bahejabella: 2017

Berikut adalah koleksi soalan UPSR yang sebenar bagi tahun 2016. Dipersilakan download bagi yang belum ada koleksi soalan UPSR 2016 tersebut :





UPSR 2016 : MATEMATIK KERTAS 1

UPSR 2016 : SAINS KERTAS 1

UPSR 2016 : SAINS KERTAS 2



JADUAL PEPERIKSAAN UPSR 2017








Selamat menempuh peperiksaan UPSR buat adik-adik yang akan mendudukinya pada bulan September nanti. Semoga kejayaan yang cemerlang lagi gemilang sentiasa mengiringi anda. UPSR sekali je dik dalam hidup, buatlah betul-betul, ok!


Viral 3 - 4 hari yang lepas kisah dan gambar baby tercantik kacukan Rusia (suami) dan Melayu, atau lebih tepatnya orang Terengganu (isteri). Orang Ganu memang comel comel blaka, kann..hihi

Dhuhaa Sophea, memang cantik sungguh

(ermm nama pun cantik jugak, tak mustahil selepas ni ramai yang akan letal nama bakal baby mereka dengan nama Dhuhaa)


Dhuhaa Sophea Stumbrys ialah anak perempuan kepada Siti Safuraa yang berasal dari Terengganu dan juga seorang pemuda Rusia , Asadullah Stumbrys namanya

Cuma, selepas viral gambar baby cantik ni (kemain ramai yang share kat facebook), abuya ada jumpa sorang lagi baby kacukan. Kali ni bukan Rusia, tapi dengar-dengarnya kacukan Bosnia Herzegovina







siapa ni sebenarnya?


Tu semua gambar throwback je. Si kakak baheja nafeesa ni haa, anak sulung abuya yang sentiasa baby untuk abuya. Kecik-kecik dulu banyak la gaya Kalau tengok balik video-video lama , senyum sorang-sorang je abuya. Sekarang dah nak jadi kanak-kanak lincah, girang dan sangat aktif. Suka kacau orang pun ye jugak sekarang ni


Assalamualaikum. Masih raya lagi kan. Belum terlambat untuk ucap salam syawal. Raya kan sebulan. Sekarang ni pulak mesti ada yang sibuk sana sini memenuhi undangan rumah terbuka mahupun saling berkunjungan untuk beraya

Juadah raya? Memang tak sah lah kalau tak ada ketupat, lemang, rendang, nasi himpit, kuah kacang, sate, tapai pulut, laksa dan nasi minyak. Memang tak rayaa la kan kalau tak ada semua ni. Nak rare lagi pekena lemang periuk kera. Ada yang buat juadah tradisi keluarga turun temurun seperti chapati atau roti arab (ni aku dengar dalam tv). Ataupun boleh juga nasi lemak di aidilfitri





Sedar tak sedar, ada antara jenis-jenis makanan tu semua boleh mengakibatkan angin dalam badan ,dan sebu perut terutamanya yang jenis berpulut (kegemaran aku la tu semua yang berpulut ni). Makan pulak bukan sikit, kataa raya

Bila dah terkena segala macam angin tu, mula la tak keruan. Cuba macam-macam cara nak bagi lega. Biasanya cara tradisi la. Yang paling aku ingat dan mujarab ialah halia atau buat teh halia, lemon dan juga si  bawang putih. Paling baik korang gigit je mentah-mentah. Aku? memang laa tak sanggup..kihkih

Antara cara moden pulak nak bagi legakan angin tu semua tak lain tak bukan tentulah dengan set buang angin dalam badan dan sebu perut ni. Telan dengan air masak je, In sya Allah. Dalam sibuk beraya pun , masih ada yang mencari set buang angin terbaik ini


SET BUANG ANGIN DAN SEBU PERUT
SET BUANG ANGIN DAN SEBU PERUT


Memang berbaloi dibawa ke mana-mana rumah terbuka di aidilfitri sebagai perisai sebelum atau selepas menjamah juadah raya. Dalam set ni termasuklah Alfalfa, Peppermint Ginger Plus, Garlic Complex dan Ostematrix sebagai pelawas dan pelincir ketika membuang. Bonus apabila korang tak mengalami sembelit di aidilfitri lagi selepas mengamalkan ostematrix


TANDA-TANDA ANGIN DALAM  BADAN

Antaranya sebahagian tanda besarnya ialah :

1 - Selalu kelesuan , keletihan atau tidak bertenaga walaupun tak buat kerja berat
2 - Selalu rasa kebas, lenguh dan sengal
3 - Tapak tangan / kaki berasa sejuk walaupun bukan musim sejuk
4 - Selalu menguap/mudah mengantuk walaupun sudah cukup tidur
5 - Sukar untuk bernafas atau nafas pendek-pendek / tak puas bernafas
6 - Rasa tegang/ketat di tengkuk dan pinggang, tak keruan
7 - Kulit kering





Selamat Mencuba




Allah Maha Penyembuh

Be with us..
NZ World Kingdom
Founder & Director

sms/whatsapp untuk order set buang angin : 013 976 1627

EMEIL : alluana35@gmail.com





من الطبيعي أن ترى السفينة في الماء لكن من الخطر أن ترى الماء في السفينة فكن أنت في قلب الدنيا ولا تجعل الدنيا في قلبك . 

