 10 kali ganda bahan aktif untuk memulakan langkah pembaharuan sel yang kritikal. Terdiri daripada campuran vitamin, polifenol dan YOUTH Complex kami yang berkesan, ia menggalakkan penghasilan kolagen dan pembaharuan pada peringkat sel, membuatkan kulit anda berkelakuan lebih muda untuk mencapai keremajaan dan keserian terunggul.


Bahan-bahan Utama

YOUTH Complex dengan Apple Cell, Lotus Japonicus, Vitamin A Berkapsul.



KRIM SIANG


AGE DEFENSE MOISTURIZER - SPF 50

Perlindungan untuk kulit anda adalah lebih daripada hanya melindunginya daripada sinaran matahari. Lindungi kulit anda lebih dari sekadar sinaran matahari dengan pelindung matahari berspektrum luas SPF 50 UVA/UVB. Vitamin dan Botani bernutrien melembapkan kulit anda dan menambahbaikkan penampilan kulit anda secara menyeluruh.


Bahan-bahan Utama

SPF 50, Vital Repair+® Complex, Muscadine Grape Extract



KRIM MALAM

ADVANCED RENEWAL NIGHT CREAM – LIGHT

Ekstrak Alga Marin, Muscadine Grape dan Lotus Japonicus, serta anti oksida yang lain menggalakkan proses pembaharuan sel kulit anda semasa anda tidur. Campuran botanikal khas kami membantu merangsang penghasilan kolagen dan elastin, membuatkan kulit anda kelihatan lebih muda, licin, dan cerah.


Bahan-bahan Utama

Vital Repair+® Complex, Schisandra Chinensis, Lotus Japonicus




SET LENGKAP RAWATAN INTENSIF YOUTH
BACA : DISINI




TESTIMONI YOUTH SKINCARE






















SHAKLEE TERENGANU
013 976 1627
013 976 1627
012 976 1627
CARA MUDAH BUAT TAUFU FA

CARA MUDAH BUAT TAUFU FA

Korang weeekend weekend ni suka baca resipi jer kan. Nah resipi cara mudah buat taufu fa. Antara juadah wajib berbuka di bulan Ramadhan ialah taufu fa. Dari kecik lagi dah minat taufu fa ni. Sejuk-sejuk dalam peti lagi nikmat. Ni dah jumpa cara mudah buat taufu fa, lepas ni hari hari lah jamu taufu fa saje gamaknya. Buat homemade, tak payah nak beli atau pergi pasar malam. Juga tak perlu perah kacang soya




CARA MUDAH BUAT TAUFU FA


Bahan-Bahan : 

1 - Air soya 1 liter atau 2 kotak.

2 - Agar-agar tali 1 paket

3 - Daun pandan.

4 - Air kosong secawan - untuk larutkan agar-agar tali. 


Bahan kuah gula merah : 


1 - Gula merah secawan - ikut nak banyak mana.

2 - Gula pasir 2 sudu.

3 - Air secawan - untuk larut (sama ada suka cair dan manis seperti dijual dikedai).

4 - Daun pandan. 

Cara Buat Taufu Fa


Setelah siap penyediaan bahan-bahan di atas, kini cara penyediaan pula. 

1 - Masukkan air secawan dalam periuk dan buka api. 

2 - Basuh agar-agar tali dan masukkan ke dalam periuk berserta daun pandan. 

3 - Bila sudah larut masukkan air soya 2 kotak dan biar mendidih . 

4 - Tutup api. 

5 - Sedia untuk dimasukkan ke dalam bekas. Biarkan sejuk dahulu sebelum dimasukkan ke dalam peti ais. 


Penyediaan kuah gula merah : 

1 - Masukkan semua bahan dan masak atas api sehingga menggelegak. 

2 - Tapis sekiranya perlu. 

3 - Setelah 4 jam taufu fa dalam peti sejuk, bolehlah sedia untuk dimakan bersama kuah gula merah. 

