Bendera Malaysia : Maksud Setiap Lambang Dan Warna

Bendera Malaysia : Maksud Setiap Lambang Dan Warna

Bendera Malaysia : Maksud Setiap Lambang Dan Warna (buat yang belum mengerti)





ANAK BULAN DAN BINTANG
Agama Islam sebagai agama rasmi negara


7 JALUR MERAH DAN 7 JALUR PUTIH
Melambangkan keanggotaan  yang sama dalam persekutuan 13 buah negeri dan kerajaan persekutuan


BINTANG BERBUCU 14
Perpaduan 13 buah negeri dan Wilayah Persekutuan


WARNA MERAH
Keberanian, bersedia dalam menghadapi segala rintangan dan cabaran dalam usaha meletakkan Malaysia sebagai sebuah negara maju


WARNA KUNING 
Kedaulatan Raja berpelembagaan serta mendokong dan menghormati lunas-lunas perlembagaan dan Falsafah Rukun Negara


WARNA BIRU
Perpaduan rakyat Malaysia yang berbilang kaum dan bersatu padu dalam negara serta berusaha memajukan ekonomi berasaskan sains dan teknologi canggih


WARNA PUTIH
Kesucian, keikhlasan, keluhuran, kesungguhan mempertingkatkan ketahanan rakyat yang beradab , berkebudayaan dan berkeperibadian Malaysia




*******

Falsafah Rukun Negara


Bahawasanya Negara kita, Malaysia mendukung cita-cita untuk
mencapai perpaduan yang lebih erat dalam kalangan seluruh masyarakatnya;
memelihara satu cara hidup demokratik;
mencipta satu masyarakat adil di mana kemakmuran Negara akan dapat dinikmati bersama secara adil dan saksama;
menjamin satu cara liberal terhadap tradisi-tradisi kebudayaannya yang kaya dan berbagai corak; dan
membina satu masyarakat progresif yang akan menggunakan sains dan teknologi moden.

Maka kami, rakyat Malaysia, berikrar akan menumpukan seluruh tenaga dan usaha kami untuk mencapai cita-cita tersebut berdasarkan atas prinsip-prinsip yang berikut:


KEPERCAYAAN KEPADA TUHAN;

KESETIAAN KEPADA RAJA DAN NEGARA;

KELUHURAN PERLEMBAGAAN;

KEDAULATAN UNDANG-UNDANG;

KESOPANAN DAN KESUSILAAN


Adik Pun Nak Main Bowling

Adik Pun Nak Main Bowling

Seminggu sudah cuti sekolah berlalu.. pergi mana? Weolls tak keluar jauh pun lagi.. singgah main bowling jer.. lepas gian.. kihkih. Paling teruja si baby yang tak berapa nak baby dah tu..

cubaan memilih dan angkat bola

tak  berdaya





gaya tu teramat lah penting walaupun balingan masuk longkang

terrer jugk kan abuya dikk... hehhe.. walaupunn



Gaya abuya tengah beraksi tak boleh la tunjuk.. sebab terlalu mantap sampai beroleh gelaran juara serta juara bertahan dan juara menunggu.. gitu 

Gastrik Sejak Kecil Sampai Migrain Akhirnya Sembuh

Gastrik Sejak Kecil Sampai Migrain Akhirnya Sembuh


Gejala gastrik berbeza dalam kalangan individu, dan pada ramai orang tidak ada gejala. Hanya yang mengalaminya sahaja tahu penderitaan sebenar. Walau bagaimanapun, gejala yang paling kerap termasuklah mual atau sakit perut yang berulang, kembung perut, sakit perut, muntah, masalah pencernaan, rasa terbakar atau membengkak di perut semasa makan atau pada waktu malam, atau hilang selera makan

Gastrik Sejak Kecil Sampai Migrain Akhirnya Sembuh


Tanda gastrik mudah dikesan kerana ia menyebabkan ketidakselesaan pada perut. 

Antara tandanya ialah :

* Rasa senak perut, berangin atau pedih
* Rasa tidak selesa perut
* Kembung, sendawa berulang kali dan kerap kentut selepas makan
* Rasa mual (loya) dan muntah
* Berat badan turun (pada peringkat teruk)

Jika sampai peringkat teruk, ulser perut menyebabkan pendarahan dan ia boleh dilihat dalam 2 bentuk iaitu :

* Najis menjadi hitam seperti tar
* Muntah mengandungi darah atau berwarna gelap seperti kopi

(SUMBER : KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA)


Berikut ialah 10 kisah rakyat Malaysia yang telah sembuh gastrik setelah mengamalkan ESP yang menjadi kegemaran ramai ni..











energizing soy protein (esp) yang telah banyak membantu rakyat Malaysia.. 