Adalah hal biasa jika kau melihat perahu di atas air, namun bahaya bila melihat air dalam perahu. Maka engkau boleh berada di hati dunia tapi jangan kau tempatkan dunia didalam hatimu. 


▁▂▃▄▅🌹💔🌹▅▄▃▂▁

إن خسِرت شيئًا لم تتوقع يومًا أن تخسره ، فإن الله سيرزقك شيئًا لم تتوقع يومًا أن تملكه . 

Jika kau pernah merasa rugi sesuatu yang tidak pernah kau sangka suatu hari, maka sesungguhnya Allah akan memberimu rezeki suatu hari yang tidak pernah kau kira akan memilikinya

▁▂▃▄▅🌹💔🌹▅▄▃▂▁

تفاءل عندما تصعب عليك الأمور ، فإن الله تعالى أقسم مرتين فإنّ مع العُسر يُسرا ، إنّ مع العسر يسرا .

Optimislah saat segala urusan terasa sulit bagimu, kerana Allah telah bersumpah dua kali "Sesungguhnya sebuah kesulitan bersama kemudahan, sesungguhnya sebuah kesulitn bersama kemudahan"


▁▂▃▄▅🌹💔🌹▅▄▃▂▁

الحياة سألت الموت :

لمآذا البشر يحبونني ويكرهونك ؟

أجاب الموت : ﻷنك كذبة جميلة وأنا حقيقة مؤلمة


Kehidupan bertanya kepada kematian: 
mengapa manusia mencintaiku dan membencimu?

Maka maut menjawab: "Kerana kau adalah kebohongan yang indah, sedangkan aku adalah kenyataan yang menyakitkan"


▁▂▃▄▅🌹💔🌹▅▄▃▂▁

لا نعلم بعد رحمة الله ما الذي سيدخلنا الجنة ؟؟ 

أهي ركعة ، أو صدقة ، أو سقيا ماء ، أو حاجة مؤمن قضيناها ، أو دعوة ، أو ذكر !!!!

فاعمل ولا تستصغر !!!!!!

Kita tidak tahu setelah Allah merahmati kita, apalagi yang boleh membuat kita masuk syurga??

Apakah itu rukuk atau sedekah, atau air yang kita berikan, atau keperluan orang beriman yang kita tunaikan, atau doa, ataukah zikir kita??

Maka beramal lah dan jangan mempertikaikan!


▁▂▃▄▅🌹💔🌹▅▄▃▂▁

ضع قليلاً من العاطفة على عقلك حتى يلين

وضع قليلاً من العقل على قلبك كي يستقيم .

Letakkan sedikit perasaan pada akalmu agar dia lembut

dan letakkan sedikit akal pada perasaanmu agar dia lurus


▁▂▃▄▅🌹💔🌹▅▄▃▂▁


تعجبني القلوب التي تستقبل الألم بصمت و تبرر أخطاء الآخرين بحسن نيه .

Aku takjub kepada hati yang menerima kesakitan dengan diam, dan menilai kesalahan orang lain dengan niat yang baik

▁▂▃▄▅🌹💔🌹▅▄▃▂▁

عندما تظن بأن بعد الشقاء سعاده ، وبعد دموعك إبتسامة فقد أديت عبادة عظيمه ألا وهي حسن الظن بالله

Ketika kau meyakini bahawa setelah kesengsaraan adalah sebuah kebahagiaan dan setelah air mata yang mengalir adalah senyuman, maka sesunggunhnya kau telah melaksanakan ibadah yang amat agung iaitu berprasangka baik kepada Allah.

▁▂▃▄▅🌹💔🌹▅▄▃▂▁

إذا أتعبك ألم الدنيا فلا تحزن .. فربما أشتاق الله لسماع صوتك وأنت تدعوه .. لا تنتظر السعادة حتى تبتسم .. ولكن ابتسم حتى تكون سعيد .. لماذا تطيل التفكير والله ولي التدبير .. ولماذا القلق من المجهول وكل شيء عند الله معلوم .. لذلك إطمئن فأنت في عين الله الحفيظ .. وقل بقلبك قبل لسانك « فوضت أمري إلى الله » طيب الله أيامكم بذكره

Jika sakitnya dunia membuatmu lelah maka janganlah bersedih.
Barangkali Allah ingin mendengar suaramu dalam doamu.
Dan jangan kau tunggu kebahagiaan untuk tersenyum, namun tersenyumlah sehingga kau bahagia.
Mengapa kau berfikir banyak sedangkan Allah adalah Yang Maha Mengatur.
Mengapa gundah akan sesuatu yang tidak kita ketahui sedangkan segala sesuatu Allah sudah tahu.
Oleh kerana itu tenanglah kerana engkau selalu berada pada pengawasan Allah yang Maha Menjaga.
Dan ucapkan dengan hatimu sebelum dengan lisanmu : aku serahkan segala urusanku kepada Allah.

