18 February 2017

Flashback jap 10 tahun lalu. Alang-alang korang duk kecam pasal valet doa tu, teringat pulak lah aku kenangan mahal doa 

Masa kami (lebih kurang 10 orang, tak ingat dah) pergi ziarah di bumi kewalian, Tareem di Hadhromaut Yemen untuk kuantinkan diri selama 3 bulan, antara wali Allah yang kami mintak doa dengan nya ialah AlHabib 'Ali AlJifri (anak murid kesayangan AlHabib Omar ben Hafiz)

Rezeki kami sebenarnya untuk berjumpa Alhabib kesayangan yang sejuk mata memandang ni. Sebab Habib banyak mengembara jelajah seluruh dunia untuk dakwah dan sentiasa mendapat undangan dari pelbagai pihak. Lantas, Habib Ali tidak selalu pulang ke tanah air

Kebetulan pada tahun kami ziarah ke Tareem, beliau pulang dan kami tak lepaskan peluang keemasan sangat berharga itu untuk berjumpa, duduk lama-lama secara dekat dengan beliau dan mendengar kata-kata mutiara beliau. Walaupun keletihan, Habib melayan kami dengan tenang dan baik sekali. Setiap patah kata menggetarkan jiwa tandus dan cukup mengingatkan kepada Kekasih Agung, Rasulullah


Kami minum air jus buah dari bekas minuman Habib, kami mintak taujihat, tausiah, nasihat. Kami mintak ijazah pakai serban, Habib pakaikan serban kepada kami, kami minta ijazah musofahah (bersalam tangan), dimana tangan beliau menerima ijazah (bersalam) dari guru beliau, guru beliau pula menerima ijazah bersalam tangan dengan guru peringkat atas lagi seterusnya sampai kepada Rasulullah. In sya Allah

Kenangan mahal dalam hidup bila kami saling bertukar rida' (selendang letak atas bahu) dengan Habib. Rida' Habib Ali tu masih tersimpan kukuh sampai sekarang

Tapi.... Habib tak mintak duit ribu riban pun semata nak doakan setiap yang berhajat. Habib (walaupun guru dan orang ramai iktiraf beliau wali, bukan iktiraf diri sendiri ye) , tak war-warkan tagline "cepat makbul". Apatah lagi kiriman-kiriman valet-valet doa berbayar di angin lalu bila berhajat dari kejauhan



aku sokong sangat orang kita bisnes.. tapi ni bisnes apa?


Nak bisnes pun agak-agakla. Cukup-cukup la selama ni orang dah label ustaz-ustaz yang berniaga ni gilakan kekayaan dunia semata lupa akhirat, mata duitan, jual air liur, tak zuhud bila naik kereta besar, kejar popualriti dan macam-macam. Jangan la kau pula duk jual agama dengan bisnes doa. Agak kurang masuk akal dan sangat tak boleh diterima

Tak pasal-pasal dah kena troll





bersama Habib Umar ben Hafidz, guru kami yang mulia



#Ini adalah blog peribadi

#Segala testimoni dan penulisan berkaitan produk SHAKLEE yang dikongsi & disebarluaskan infonya dilaman ini BUKAN bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit.

#Pembaca sangat digalakkan untuk mendapat nasihat dari pakar kesihatan dan perubatan. Allah jua Yang Maha Memberi Kesembuhan.

PALS

G+

FREQUENTERS

Popular Minggu Ini

Bila Abuya Membebel

BLOGGERS SEPERJUANGAN