Allah jua Maha Memberi Sembuh



ORDER ESP



Terima Kasih



MCDONALD'S BANTU RAKYAT TERENGGANU

MCDONALD'S BANTU RAKYAT TERENGGANU

McDonald's telah banyak menjalankan pelbagai aktiviti dan program komuniti. Paling last yang anak aku join hari tu pertandingan mewarna sempena bulan kemerdekaan. Anak aku pulak suka sangat laa pertandingan ni. Hadiah pun boleh tahan la untuk kanak-kanak. Siap dapat makan free lagi set happy meal tu. Kini McDonald's bantu rakyat Terengganu melalui Program Komuniti McDonald’s. Lebih RM590 ribu disumbangkan kepada golongan kurang berkemampuan di Terengganu melalui pelbagai inisiatif kemasyarakatan

MCDONALD'S BANTU RAKYAT TERENGGANU


Program Komuniti McDonald’s telah di adakan di Kuala Terengganu pada 24 November 2019. Seiring dengan nilai teras McDonald’s Malaysia dalam memberi semula kepada masyarakat, sejumlah RM594,800 disumbangkan oleh syarikat khidmat segera terkemuka ini demi meringankan beban golongan masyarakat kurang berkemampuan di Terengganu. Program Komuniti merupakan usaha tahunan McDonald’s Malaysia mendekati masyarakat, dan sebahagian daripada tanggungjawab sosial korporat syarikat.

Antara inisiatif-inisiatif kemasyarakatan yang diumumkan di bawah Program Komuniti Peringkat Negeri Terengganu termasuklah penyerahan zakat perniagaan bagi tahun 2019, penyerahan sijil pelantikan kepada pelatih Sistem Latihan Dual Nasional (SLDN) McDonald’s dan penyerahan pek “Kembali ke Sekolah”




Sejumlah RM594,800 disumbangkan oleh McDonald’s Malaysia melalui Program Komuniti McDonald’s Peringkat Negeri Terengganu untuk meringankan beban golongan memerlukan di Terengganu


Zakat perniagaan McDonald’s Malaysia



Encik Azmir Jaafar, ketika menyerahkan bayaran zakat perniagaan McDonald’s Malaysia bagi negeri Terengganu untuk tahun 2019 kepada Yang Berhormat Dato’ Haji Yahya bin Haji Ali, sambil disaksikan oleh  Encik Saidi bin Salleh, Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif, Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (MAIDAM).



McDonald’s Malaysia memenuhi kewajipan zakatnya kepada negeri Terengganu untuk tahun 2019 dengan bayaran zakat berjumlah RM101,000. McDonald's Malaysia baru-baru ini merupakan entiti perniagaan pertama yang menerima Sijil Pembayar Zakat Korporat daripada Pusat Pungutan Zakat Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (PPZ-MAIWP) di Malaysia. 

"Sebagai sebuah entiti perniagaan 100 peratus milik umat Islam, ianya merupakan tuntutan agama untuk kami mengeluarkan zakat apabila cukup haul untuk diagihkan kepada golongan masyarakat yang memerlukan. Kami telah membayar zakat sejak tahun 2017 setelah diambil alih oleh Lionhorn Pte. Ltd. iaitu sebuah anak syarikat Reza Group dari Arab Saudi," kata Azmir.




Yang Berhormat Dato’ Haji Yahya bin Haji Ali, Yang Dipertua Dewan Undangan Negeri Terengganu ketika menyampaikan ucapan bagi pihak Yang Amat Berhormat Dato’ Seri Dr. Ahmad Samsuri bin Mokhtar, Menteri Besar Terengganu 


Inisiatif pekerjaan melalui SLDN McDonald’s



Encik Azmir Jaafar, dan Yang Berhormat Dato’ Haji Yahya bin Haji Ali bersama para pelatih Sistem Latihan Dual Nasional (SLDN) McDonald’s 


Program ini adalah sebahagian daripada Program Komuniti yang dianjurkan untuk belia daripada golongan kurang berkemampuan. Sebaik sahaja para pelatih lulus penilaian dan ujian akhir program ini, mereka layak bekerja di restoran McDonald's. Setakat ini, terdapat 650 pelatih sedang menjalani SLDN McDonald’s. Setiap pelatih menerima elaun sara hidup bulanan sebanyak RM1,200, faedah perubatan dan insurans, serta makanan percuma.



Encik Azmir Jaafar, Pengarah Urusan dan Rakan Operasi Tempatan, McDonald’s Malaysia menyatakan komitmen McDonald’s Malaysia kearah mewujudkan impak positif kepada masyarakat, lebih-lebih lagi di sekitar lokasi operasinya.



Program “Kembali ke Sekolah”

Secara peribadi, ini yang paling dekat dengan aku kerana bidang pendidikan. Bayangkan kegembiraan terserlah di wajah kanak-kanak menerima beg sekolah baharu dan percuma. Di Terengganu, lebih 1,900 kanak-kanak dari 65 sekolah di seluruh negeri menerima pek “Kembali ke Sekolah” tahun ini. Program “Kembali ke Sekolah” adalah inisiatif tahunan yang diterajui oleh McDonald's Malaysia dan Persatuan Kebajikan Ronald McDonald (RMHC) Malaysia dengan kerjasama Kementerian Pendidikan Malaysia.