▁▂▃▄▅🌹💔🌹▅▄▃▂▁

: كلام جميل 💯%💯

إذا لم تعرف عنوان رزقك.. فلا تخف.. لأن رزقك يعرف عنوانك.. فإذا لم تصل إليه.. فهو حتما سيصل إليك.

Jika kau tidak tahu alamat rezekimu, janganlah takut.Kerana rezeki Allah tahu dimana alamatmu...jika kau tidak boleh sampai kepadanya......nescaya dia akan sampai kepadamu...


⛳⛳⛳⛳⛳⛳

كلام جميل 💯%💯

إذا قابلنا الإساءة بالإساءة.. فمتى ستنتهي الإساءة؟!

قال تعالى: "فمن عفا وأصلح فأجره على الله"

Jika kita membalas keburukan dengan keburukan maka bila keburukan ini akan berakhir?!

Allah berfirman "dan barangsiapa yang memaafkan dan memperbaiki maka pahalanya ada di sisi Allah".


⛳⛳⛳⛳⛳⛳

كلام جميل 💯%💯

عندما نتأخر عن الدوام ندخل برأس منكوس وكلام مهموس حياء من المدير.. فهل نشعر بنفس هذا الشعور عندما نتأخر في الصلاة ونقف بين يدي الله؟!

Ketika kita lewat masuk kerja, kita masuk dengan kepala tertunduk dan suara yang lesu kerana malu kepada majikan.....maka apakah kau merasakan hal yang sama saat kau terlambat dalam solat dan berdiri di hadapan Allah ?!

⛳⛳⛳⛳⛳⛳

كلام جميل 💯%💯

لاتحسد أحدا بنعمة فأنت لاتعلم ماذا أخذ الله منه.. ولاتحزن بمصيبة فأنت لاتعلم ماذا سيعطيك الله عليها "إنما يوفى الصابرون أجرهم بغير حساب"

Jangan kau iri kepada seorang pun kerana sebuah nikmat, kerana kau tidak tahu apa yang telah Allah ambil darinya. Dan janganlah bersedih kerana sebuah musibah, kerana kau tidak tahu apa yang akan Allah hadiahkan untukmu.
Allah berfirman "Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang diberikan pahala tanpa dikira kira"

⛳⛳⛳⛳⛳⛳

كلام جميل 💯%💯

حكمتين من أروع ما وصلني اليوم :

حكمة يابانيةُِ :

ليس كل سقوط نهاية فسقوط المطر أجمل بدايةُ

Bukan semua kejatuhan adalah sebuah pengakhiran, kerana turunnya hujan adalah awal yang paling indah


⛳⛳⛳⛳⛳⛳

كلام جميل 💯%💯

يقول حكيم يوناني:

كنت ابكي لأنني أمشي بدون حذاء 

ولكنني توقفت عَنَ البكاء عندما رأيت رجلاََ بلا قدمين..

دائما الحمدلله علىَ كل حال ''

Dahulu aku menangis kerana aku berjalan tanpa alas kaki.... namun akhirnya aku berhenti menangis saat aku melihat lelaki tanpa kedua kakinya......maka selalu ucapkanlah Alhamdulillah pada setiap keadaan.


⛳⛳⛳⛳⛳⛳

كلام جميل 💯%💯

يوماً ما ستكتشف:

"أن حزنك حماك من النار

وصبرك أدخلك الجنة"

Pada suatu hari kau akan menemukan bahwa kesedihanmu akan menyelamatkanmu dari neraka dan kesabaranmu akan memasukkanmu kedalam syurga.


⛳⛳⛳⛳⛳⛳

كلام جميل 💯%💯

من عجائب الإنسان أنه يستفز من سماع (النصيحه) و ينصت لسماع (الفضيحه).

Di antara keajaiban manusia adalah, dia merasa resah mendengarkan nasihat dan terdiam saat mendengarkan keburukan.


⛳⛳⛳⛳⛳⛳

كلام جميل 💯%💯

- لا تتوقع من نهاية اليوم إلاَّ الرِّضَا وسترضى..

استعن بالكريم

استعنْ بالرحيم

استعن بالعظيم


Jangan biarkan manusia mengetahui sesuatu darimu melainkan kebahagiaanmu, dan jangan sampai mereka melihat kesedihanmu kecuali senyummu.

⛳⛳⛳⛳⛳⛳

كلام جميل 💯%💯

•إن ضاقت عليك أمورك! 

» ففي القرآن جنتك . 

• إن آلمتك وحدتك ! 

» فإلى السماء دعوتك .

• إن سألوك عن أخبارك ! 

» فاحمد الله و ابتسم .

Jika semua urusanmu terasa sempit maka di dalam Al Qur'an ada syurgamu

Dan jika kesendirianmu menyakitimu , maka kelangit kirimkan doamu

dan jika mereka bertanya tentang khabarmu maka katakan Alhamdulillah dan tersenyumlah.

