09 June 2017

Selamat berpuasa, selamat petang dan selamat menunggu waktu berbuka. Masih tercari-cari resipi berbuka puasa mudah? Atau juadah dari bazaar sudah berderet di atas meja? Atau masakan sendiri menanti untuk dirasa? Untuk yang mencari resipi berbuka puasa mudah, boleh la cuba murtabak biskut ayam ini

RESIPI BERBUKA PUASA MUDAH : MURTABAK BISKUT AYAM

Sebenarnya ni mak aku selalu buat sejak kami kecil. Mak time masa terluang ada masuk kelas masakan. Inilah yang mak selalu masak terutamanya kalau dah ramai-ramai balik kampung

Bila google, dah banyak orang buat dan ada pelbagai nama. Che Mat Gebu tuffinbiru pun ada buat. Ada nama cream cracker daging/ayam, murtabak biskut, biskut lapis daging/ayam dan pai biskut

Bahan-bahan Murtabak Biskut Ayam

1. Ayam (potong kecik-kecik atau dadu, nak carik-carik halus pun ok), terpulang nak buat inti daging pun boleh. Nak lagi class, udang pun boleh
2. Bawang merah , bawang putih 
3. Biskut 
4.Lada sulah, garam, gula, daun ketumbar
5. Susu pekat, campur susu cair sedikit


MURTABAK BISKUT AYAM
MURTABAK BISKUT AYAM

Cara Masak Murtabak Biskut Ayam

 1. Untuk inti : panaskan minyak, tumis bawang dan goreng ayam, tambah lada sulah, secubit garam dan gula. Tambah daun ketumbar dan cili untuk warna. Nak masuk telur pun ok

Inti ni boleh je divariasikan. Contoh kalau nak masak inti ayam kari, lada hitam atau perisa beriani pun ok

2. Tuang susu pekat dalam mangkuk besar, campur sedikit susu cair dan air suam

3. Rendam biskut ke dalam bancuhan susu. Sekejap sahaja, jangan lama sangat nanti lembik

4. Letak biskut yang telah direndam ke dalam loyang (sebelum tu sapu loyang dengan sedikit mentega). Susun biskut cantik-cantik

5. Masukkan inti ayam yang telah dimasak. Nak buat biskut dan ayam tu berlapis , bertingkat-tingkat pun ok

6. Masukkan dalam oven dan bakar


MURTABAK BISKUT AYAM
MURTABAK BISKUT AYAM

Ini yang telah dipotong dan sedia untuk dihadamankan. Dicicah bersama sos cili membangkitkan selera dan kenyang untuk jadi menu berbuka puasa

PIE BISKUT DAGING
PIE BISKUT DAGING

Pie Biskut Daging ni aku dah buat 2 tahun lepas. Aku inovasikan sikit dari resipi mak. Guna susu protein ESP dan tambah cheese. Untuk resipi pie biskut daging, klik : SINI


Selamat Mencuba
Selamat Menjamu Selera

5 comments:

  1. Menarik...SA x pernah cuba lagi..boleh cuba ni..boleh dijadikan menu untuk rumah terbuka juga..

    ReplyDelete
  2. Wahh macam.best jer ni...tak.pernah lagi makan yang lagu gini..

    ReplyDelete
  3. perghhh biar betul..boleh eh..mesti sedap

    ReplyDelete
  4. Wah macam best jew. nak try jugak lah

    ReplyDelete
  5. perghhh..murtabak biskut ayam gituuu..pertama kali mendengarnya..hehhe

    ReplyDelete

#Ini adalah blog peribadi

#Segala testimoni dan penulisan berkaitan produk SHAKLEE yang dikongsi & disebarluaskan infonya dilaman ini BUKAN bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit.

#Pembaca sangat digalakkan untuk mendapat nasihat dari pakar kesihatan dan perubatan. Allah jua Yang Maha Memberi Kesembuhan.

PALS

G+

FREQUENTERS

Popular Minggu Ini

Bila Abuya Membebel

BLOGGERS SEPERJUANGAN