23 April 2017

Akhirnya Jadi Tengkorak Jugak

Melalui aplikasi whatsapp, ada terima gambar nasihat yang agak menarik. Gambar tengkorak jer pun tapi terselit mesej berguna disebaliknya. Mesej bergambar ringkas dalam bahasa arab, aku terjemah secara literal ajer la ye


Tajuk : Laa Farqu Illa Bit Taqwa
( tiada beza melainkan Taqwa)

Maksudnya tiada beza antara semua kedudukan/ darjat atau siapa pun kita di sisi Allah melainkan.... ketaqwaan. Ni semua dah tahu

Maksud gambar setiap tengkorak :-

Tiada beza antara rajulun (lelaki) , imraatun (wanita), abyadhun (putih), aswadun (hitam), 'arabiyyun (orang arab), a'jamiyyun (orang 'ajam, asing, selain arab), ghaniyyun (kaya), faqeerun ( orang fakir ).. Semuanya akan jadi tengkorak yang hodoh lagi hina.. 

Kun man takun ( jadilah siapa sahaja kamu mahu jadi),, fa innaka min turaab (maka sesungguhnya kamu adalah dari tanah jua)

Mesejnya lebih kurang gambar kubur yang viral dulu ni... Siapa pun kamu, akan kembali ke tanah, tempat asal kejadian

7 comments:

  1. Pengakhirannya tetap sama, tak kiralah apa darjat kita di dunia. :)

    ReplyDelete
  2. betul, pengakhiran kita semuanya sama, harta tak kan dapat dibawa bersama, melainkan amalan kita

    ReplyDelete
  3. Deep! Sangat menyedarkan! Terima kasih berkongsi

    ReplyDelete
  4. Sama2 kita muhasabah diri..tak kira siapa kita..bila meninggal kita punyabtaraf yang sama di sisi Allah..takde beza..

    ReplyDelete
  5. Terima kasih atas perkongsian

    ReplyDelete
  6. Akhirnya jadi tengkorak juga..

    ReplyDelete

#Ini adalah blog peribadi

#Segala testimoni dan penulisan berkaitan produk SHAKLEE yang dikongsi & disebarluaskan infonya dilaman ini BUKAN bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit.

#Pembaca sangat digalakkan untuk mendapat nasihat dari pakar kesihatan dan perubatan. Allah jua Yang Maha Memberi Kesembuhan.