Akhirnya Jadi Tengkorak Jugak

Melalui aplikasi whatsapp, ada terima gambar nasihat yang agak menarik. Gambar tengkorak jer pun tapi terselit mesej berguna disebaliknya. Mesej bergambar ringkas dalam bahasa arab, aku terjemah secara literal ajer la ye


Tajuk : Laa Farqu Illa Bit Taqwa
( tiada beza melainkan Taqwa)

Maksudnya tiada beza antara semua kedudukan/ darjat atau siapa pun kita di sisi Allah melainkan.... ketaqwaan. Ni semua dah tahu

Maksud gambar setiap tengkorak :-

Tiada beza antara rajulun (lelaki) , imraatun (wanita), abyadhun (putih), aswadun (hitam), 'arabiyyun (orang arab), a'jamiyyun (orang 'ajam, asing, selain arab), ghaniyyun (kaya), faqeerun ( orang fakir ).. Semuanya akan jadi tengkorak yang hodoh lagi hina.. 

Kun man takun ( jadilah siapa sahaja kamu mahu jadi),, fa innaka min turaab (maka sesungguhnya kamu adalah dari tanah jua)

Mesejnya lebih kurang gambar kubur yang viral dulu ni... Siapa pun kamu, akan kembali ke tanah, tempat asal kejadian

Previous
Next Post »

4 comments

Write comments
Seorang Syed
AUTHOR
23 April, 2017 delete

Pengakhirannya tetap sama, tak kiralah apa darjat kita di dunia. :)

Reply
avatar
IQ = Iez Qis
AUTHOR
24 April, 2017 delete

betul, pengakhiran kita semuanya sama, harta tak kan dapat dibawa bersama, melainkan amalan kita

Reply
avatar
Julia Johari
AUTHOR
25 April, 2017 delete

Deep! Sangat menyedarkan! Terima kasih berkongsi

Reply
avatar
Akif Imtiyaz
AUTHOR
28 April, 2017 delete

Sama2 kita muhasabah diri..tak kira siapa kita..bila meninggal kita punyabtaraf yang sama di sisi Allah..takde beza..

Reply
avatar