12 June 2017


Berikut adalah senarai kadar bayaran zakat fitrah bagi seluruh negeri di Malaysia pada tahun 2017

Terengganu : RM7.00
Pahang : RM7.00
Kelantan : RM 7.00
Perlis : RM7.00
Pulau Pinang : RM 7.00
Kedah : RM7.00
Perak : RM7.00
Selangor : RM7.00
Wilayah Persekutuan (KL, Putrajaya, Labuan) : RM7.00
Negeri Sembilan : RM6.50
Melaka : RM6.70
Johor : RM7.00
Sabah : RM7.00
Sarawak : RM7.00



Dalil Wajib Zakat

خُذْ مِنْ أَمْوَٰلِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ ۖ إِنَّ صَلَوٰتَكَ سَكَنٌ لَّهُمْ ۗ وَٱللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ

Mafhumnya : "Ambillah zakat dari sebahagian harta mereka, dengan zakat itu kamu membersihkan dan mensucikan mereka dan berdoalah untuk mereka. Sesungguhnya doa kamu itu (menjadi) ketenteraman jiwa bagi mereka. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui"
( At-Taubah : 103 )



Mafhumnya : “Dan dirikanlah solat dan tunaikanlah zakat .. (Albaqarah : 110)


Selamat Membayar Zakat!


17 comments:

  1. Tengah confuse ni..SA dr NS tp bekerja di KL, so nak kena bayar zakat fitrah kat KL ke kat NS erk?

    ReplyDelete
  2. Rasanya daddyG belum bayar zakat lagi...tapi masa paling afdal pagi raya sebelum solat raya kan... Tapi takleh juga la sbb balik kg...

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah sebelum solat raya sempat lagi..tahun lepas akak bayar awal..tahun ni je x bayar lagi

      Delete
    2. tu lahhh. tu waktu afdhalnya tapi takut tak sempat sebab busy kan pagi raya hehe

      Delete
  3. Nnt nak g bayar. En hubby belum sempat lagu nak pergi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cepat bayar..belah sana berapa kena Lya?

      Delete
    2. lagu mana kak lya? kekeke

      Delete
  4. johor masih kekal..tq sharing cikgu

    ReplyDelete
  5. Ayah selalu bayar zakat time malam raya...m

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak dulu kan...dah kerja bayar sendiri

      Delete
  6. Replies
    1. cik mijah dah bayar ke zakat? hehe

      Delete
  7. n.sembilan paling murah RM6.50 hehehe. den dah bayau haritu :)

    ReplyDelete

#Ini adalah blog peribadi

#Segala testimoni dan penulisan berkaitan produk SHAKLEE yang dikongsi & disebarluaskan infonya dilaman ini BUKAN bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit.

#Pembaca sangat digalakkan untuk mendapat nasihat dari pakar kesihatan dan perubatan. Allah jua Yang Maha Memberi Kesembuhan.

PALS

G+

FREQUENTERS

Popular Minggu Ini

Bila Abuya Membebel

BLOGGERS SEPERJUANGAN