⛳⛳⛳⛳⛳⛳

أخيراً

• إذا نويت نشر هذا الكلام!

» انو به خيراً لعل الله يفرج لك بها كربة من كرب الدنيا

Sebagai penutup..

Jika engkau berniat untuk menyebarkan kalam kalam yang sangat berharga ini,,

Jangan lah lupa berniat baik/Luruskan Niat

Semoga dengan niat baik ini Allah memberikan kelancaran dalam segala urusan kita

Keberkahan dalam rezeki kita

Dijaga dari segala mara bahaya

Diluaskan rezeki kita

Dijaga aqidah kita beserta keluarga dan anak cucu daripada segala aliran dan aqidah yang menyimpang

Dan ditutup umur kita semua dalam keadaan husnul khatimah,

Amiinn Allahumma Amiinn..


⛳⛳⛳⛳⛳⛳

هدية للأحباب..🎁

أرسلها لقائمتك ليشهدوا لك بذلك غداً ولا تحرم نفسك الأجر بإذن الله

Hadiah untuk saudaraku yang kucinta..

Berbagilah akan faedah ini kepada handai taulan supaya mereka kelak menjadi saksi akan ibadah ini

********

Dapat kalam indah ini dari group. Super kredit buat pengumpul asal yang gigih dan penterjemah semua kalam nasihat atau kata hikmah yang sangat menenangkan jiwa ini. Siapa pun anda, In sya Allah anda telah menyumbang sesuatu yang bermanfaat buat manusia dan mengalir pahalanya berpanjangan. Ameen

Jumu'ah Mubaarakah. Selamat petang di Jumaat pertama Syawal 1438 H dan terakhir untuk bulan Jun. Sedar tak sedar pejam celik pejam celik dah habis setengah tahun untuk 2017 ni

Azam awal tahun korang setakat ni dah tercapai ke belum? Yang nak kurus sangat tu dah berapa kilo turun?Heheh

Ermm tak lama lagi musim haji, musim mengundi PRU 14 dan cuti akhir tahun dan banjir. Sedar sedar dah masuk 2018

Ok laa... tadi scroll down punya scroll, baru perasan ada entri pending ni. Tertangguh sejak awal Ramadhan tempoh hari lagi. Entri secebis susunan hadiah-hadiah kehidupan. Nak post sebulan lepas dah, tapi bulan bulan puasa kasi can kat entri resipi dulu, kononnya la

Bulan puasa dua minggu awal tu kebetulan cuti persekolahan pertengahan tahun. Jadi ambil peluang seminggu untuk berpuasa di rumah mak. Bila balik kampung tanah tumpahnya darahku itu, maka kali ni tekad dah berniat sekali nak kemas-kemas sikit barang-barang lama aku yang bersepah dan sumbat tangkap muat je sampai penuh almari bilik. Tak cukup dalam almari, bawah meja solek

Barang-barang nak kemas kali ni ialah semua hadiah-hadiah dari anak murid sempena hari guru setiap tahun. Bayang la selama 7 tahun, satu gobok dah padat dengan hadiah diorang ni. Sebahagian besarnya memang tak digunakan, tak dibuka pun lagi pembalutnya pun ada. Memang nak kekalkan begitu sampai la ke tua, In sya Allah kalau panjang umur

ni antara hadiah anak-anak didik masa sambutan hari guru tahun ni. Setiap tahun memang penuh bonet kereta dengan hadiah ni semua

sebahagian besar hadiah yang telah diangkut dari dalam bilik nak dipindahkan ke dalam almari buku


Sebenarnya, kita takde la mengharapkan sangat semua dapatan hadiah-hadiah ni. Tak ada kempen bagi hadiah pun. Tak ada arahan pekeliling dan wajib pun. Apatah lagi memikirkan susah penat diorang nak cari hadiah ni semua. Tambahan pula majoriti anak-anak didik bukan orang senang. Mak ayah kebanyakan kerja sendiri

Tapi mungkin jadi satu budaya dan kedai-kedai RM 2, kedai cenderahati, Mydin dan lain-lain memang giat promosi sempena hari guru ni semua, diorang pujuk mak ayah diorang belikan

Dalam kalut-kalut mengemas dan menyusun tu, terjumpalah satu hadiah comel ni. Kecil sahaja tapi bermakna. 

olololohh

Siap dengan coretan yang dibuat ala ala buku 555. Ucapan syahdu sekali.Terasa dihargai gitu. Masa hari guru haritu tak senpat belek. Ni baru nak baca. Budak ni baru darjah dua. Tulisan boleh tahan laa kan..hehe. Terima kasih la


الدُّعَاءُ سِلاحُ الْمُؤْمِنِ
Doa itu senjata Mukmin

Hidup ini dipenuhi dengan doa. Doa dikala susah mahupun senang. Di saat-saat getir, sulit , terdesak dan sempit apatah lagi

Allah suruh mintak dan mohon dengan Dia, lambat atau cepat Dia perkenan jua. Tak di dunia mungkin akhirat sana

Albaqarah : ayat 186

Mafhumnya : “Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepada engkau tentang Aku, maka sesungguhnya Aku sangat dekat (kepada mereka). Aku perkenankan doa orang-orang yang mendoa apabila ia memohon (mendoa) kepada-Ku. Maka, hendaklah mereka memenuhi (seruan)-Ku dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, mudah-mudahan mereka mendapat petunjuk.”