4 - Setelah disiram air gula merah, makan sejuk-sejuk memang sedap dan terangkat!


sumber gambar : 
wendyinkk.blogspot.com


KREDIT PERKONGSIAN RESIPI : @periukkitaresepikita

5 SEBAB VITAMIN C INI PILIHAN TERBAIK

5 SEBAB VITAMIN C INI PILIHAN TERBAIK


Vitamin C adalah vitamin penting yang larut air dan mempunyai pelbagai fungsi kepada tubuh, dengan fungsi utama sebagai antioksida yang baik. Ia juga memainkan peranan yang penting untuk menggalakkan kesihatan gigi, gusi, tulang dan secara umumnya, semua yang membentuk tubuh anda

Tahukah Anda?

Tubuh mampu melakukan pelbagai perkara, tetapi ia tidak dapat menghasilkan atau menyimpan vitamin C. Oleh itu, korang perlu sentiasa mengambil vitamin C untuk tubuh korang melalui pemakanan harian dan suplemen


5 SEBAB VITAMIN C INI PILIHAN TERBAIK


Tahukah anda lagi... apa perbezaan vitamin c shaklee dengan vitamin c lain yang berada di pasaran?

1. Vitamin C Shaklee BUKAN vitamin sintetik

Semua suplemen jenama Shaklee adalah berasaskan bahan semulajadi.

Tahukah anda bahawa Vitamin C sintetik mempunyai kesan antioksidan dan pro-oksidan dalam masa yang sama? Bermakna walaupun ia menghapuskan radikal bebas dalam tubuh, pada masa yang sama ia juga menghasilkan radikal bebas.

vitamin C shaklee



2. Vitamin C Shaklee bersifat 'Sustained Release'

Bagi setiap biji Vitamin C Shaklee (500mg) yang anda ambil, anda akan mendapat manfaatnya secara berterusan selama 5 jam.

Ini adalah kerana, Vitamin C nya dilepaskan secara berkala iaitu sebanyak 100mg bagi setiap 1 jam. Bermakna anda akan mendapat manfaatnya selama 5 jam tanpa henti.


3. 1 tablet Vitamin C Shaklee (500mg) bersamaan dengan 7 setengah biji oren!

Secara logiknya manusia tidak akan mampu untuk makan 7 setengah biji buah oren setiap hari seumur hidup tapi dengan mengamalkan sebiji vitamin C Shaklee setiap hari anda mampu mendapatnya


4. Vitamin C Shaklee mempunyai bioflavonoids

Vitamin C sintetik tidak mempunyai bioflavonoids. Ianya cuma semata-mata asid askorbik sahaja. Bermakna ia tidak mampu bertindak seperti vitamin C yang sebenar. Bioflavonoids adalah pigmen tumbuhan-tumbuhan yang dijumpai banyak di dalam buah-buahan sitrus.

Ia membantu dalam penyerapan vitamin C sepenuhnya dan memelihara vitamin C itu sendiri daripada oksidasi. Dan ya, Vitamin C Shaklee ada bioflavonoids

5. Tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan

TETSIMONI VITAMIN C SHAKLEE







Shaklee Terengganu
013 976 1627
013 976 1627
013 976 1627



JANGAN MENYINDIR JIKA TAK MAHU TERSINDIR

JANGAN MENYINDIR JIKA TAK MAHU TERSINDIR



Masa kecik dulu rasanya pernah tengok filem hindustan tajuk Ishq (cinta).. yang berlakon ajay devgan, amir khan, juhi chawla dan kajol. Berrtemakan perkahwinan sekufu setaraf kaya yang ingin di atur oleh kedua-dua keluarga ajay dan juhi chawla

Tapi macam biasala plot cinta antara dua darjat akhirnya juhi jatuh cinta dengan amir dan ajay jatuh cinta dgn kajol. Amir dan kajol orang miskin. Mereka semua ni jadi kawan

