21 October 2017

Tersebutlah kisah lelaki yang memiliki 4 orang isteri :

Isteri pertama : Tua dan jelek, kebiasaa nya tidak diperhatikan dan dipedulikan

Isteri kedua : Agak cantik, comel, agak diperhatikan

Isteri ketiga : Sangat cantik, comel, lawa dan cukup diperhatikan

Isteri keempat : Paling cantik, sangat diperhatikan dan disanjung-sanjung serta diutamakan!

Waktu pun berlalu begitu pantas dan tibalah saat sang lelaki (suami) tersebut mahu meninggal dunia, lalu dipanggil lah 4 orang isterinya itu

Apabila dipanggil isteri ke empat yang paling cantik lawa itu dan ditanya : "Mahukah ikut menemaninya ke alam kubur ? " Si isteri menjawab : "Sorry, cukup sampai di sini saja saya ikut dengan mu..."

Saat dipanggil isteri yang ketiga dan ditanya hal yang sama, dia pun menjawab : "Sorry, saya hanya akan menghantarmu sampai di bilik mayat dan paling jauh pun sampai di rumah sahaja "

Kemudian dipanggil isteri yang kedua dan ditanya hal yang sama. Maka dia pun menjawab : "Baik, saya akan menemanimu tapi hanya sampai ke liang kubur, setelah itu Bye Bye."

Si Suami sungguh kecewa mendengar semua itu.Tetapi inilah hakikat kehidupan dan menjelang kematian

Lalu dipanggil lah isteri pertama yang selama ini tidak dipedulikan. Apabila ditanya hal yang sama, si suami sungguh tak menyangka akan jawapannya : "Saya akan menemani ke manapun kamu pergi dan akan selalu mendampingimu "

Pendedahan siapakah isteri pertama sampai ke empat 

Isteri ke empat adalah "harta dan kekayaan". Mereka akan meninggalkan jasad kita di saat setelah kita meninggal dunia

Isteri ketiga adalah "teman-teman" kita. Sebahagian mereka hanya akan menghantar jasad kita hanya setelah disembahyangkan

Isteri kedua adalah "keluarga", saudara dan teman rapat kita. Mereka akan menghantar kita sampai di kuburkan, dan akan meninggalkan kita setelah mayat kita dimasukkan dalam liang kubur dan ditutup dengan tanah

Isteri pertama adalah "tindakan dan amal perbuatan" kita selama hidup di dunia. Apa yang disemai, itu lah yang akan dituai. Hanya itulah peneman paling setia di kubur. Hanya itulah bekalan terbaik yang dapat dibawa apabila sudah sampai waktunya nanti

2 comments:

  1. Perkongsian yang sangat bermanfaat dan bagus :)

    ReplyDelete

#Ini adalah blog peribadi

#Segala testimoni dan penulisan berkaitan produk SHAKLEE yang dikongsi & disebarluaskan infonya dilaman ini BUKAN bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit.

#Pembaca sangat digalakkan untuk mendapat nasihat dari pakar kesihatan dan perubatan. Allah jua Yang Maha Memberi Kesembuhan.

PALS

G+

FREQUENTERS

Popular Minggu Ini

Bila Abuya Membebel

BLOGGERS SEPERJUANGAN