Doa lah yang menjadi talian hayat akhir tatkala sukar. Doa menjadi hubungan terus manusia dengan Allah. Segala kebergantungan hanya kepada Allah jua

Apa si bekas ahli parlimen tu ingat, saat getir kapal terbang yang bergegar macam mesin basuh tuu, nak suruh pilot cakap apa lagi kepada penumpang? Aku kalau naik kapal terbang terlanggar awan sikit pun, dah mengucap panjang, doa toksah cakap laa kumat kamit mintak selamat

Surah Almukmin : ayat 60


Mafhumnya: “Dan berfirman Tuhanmu “Mohonlah (berdoalah) kepada-Ku, Aku pasti perkenankan permohonan (doa) mu itu.”


Doa la harapan paling besar. Bukan pilot kata dah nak mati pun. Pilot suruh doa pun salah ke? Siap kena sindir dan main isu agama. Dah tu nak minta penumpang bertenang dengan cara apa lagi. Ke berserah hanya menunggu mati terhempas sahaja. Kalau lah berdoa, sekalipun jikalau ditakdirkan kapal terbang itu bakal terhempas dan maut beramai-ramai, sekurang-kurangnya akhir hayat dengan doa dan mungkin dah bertaubat? Mungkin Allah terima taubat dan mana tahu ganjaran syurga? (bagi orang Islam & beriman)

Doa la antara sebab yang jadi tenang. Aku rasa pilot dah cuba sehabis baik untuk tenangkan dirinya dan penumpang. Syabas pilot, you did a great job. Mana tahu asbab doa-doa semua ini lah , kapal terbang tu selamat mendarat dan Allah perkenan semuanya selamat

Bekas ahli parlimen tu, kalau dah sekular tuu sekular jugak laa... ish ish ish

komen positif tony



Sebenarnya kalau bersohabat lama-lama pun , mudah sangat nak putus sohabat dalam sekelip mata. Selain perselisihan faham yang mungkin terlalu kronik,  antara banyak-banyak sebab tu ada dua sebab yang popular

Pertama : nak berhutang duit, kita tak bagi

Kedua : tuntut hutang, tak bagi, lebih buruk lagi lari lesap entah ke mana tanpa penjelasan dan khabar berita

Aku ada seorang sohabat, kawan dah lama hampir dua dekad. Sekarang masing-masing dah ada kerjaya sendiri. Dia ada bisnes gah dan masyuk (bukan MLM ye)

Memang baik sangat dengan dia bagai isi dengan kuku dari zaman muda remaja sampai la pertengahan belia, rapat bagaikan tiada rahsia. Majoriti story a - z semua tahu, sebahagian ahli keluarga memasing pun dah saling kenal

Suatu hari bisnes dia mengalami sedikit masalah, dia mintak tolong aku. Aku ni rapuh sikit kalau orang mintak-mintak tolong. Apatah lagi dari sohabat yg baik

Dia suruh aku buat loan dengan bank (kira mcm guna nama je la) dan dia janji tetiap bulan akan bayar double (contoh kalau buat loan, potongan tiap bulan rm 1.5K, dia janji nak bayar tiap bulan by hand, cash rm 3K sampailah loan bank selesai), dengan harapan bisnes kembali kencang

Suruh aku buat loan sampai 5 angka tauu. Aku kesian jugak kat dia. Ye la kawan dah lama kan. Dia cerita lagi pernah buat loan dengan along, nasib baik boleh selesai cepat. Ini lagiii laaa buat menambah kesyahduan aku ni

Seminggu aku kemurungan. Fikir punya fikir punya fikir, aku tak sanggup nak buat loan bank untuk orang lain. Bukan taknak susah sama-sama, tapi ini terlalu banyak risiko. Lagipun loan aku yang dah sedia ada pun bukan sikit. Dia pujuk aku suruh usaha cari, tak banyak pun sikit asal ada. Mana laa pulak aku nak korek duit 

Dalam usaha pujuk aku tu, macam-macam la usaha. Cakap lembut gigi dari lidah yang memang tak bertulang, call jangan cakap laa, memang setiap hari. Masa memujuk macam-macam ayat keluar "mung la saudara aku, kawan baik, abang aku, banyak tolong selama ini bla..bla..bla"

Aku bukan taknak tolong, nak tolong sangat sohabat ni, tapi masalahnya aku bukan ada duit banyak sangat. Kali ni memang tak mampu nak bantu. Sungguh, daripada bergaduh bertumbuk sebab tuntut duit di kemudian hari, aku rasa lebih baik tolak awal-awal secara berhemah tanpa mengguris perasaan