Dipendekkan cerita suatu hari, amir dan ajay naik jeep 4WD dan jatuh gaung. Jeep tu tetiba rosak (rosak brek rasanya) disebabkan rancangan juhi chawla yang nak mengenakan mereka.. mungkin masa tu belum jatuh cinta dan ingin bergurau kasar tanpa sedar boleh membahayakan nyawa

Suatu malam, amir dan ajay yang terselamat dalam insiden itu telah berpakat dgn kajol untuk mengenakan juhi. Mereka menakut-nakutkan juhi dengan berlakon jadi hantu sebab juhi masih belum tahu mereka hidup atau mati.. Setelah selesai prank hantu tu, juhi marah, menangis dan mengamuk kepada mereka semua. Mungkin kerana rasa malu, geram dan tertipu. Sedang dia tak sedar, dialah yang terlebih dahulu memulakan gurauan kasar terhadap ajay dan amir

Kajol mendekati juhi yang sedang marah dan mengamuk. Aku rasa sempat Kajol bagi sebiji penampar kepada Juhi. Tapi yang aku ingat dialog kajol paling power sambil membebel kepada juhi ialah " KALAU TAK BOLEH NAK BERGURAU, JANGAN BERGURAU (terlebih dahulu) ".. begitulah lebih kurang




Begitulah juga di alam medsos facebook atau sekelian perantaraan maya atau tidak maya sekalipun. Kalau rasa hati tu kurang kental untuk menerima timbal balas provokasi, janganlah nak acah-acah cuba provok orang lain terlebih dahulu. Tak perlu la nak cuit, jentik dan sindir perli orang

Kita pun bukan tahu sangat penangan orang yang kita sindir tu. Mungkin dia belum respon sekarang. Mungkin dia akan balas lagi 2 minggu atau bulan depan. Mungkin dia berdiam buat seketika untuk biarkan kamu malu sendiri. Kelak nanti kalau orang balas, sindiranmu, tahu pula kamu melenting kepanasan dan terkeluar perangai sebenar kamu ya.. kan!

pepatah arab berbunyi :-

" Dhorobani wabakaa, Dzolamani wasytakaa"

maksudnya : " dia yang memukulku, dia (sendiri) yang menangis, dia yang menzalimiku, dia (sendiri) yang mengadu-ngadu"
RESIPI AYAM LEMON

RESIPI AYAM LEMON


RESIPI AYAM LEMON


RESIPI AYAM LEMON


Bahan-bahan Ayam Lemon


1/2 ekor ayam - bersihkan dan dipotong saiz sederhana

1 biji telur

sedikit lada sulah

3 sudu besar tepung jagung

1 biji bawang besar - dipotong baji

1 sudu besar minyak masak

hirisan buah lemon


Untuk Sos Ayam Lemon

3 sudu besar sos tomato

1 sudu besar sos cili

1 biji lemon - diperah ambil airnya

1 sudu besar pati jus lemon

3 sudu besar gula

garam secukup rasa

1/4 cawan air


CARA MASAK AYAM LEMON


1 - Pukul telur di dalam bekas hingga kembang. Masukkan lada sulah. Gaul ayam dan perap selama 10 minit. 

2 - Salut ayam dengan tepung jagung sebelum menggoreng ayam. Goreng ayam hingga masak dan kuning keemasan. Angkat dan toskan.

3 - Masukkan semua bahan untuk sos di dalam bekas. Kacau. Ketepikan.

4 - Panaskan kuali dan masukkan minyak. Masukkan bawang besar dan goreng hingga kekuningan.

5 - Masukkan bahan sos, sedikit air, hirisan lemon dan garam gula secukup rasa. Masukkan ayam dan gaul rata. Tutup api dan sedia untuk dihidang.