Program “Kembali ke Sekolah” 2019 yang dilancarkan di Kuala Lumpur pada pertengahan Oktober lalu, merupakan yang terbesar setakat ini, dengan jumlah sumbangan mencecah RM3 juta bagi membolehkan seramai 30,000 kanak-kanak sekolah rendah dari keluarga berpendapatan rendah dan miskin bandar di seluruh negara menerima pek ini menjelang tahun persekolahan 2020. Ia bakal disampaikan secara berperingkat di negeri-negeri seluruh Malaysia sehingga penghujung tahun ini. 

Pek "Kembali ke Sekolah" yang diagihkan mengandungi satu set pakaian seragam sekolah, sepasang kasut, sepasang stoking dan beg sekolah bernilai RM100. 



Lebih 1,900 kanak-kanak sekolah rendah melibatkan 65 sekolah di serata Terengganu menerima pek kembali ke sekolah. Wahh mesti seronok nak guna beg baharu untuk sesi persekolahan 2020 nanti..



RMHC Malaysia merupakan badan kebajikan pilihan McDonald’s Malaysia yang bermatlamat membantu kanak-kanak yang kurang bernasib baik di Malaysia. Hubungi ibu pejabat RMHC Malaysia di talian 03-7843 3388 atau layari https://rmhc-malaysia.my/get-involved/make-a-donation/ kalau korang berminat menyumbang wang tunai atau nak jadi sukarelawan untuk RMHC Malaysia sangatlah dialu-alukan

Cuti sekolah telah bermula.. Ke mana lokasi rangkaian restoran makanan segera pilihan anda bersama anak-anak? Sudah tentu lah McDonald's. Bukan sahaja menjadi tempat makan dan servis pandu lalu yang best, tetapi sesuai dan happening juga untuk dijadikan sambutan hari jadi terutamanya untuk anak-anak... esok jom ke McDonald's




PENGSAN TANPA PESAN, PERGI TIDAK KEMBALI

PENGSAN TANPA PESAN, PERGI TIDAK KEMBALI


Dua berita kematian seminggu dua ni. Semasa cuti Maulidur Rasul yang lalu, ibu mertua kepada adik meninggal dunia. Semalam , rakan seperjuangan dalam bidang pendidikan pula menhembuskan nafasnya yang terakhir setelah 4 hari bertarung di wad ICU... Allahuakbar.. Inna Lillaahi Wa Inna Ilaihi Raaji'uun

Imbas kembali  beliau yang mengajar di sekolah terdekat dengan sekolah aku ni collapse tiba-tiba dekat kereta dia.. Pembuluh darah pecah.. doktor kata harapan tipis tak sampai 10% dan sangat kritikal. Kejadian berlaku di waktu tamat sesi persekolahan dan mahu pulang. Si anak yang duduk di sebelah ketakutan tak mampu berbuat apa-apa. Hanya mengipas ibunya yang sedang kaku. Mujurlah orang ternampak kakiknya terkeluar dari kereta. Orang hantar dia ke hospital pun dengan menggunakan keretanya sendiri.

Dia ramah dan talkative...Walaupun bukan rakan yang rapat, tapi teringat juga bila sesekali bertemu untuk acara-acara zon yang sama. Teringat kita selalu battle antara satu sama lain menegakkan kebenaran bahawa anak-anak didik kita masing-masing lebih baik, lebih hebat dan lebih layak menang untuk satu-satu pertandingan. Selalu juga kita mempertikaikan keputusan hakim yang kadang-kadang berat sebelah tu kan. Kadang-kadang kau jadi hakim, aku pula yang protes mutu pengadilan kau..



kali terakhir kita bertemu untuk pertandingan war cry.. sekolah kau johan, budak aku tempat ketiga.. 
ya kali ni aku akur  budak kau hebat dan layak menang



Ya Allah... terkesan betul menerima berita ni wahai kawan...

Hujan... iramamu indah tapi selalu mengelirukan..Semalam kau jadi selimut baldu yang menyamankan tidurku sehingga aku bisa bangkit dengan hati setenang subuh...Hari ini kau jadi sangkakala yang menitipkan khabar kematian. Aku dirundung penasaran bagai kupu-kupu yang terbang bertebaran, bagai ibu menyusu yang lari sendirian.. 

Duhai hujan, aku pohon dengan berkat kurnia Allah padamu, jadilah selimut baldu saat menitipkan khabar sangkakala buat ahli keluarga kawan seperjuangan kami yang telah meninggal dunia petang semalam ( Jumaat )..

Bagaimana hari kematian aku nanti? Macam mana kalau aku rebah tiba-tiba tanpa isyarat? Wal 'iya zubillaah
#Ini adalah blog peribadi

#Segala testimoni dan penulisan berkaitan produk SHAKLEE yang dikongsi & disebarluaskan infonya dilaman ini BUKAN bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit.

#Pembaca sangat digalakkan untuk mendapat nasihat dari pakar kesihatan dan perubatan. Allah jua Yang Maha Memberi Kesembuhan.
bahejabella © . Designed by MaisarahSidi.com