Sekarang dah beberapa tahun kejadian berlalu. Nak cakap dengan aku pun acuh tak acuh. Lain benar nada ketika pujuk nak minta tolong. Tempoh hari, aku ucap selamat berpuasa, tanya dia bila boleh ngeteh jumpa lepak pun, dia cakap "malas aku jupe mung"

Aku ucap lagi selamat hari raya pun sampai harini tak balas-balas. Aku harap masih boleh bersangka baik dia tengah sibuk agaknya. Orang bisnes kan

Ermmm

Jangan kecam sohabat aku yang ni. Dia baik sangat orangnya. Cuma pasal duit, dah timbul sedikit konflik. Harap-harap persahabatan tak la putus

Alohh laa wehh.. dah raya kedua baru nak wish dalam ni ye. Semalam sibuk beraya la sangat, kan. Raya campur makan itu ini sampai perut sebu . Berat sebelum bulan puasa pun dah cover balik ni rasanya..kihkih. Kataaa raya, mana boleh tak jamah ketupat rendang, dan sambal ikan mak. Ye dak

ni nak pergi beraya kekdahnya.. feeling feeling outdoor photoshoot dengan sinematografi pokok hutan rimba.. kononnya laa



Pak saudara, mak saudara, sepupu sepapat dan anak-anak kecil diorang. Ni lah sebahagian keluarga besar sebelah arwah ayah di Kampung Raja, Besut. Tu pun ada yang tak masuk korum lagi. Sebahagian besarnya dipenuhi anak-anak sepupu sepapat yang masih kanak-kanak. Yang tak kenal pun ada lagi sebab setiap tahun ada je ahli bertambah


Biasalah juadah raya.. kambing perap periuk noxxa tu menu last iftar malam raya.. kitorang memang hantu kambing

sambal ikan legend home made oleh mak.. dimakan bersama nasi himpit dan kuah kacang, baru lah rare


Dah cemuh dengan menu raya, rasa nak pekena lauk biasa aje, mak buatkan kari ikan meletop sebelah malamnya



Khalef, kebanggaan abuya ni sorang rileks je. Time semua orang duk riuh rendah untuk acara bersalaman dan ambil gambar family, dia elok je lena diulit mimpi

TaqabbalAllahu minna wa minkum. 'Eid sa'eed mubaarak. Kullu 'aam wa antum bikhair. Selamat hari raya untuk semua. Maaf zahir dan batin

Hari akhir puasa banyak la menda nak buatnya. Hari akhir puasa juga dah plan nak balik kampung (kampung sangat) tanah tumpahnya darahku, rumah mak. Hari tu jugaklah baru nak sibuk cari selipar raya kakak dan seluar slack barang sehelai dua. Mujurlah jalan tak sesak sangat berbanding malam sebelumnya

Keluar ke bandar awal pagi, supermarket pun belum bukak. Sanggup tunggu lepak dalam kereta sementara supermarket bukak. Risau kot datang lewat nanti takde parking dan orang ramai nak shopping

12.30 baru boleh sampai rumah semula. Pastu haritu jugak la nak pergi buat alignment tayar kereta dengan expectation dalam hati memang nak tukar sebiji tayar bahagian hadapan. Sampai ke kedai servis, ermmm ku sangka kan satu, rupanya dua tayar kena tukar. Nasib baikkkk tak tiga. Kalai empat?? Terus nangis tepi bucu bonet kereta



Memang 2 biji tayar depan tu haus. Aku syak satu je sebab feel tu lain time drive sejak dua menjak ni.. Melayang jugak lahh 500 ringgit lebih. Takpaa lah duit boleh cari, nyawa insan-insan tersayang yang nak duduk dalam kereta tu nanti mana boleh diganti, kannnn

kalau tak cukup duit nak bayar tayar tu.. aku ingat nak cover laa dengan duit raya bebudak yang dah siap letak dalam sampul ni.. kahkah. Mujur tak buat gitu

Sampai di kampung halaman, macam biasa riuh rendah bergegar satu rumah tok. Semua adik beradik dan ipar duai berkumpul. Lengkap tak ada yang kurang. Anak buah termasuk anak abuya 3 orang dah berjumlah 21 orang. Pening tok dibuatnya.. Dengar tok membebel tu dah lali sangat. Hehe. " Jangan main bantal, jangan pijak tilam! Lepas makan basuh pinggan, basuh cawan! Jangan main bukak tutup peti! Tidur awal, tutup tv! " . Budak-budak ni pun dah imun agaknya telinga diorang

Juadah berbuka puasa hari akhir? Ermm tak sah la kalau tak meriah. Kitorang berjemaah jamu nasi kerabu yang mak buat. Dari nasi, sambal ikan, sayuran, solok lada semuanya home made. Tak cukup dengan itu, kambing perap pun ada



Ketupat rendang pun dah siap. Apa lagii, terus hadam la. Tak sempat tunggu raya esok hari dah merasa juadah favourite


Sebelah malamnya pulak, nak feeling moreh selepas terawih, sambil budak-budak main bunga api, kitorang bakar sate sampailah pukul 2.00 pagi. Yer lah nak bakar esok kan siapa je yang rajin. Semua mood raya dengan baju baru. Mestilah kena habiskan bakar sate tu malam ni jugak. Esok hari makan je