KREDIT RESIPI PILIHAN KAK AL


@PeriukKitaResepiKita

**********************************

ARTIKEL LAIN ;

CARA BUANG ANGIN DENGAN PEPPERMINT GINGER

CARA HILANGKAN EYEBAG PADA MATA


CARA HILANGKAN EYEBAG PADA MATA

CARA HILANGKAN EYEBAG PADA MATA

CARA HILANGKAN EYEBAG PADA MATA


Eyebag mencacatkan penampilan. Namun tahukah anda sebab terjadinya eyebag? Saya akan kongsikan punca terjadinya eyebag dan cara hilangkan eyebag pada mata yang mungkin kita semua baru tahu. Kredit tips kepada team nutrisi kami di glcteam

PUNCA TERJADINYA EYEBAG


+ Kurang tidur

+ Sering mengadap telefon dan Screen komputer - mata korang letih! Akan lebih teruk jika anda main telefon dalam gelap! 

+ Alergi - mungkin anda terasa gatal dan sering menggosok bawah mata 

+ Anemia - kekurangan zat besi pun menyebabkan eyebag semakin ketara

+ Badan bertoksin - pemakanan yang tidak terurus, kurang nutrisi serta sistem penghadapan tidak efektif. 

+  Kekurangan Kolagen dalam badan! 


Cara Hilangkan Eyebag Pada Mata


1. Dapatkan tidur yang berkualiti. Semasa tidur disarankan padamkan lampu untuk badan anda rehat lebih baik. Ia juga bagus untuk mata. 


2. Hadkan masa mengadap telefondan screen computer, terutama tempat gelap! Mata akan bertambah stress. 


3. Elakkan mengosok dibawah mata. Kulit sekitar mata adalah sangat lembut dan nipis. 

4. Minum air kosong yang cukup. InsyaAllah jika mengamalkan minum air yang cukup 8-12 gelas sehari akan kurangkan gejala eyebag

5. Amalkan kolagen untuk memastikan kulit anda lebih elastik dan vitamin mengandungi iron (shaklee - vitalea) untuk mengelakkan gejala anemia. Anemia menyebabkan eyebag semakin ketara.

6. Detox - memastikan badan anda sihat dan peredaran darah menjadi lancar. Herblax dan alfalfa shaklee membantu detox badan anda tau! 

7. Gunakan eyecream dari bahan semulajadi

RESTORING EYE TREATMENT YOUTH

FUNGSI RESTORING EYE TREATMEMT YOUTH






8. Jika ikut petua orang-orang tua, anda boleh gunakan bahan berikut untuk mengurangkan eyebag disamping usaha diatas: 

+ guna uncang teh yang telah diguna. Basuh dan letak di atas kelopak mata selama lebih kurang 20minit

+ gunakan hirisan tomato atau timun, letak di atas mata tertutup selama 20 minit.


Lelaki Kiriman Tuhan

Lelaki Kiriman Tuhan


Lelaki kiriman Tuhan. Alaa.. bukan nak buat entri drama astro tu sebenarnya. Tetapi lelaki kiriman Tuhan untuk aku dan family ialah ni haaa, budak ni. Dah lebih setahun lima bulan Tuhan kirimkan dia buat kami. Setakat ni Khalefa membesar dengan sihat dan baik, Alhamdulillah

Kadang-kadang jer la datang demam sekejap sekejap. Awal awal dulu kena gak sedut kahak.. mintak-mintak la tak kena lelah atau semput berpanjangan



Sekarang ni yang buat abuya rasa lega, sejuk hati dan teruja bila anak teruna abuya ni attach dan eager dengan sejadah dan bila tengok orang solat. Pantang nampak kita solat, mesti nak buat gaya sujud.  

