RESIPI AIS KRIM CHOKI CHOKI

RESIPI AIS KRIM CHOKI CHOKI

Haa kata trending kan. Walaupun rasanya dah habis kot zon viral ais krim choki choki ni. Tapi nak buat juga lah. Kena pulak dengan musim panas. Elok sungguh pekena ais krim Malaysia yang menjadi moment indah zaman kanak-kanak ni kan. Ini ais krim choki choki versi abuya ye. Buat sendiri ya ampun , renyah juga lah part nak tuang ramuan dalam plastik, picit coklat choki choki dan paling tak tahan , nak mengikat tu. Almaklumlah , tangan kita kurang berseni

BAHAN-BAHAN AIS KRIM CHOKI CHOKI VERSI ABUYA

bahan-baham ais krim choki choki
bahan-bahan ais krim choki choki


1 - Plastik ais krim (nak buatnya ada lah lebih kurang 15 batang , cari-cari stok plastik ais krim tak jumpa ,
 terpaksa la beli satu paket tu ha)
2 - Choki choki
3 - Santan kelapa (pasar basah tutup malam-malam , beli yang segera je la)
4 - Krimer sejat F&N 
5 - Susu pekat manis (aku suka gold coin sebab penutupnya macam air tin, senang nak buka)
6 - Tepung jagung ( untuk memekatkan )
7 - Gula melaka 
8 - Garam halus

CARA MASAK AIS KRIM CHOKI CHOKI

cara masak ais krim choki choki
cara masak ais krim choki choki

1 - Masukkan santan kelapa , krimer sejat dan susu pekat manis 
2 - Masukkan air 4 tin , gunakan tin susu tadi tu
3 - Panaskan
4 - Di pertengahan jalan , masukkan gula melaka
5 - Masukkan sedikit tepung jagung untuk lebih pekat
6 - Masukkan secubit garam 
7 - Agak-agak dah mendidih , bergelegak , boleh la tutup api

Sambil tunggu ramuan ni sedikit sejuk. Boleh la picitkan choki choki tu ke dalam plastik ais krim

ais krim choki choki sediaa di masukkan dalam peti ais
ais krim choki choki sedia di masukkan dalam peti ais

Tuang ramuan ke dalam plastik ais krim yang sudah di isi dengan choki choki dan ikat. Kemudian , peramkan dalam peti ais. Esok boleh makan. Maafkan je la diriku ini yang tak pandai nak ikat kemas tu. Abaikan ye yang nampak kedut-kedut tu. Nanti dah keras , ok la tu , kan


Dah elok dan sedia untuk diratah

sedapnya
( siapa lagi nak puji kan )


gambar selingan sebelum tidur semalam



Selamat mencuba! Diizinkan share

Previous
Next Post »

13 comments

Write comments
Normi Nieza
AUTHOR
20 March, 2016 delete

la..cik nor buat ltk susu pkat n cair serta garam..xde nak ltk santan lak..hihi

Reply
avatar
Azwar Syuhada
AUTHOR
20 March, 2016 delete

Menarik, bolehlah cuba buat lepas ni ;)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
20 March, 2016 delete

pastinya tak cukup satu..hihihihi...gigih abuya buat ais krim ya..terbaiklah...boleh makan dengan baheja,,bella dan bonda..

Reply
avatar
cik karmila
AUTHOR
20 March, 2016 delete

wahh..memang tnga viral ais krim ni..

Reply
avatar
paridah
AUTHOR
21 March, 2016 delete

SEDAPNYA XSEMPAT BEKU DH HBS NI...

Reply
avatar
eima
AUTHOR
21 March, 2016 delete

DOK BERCINTA NK PI CARI PLASTIK ESKRIM ..... KLU TAK BOLEH LA TRY YG DOK VIRAL NI KAN

Reply
avatar
tenku butang
AUTHOR
21 March, 2016 delete

memang sedap.. pagi tadi buat jual.. sold out 150 batang..

Reply
avatar
21 March, 2016 delete

pi cari cepat sebelum stok plastik eskrem habis di kedai

Reply
avatar
21 March, 2016 delete

ni try n error ramuan sndiri... sedap la pulop... ehhhh

Reply
avatar
kisah earty
AUTHOR
22 March, 2016 delete

Nak share resepi ey.. tq.. :)

Reply
avatar
13 April, 2016 delete

Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya




(((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya.

Reply
avatar