Lokan pun ada.. feeling korea sikit


Ok lah.. selamat hari raya semua. TaqabbalAllahu Minna Wa Minkum. Semoga Allah terima amalan puasa aku dan kamu tahun ini. In sya Allah. Jemput datang rumah


Alhamdulillah. Selesai sudah kita semua menjalani ibadah puasa, bulan Ramadhan tahun 1438 Hijrah kali ini. Harapnya pesta ibadah sepanjang bulan yang kita tempuh ini berterusan setiap masa dan tidak lah hanya pada bulan Ramadan semata-mata

Blog bahejabella.com untuk minggu akhir bulan Ramadhan telah melancarkan pertandingan komen terbanyak untuk merebut hadiah duit raya. Acara telah pun berakhir lebih kurang jam 1.00 petang tadi, Sabtu, 29 Ramadhan 1438 H bersamaan 24 Jun 2017


Terima kasih diucapkan kepada rakan-rakan yang gigih terjah komen. Dan pemenangnya telah pun diketahui. Seperti jangkaan  awal,  juara komen didahului Kak Liya yang jauh di hadapan meninggalkan orang lain. 

 

Pemenang TOP 3 Komentator Ramadhan 2017

Juara : Kak Lia

Tempat ke 2 : Kak Parizan

Tempat ke 3 : Sayidah Napisah


Terima kasih dan tahniah. In sya Allah di lain masa, kita anjurkan lagi. Selamat Hari Raya 'Eidulfitri
Aku kalau terhidang ketupat, pulut gaul nyiur (kelapa parut) dengan ikan kukus goreng, pulut kuning, ketupat sotong, kuih seri muka.. hurmm memang susah la nak tolak.. Kihkih. Kalau tolak pun.. pulut shushi. Tak main laa pulut pulut luar negara ni. Style je lebih, tapi tak sedap pun. Yang tempatan jugak la yang paling sedap dan kena dengan tekak

Sekarang ni pulak sejak setahun dua kebelakangan ni dah mula berkenab dengan lemang periuk kera. ermm sedapp amat

lemang periuk kera... tempah dengan orang kampung kat sekolah.. hehe


Alkisah minggu lepas time balik kampung, kakak ada masak rendang daging satu kuali besar. Mengidam agaknya. Ermm menggoda betul rendang tu apatah lagi tengah siang hari berpuasa

Aku tanpa membuang masa, tanpa toleh kanan kiri terus mentapau rendang daging tu satu bekas tupperware. Ketupat beli kat bazaar Ramadhan aje


Hasil kejadiannya begini la. Berbuka dan bersahur pun dengan menu ni je.. hehe


Keesokan hari bila tengok ketupat masih ada banyak lagi.. kita goreng la ketupat tu. Berbuka dan bersahur dengan menu ni jugak. Buang sarung dan goreng, baru terangkat! Kalau kat gerai kebanyakan diorang goreng dengan sarung sekali, tu tak terangkat sangat

Kita raya awal dulu ye.. hehe


Dulu masa sebelum kakngah  bella dilahirkan, memang kasih sayang sepenuhnya untuk kakak baheja tanpa berbelah bahagi. Sebelum kakngah lahir pun, memang dah nampak tanda-tanda kakak nak cemburu apabila kakak baheja banyak meragam dan nangis-nangis

Saat kakngah bella lahir, kasih mula dikongsi. Kakak baheja selalu cubit dan gigit adik dia ni (bella). Ye lah , baru first time ada adik kan. Dia mungkin nak bermanja, bermain dan bergurau senda. Mungkin nak jaga adik. Tapi tak kena cara dan abuya yakin kakak tak tahu pun cara dia tuu tak betul

saat berdua

Sekarang, kakngah dah besar. Dah nakal-nakal sikit. Kalau dia tak puas hati dengan kakak baheja, dia pulak yg gigit kakak dia. Dah laa gigi tajam. Lepas gigit boleh pulak dia ketawa berdekah-dekah tanpa rasa bersalah

Kakak hanya mampu menangis dan meraung. Nak balas semula memang tak mampu dah sekarang. Banyak redha dan mengalah je. Dia pun dah mula takut dengan adik dia ni sorang. Abuya pening nak jadi pengadil. Abuya cuba tahan bertukar jadi singa walaupun kadang-kadang terjadi jugak.. haha





Pencarian bloglist bagi bulan Julai, Ogos dan September 2017 di Mialiana.com bermula pada hari ini, 12 Jun 2017, iaitu tepat jam 4.30 petang sehingga hari esok, 4.30 petang 13 Jun 2017. Semua dijemput join.

Syarat-syaratnya :
  1. Follow blog Mialiana.com, Add To Circle Google+ Mia Liana dan Like Fanpage Mialiana.com
  2. Buat entri bertajuk Segmen 24 Jam Bloglist #26 Mialiana.com
  3. Copy coding yang telah disediakan dan paste kan ke dalam ruangan HTML dan Publish entri.
  4. Tinggalkan URL entri anda ke dalam ruangan komen INI
Senang dan mudah bukan?