Kadang-kadang mati akal jugak nak alihkan dia ke tepi time kita perlu sujud sebab dia masih tak gerak-gerak dari sejadah. Tak pun, selalu melekat dengan kita time kita solat sambil mulut keluar bunyi-bunyi yang kita tak faham. Nak kata dia baca AlFatihah, nampak gaya macam membebel.. kihkih





Ni abuya dah buat kerja lain, dia duk pot pet pot pet, sedar sedar je dah terdiam lena. Mengantuk sangat agaknya


Semoga khalefa tidak akan pernah meninggalkan solat, menjadi anak yang soleh, mendoakan kedua-kedua ibu bapanya semasa hidup mahupun setelah mati dan memberi syafaat buat ibu bapa serta keluarga di hari perhitungan nan abadi kelak. Ameen




Ulangtahun Cirit

Ulangtahun Cirit


Tadi cikgu sekolah si kakakk call katanya kakak cirit harini kat sekolah. Abuya sampai je rumah dengan keringat rezeki yang masih belum kering di dahi bergegas ke kamar bersiram

Dengan kesadoan yang ada, abuya berus berus baju sekolah kakak dengan penuh ketekunan dengan harapan bertambah lah sado. Dengan kesabaran yang tersisa, ku sental sental pula kain dan tudung

Dengan kerajinan yang menipis, ku rendam rendam dalam clorox dan sabun. Dibiarkan buat seketika seperaduan ini malam, esok hari barulah di cuci mesin

Ku pandang pandang baldi rendaman itu... hatiku berkata.... abuya tua tua nanti, moga kakak jaga abuya elok elok ye...


Kebetulan sungguh facebook buat keluar share history kisah cirit tahun lepas. Tarikh sama rupanya, tahu tahu je isi hati abuya yang paling dalam ketika ini.. ulangtahun cirit namanya ni

Tak Payah Nak Sombong Sangat

Tak Payah Nak Sombong Sangat


وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا ۖ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ

Dan janganlah engkau memalingkan mukamu (kerana memandang rendah) kepada manusia, dan janganlah engkau berjalan di muka bumi dengan berlagak sombong; Sesungguhnya Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takabbur, lagi membanggakan diri



Semalam ada aku baca satu kisah analogi pendek lebih kurang macam ni :


Seorang ahli falsafah menaiki bot kecil. Dek kerana kebosanan dalam bot, dia menjemput pelaut untuk berbual-bual dengannya

"Adakah kamu faham apa itu falsafah ?"

"Tidak!" jawab pelaut itu.

"Wow, sayang sekali, ini bermakna kamu telah kehilangan tiga per empat dari keseluruhan hidup ini. 

Ditanya lagi.. hmmm, adakah kamu memahami matematik ...?

"Tidak!" jawab pelaut itu.

"Aduhaii, malangnya, ini bermakna kamu telah kehilangan separuh dari semua kehidupan ini"

Tiba-tiba ada gelombang besar yang membuat bot kecil tersebut berayun.

Beberapa tempat di dalam bot telah dinaiki air, bocoran kecil pun ada. Kelihatan seperti bot akan tenggelam dalam masa terdekat. Ahli falsafah itu sangat ketakutan. Penuh debar

Pelaut bertanya, "Bolehkah kami berenang ...?"

Ahli falsafah dengan pantas menggelengkan kepalanya, "Saya tidak boleh, tolonglah bantu saya, tolong!"

Pelaut lantas berkata, "Tidak boleh berenang..? Sekarang, kamu boleh kehilangan seluruh hidup kamu!"

:

Semua orang mempunyai kekuatan dan kelemahan sendiri. Bangga dengan hasil pencapaian setelah puas berusaha gigih, itu semula jadi. Tetapi tak perlu sombong. Hidup ini singkat sahaja saudara. Sombong sombong nak pergi mana. Sombong milik Allah sahaja

Akan ada seseorang yang lebih bijak daripada kita. Kita juga tak akan pandai semua perkara. Kita masih perlu belajar dari kekuatan orang lain 

#Ini adalah blog peribadi

#Segala testimoni dan penulisan berkaitan produk SHAKLEE yang dikongsi & disebarluaskan infonya dilaman ini BUKAN bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit.

#Pembaca sangat digalakkan untuk mendapat nasihat dari pakar kesihatan dan perubatan. Allah jua Yang Maha Memberi Kesembuhan.
bahejabella © . Designed by MaisarahSidi.com