10 blog yang bertuah akan dipilih oleh random.org dan kepada yang terpilih nanti diminta agar memasukkan blog Mialiana.com ke dalam bloglist mereka juga. Keputusan pemenang akan diumumkan pada 30 Jun 2017.

tunggu apa lagi... jom support Mia Liana ya...

Berikut adalah senarai kadar bayaran zakat fitrah bagi seluruh negeri di Malaysia pada tahun 2017

Terengganu : RM7.00
Pahang : RM7.00
Kelantan : RM 7.00
Perlis : RM7.00
Pulau Pinang : RM 7.00
Kedah : RM7.00
Perak : RM7.00
Selangor : RM7.00
Wilayah Persekutuan (KL, Putrajaya, Labuan) : RM7.00
Negeri Sembilan : RM6.50
Melaka : RM6.70
Johor : RM7.00
Sabah : RM7.00
Sarawak : RM7.00



Dalil Wajib Zakat

خُذْ مِنْ أَمْوَٰلِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ ۖ إِنَّ صَلَوٰتَكَ سَكَنٌ لَّهُمْ ۗ وَٱللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ

Mafhumnya : "Ambillah zakat dari sebahagian harta mereka, dengan zakat itu kamu membersihkan dan mensucikan mereka dan berdoalah untuk mereka. Sesungguhnya doa kamu itu (menjadi) ketenteraman jiwa bagi mereka. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui"
( At-Taubah : 103 )



Mafhumnya : “Dan dirikanlah solat dan tunaikanlah zakat .. (Albaqarah : 110)


Selamat Membayar Zakat!


Salam Nuzul Quran. Tahniah buat rakan-rakan yang dah banyak kali khatam AlQuran setakat 17 Ramadhan ni. Kalian sangat hebat!

Dahi Hitam Tanda Banyak Sujud?

Alhamdulillah dan In sya Allah, kita bersangka baik bahawa insan insan yang terpilih yang kita lihat mempunyai tanda hitam di dahi itu tandanya mereka kuat sujud, kuat tahajjudnya, kuat bangun malamnya. Siapalah kita nak menilai amalan orang lain

Mungkin mereka lagi dekat dengan Allah, mana tahu. Ulama pun ramai yang bertanda hitam di dahi

Cumaa, untuk diriku sendiri yang hina dan dhoif ini, kalau laa sekalipun Tuhan kurniakan rajin betul bertahajjud, aku kalau boleh mahu meminta sangat sangat dengan Allah untuk elakkan tanda hitam tersebut. 

Aku ni bukan baik sangat (mengaku je terus, senang), nak jaga hati dan bisikan bisikan syaiton tu susah oiii. Jangan main-main dengan hati. Bak kata amira osman, hati-hati, jaga-jaga!

2008, Kenangan berharga saat ziarah ke rumah seorang wali Allah, AlHabib 'Ali Alaydrus Rahimahullah di Batu Pahat, Johor. Keinginan bertemu mata dan menghadap sosok ini sudah lama akhirnya Allah maqbulkan... Bersyukur sebab beberapa tahun kemudian, AlHabib 'Ali Alaydrus meninggal dunia


Setakat mengenali dan berjumpa para Habaib pun , mereka tidak ada tanda hitam di dahi. Walaupun amalan mereka seperti yang diketahui, Ma sya Allah!


ketika mengiringi AlHabib 'Umar ben Hafidz ziarah maqam para wali Allah di Tareem, Hadhromaut
Malam tadi kan si kakngah bella ni, dia nak abuya teman dia naik tingkat atas sebab dia nak tengok cerite kartun. Abuya berkeras tak mahu teman dan ikut kehendak dia sebab dah lewat malam sangat. Malam sebelumnya pun dia tidur lewat sebab kartun. Tu laa abuya malas teman tu 

Banyak kali  kak ngah tarik tangan abuya sambil nangis meratap. Abuya buat hati kering tetap tak mahu ikut dan abuya suruh tidur je
 


video


Akhirnya dia mengalah..penat nak menangis mungkin. Last last terlena dalam dodoian abuya je sambil tersedu sedan. Mesti empuk kan duk atas abuya sambil dengar alunan dodoian yang syahdu gitu
Alhamdulillah. Hari ni dah genap 40 hari usia hero abuya yang sorang ni. Body pun dah seketul dan tough gitu. Meragam pun ada nampak dah sikit sikit. Pejam celik pejam celik dah sebulan. Pejam celik nanti dah boleh berjalan dan berlari



balik kampung jumpa tok kejap...

syoknyaaa tidur


Semoga hero abuya ni membesar dengan sihat dan menjadi anak soleh, dikurniakan kefaqihan, mentaati ibu bapa, jadi Imam dan pemimpin bagi orang-orang bertaqwa

sama tak diorang ni semua masa kecil? Mana tumpahnya kuah kalau tak ke nasi.. kannn