09 July 2015

EMOSI ANAK YANG TERCEDERA

Bila anak kau kerap berak dan kencing , kau marah. Kau kena cuci dan basuhkan dia banyak kali. Bila anak kau kencing di lantai , kau marah . Bila anak kau kencing dan berak bocor sampai terkena seluar baju dia , kau marah. Paling sadis lagi sampai terkena baju seluar kau. Kau melenting geram

Nanti bila kau tua nyanyuk , kau berak merata , kau berak kencing dalam kain batik , masa tu tak ada siapa anak kau nak layan kau. Kau pun kena pakai lampin orang tua. Anak kau berat hati nak basuh kencing berak kau. Sadis lagi , anak kau biarkan kau macam tu saja , mengengsot sendiri ke bilik air , basuh dan mandi sendiri

Bila anak kau pecahkan gelas , pinggan dan mangkuk kesayangan kau . Kau melenting macam orang gila , macam sayang pinggan lebih dari sayang anak

Nanti bila kau tua , masa kau kehilangan deria rasa. Nak pegang gelas sebiji pun terketar-ketar , gelas jatuh dan pecah. Anak kau marah kau. Anak kau melenting kat kau. Itu gelas kesayangan dia beli di Langkawi. Senang-senang je kau nak pecahkan

Anak kau nak bersembang bercerita dengan kau. Anak kau nak suruh buat susu. Kau buat tak layan dia , kau sibuk main smartphone. Anak kau buat-buat menangis , dia sebenarnya nak perhatian , nak kau menyahut , melayan membelai dia. Kau 24 jam sibuk dengan smartphone

Nanti bila kau tua , wajah pun kedut seribu , cucu-cucu kau kurang bermain-main dengan kau. Kau nak bercerita , bersembang dengan anak kau . Anak kau sibuk dengan telefon yang entah macam mana lebih canggih lagi zaman itu. Kau diabaikan , terpinggir , duduk dalam bilik sorang-sorang

Kau stress bila anak kau buas dan nakal tak reti nak duduk diam. Kau cubit dia dan membebel

Nanti bila kau tua , ragam tua kau macam-macam. Nak itu nak ini . Anak kau membebel kat kau tiga hari tiga malam. Bagi dia , kau hanya menyusahkan hidupnya

Bila kau dodoikan anak kau malam-malam sebelum tidur , anak kau susah nak tidur , masih nak main-main, nak meragam, kau marah anak kau, suruh tidur cepat , kau cakap kau mengantuk , tak larat nak melayan , kau kata esok hari banyak kerja

Nanti bila kau tua , sakit tenat menunggu mati , anak kau cakap kat kau : " cepatlah ayah mati , orang penat lah , dah lah banyak kerja nak buat, menyusahkan betul ayah ni.."
Kalau dia tak cakap depan kau , dia cakap belakang kau , kalau dia tak cakap belakang kau , dia cakap dalam hati

Bila anak kau tidur , kau cakap lega dan aman dunia

Nanti bila kau mati sakit tua , anak kau cakap kat dirinya sendiri , aman hidup , lepas azab

Jadilah yang membahagiakan. In sya Allah kau akan dibahagiakan.  Langit tak selalu cerah , matahari tak selalu bersinar. Bak katanya orang jawa, what goes around , comes around. what you give , you get back, what goes up must come down


Suburkan bahagia!

Satira 11 pagi , 22 Ramadhan

5 comments:

  1. Deep... argh.. takut pulak menuju usia emas.. nanti nyanyuk.pulak tu..hahahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. jangan takut kak yoorin uittt. blh doa banyak moga dijauhkan penyakit nyanyuk tu.aminn ?:)

      Delete
  2. nauzubillah.moga kita tak abaikan dan marah mak ayah kita mcm tu. dan moga anak2 kita tak buat macam tu kat kita kan.amin

    ReplyDelete

#Ini adalah blog peribadi

#Segala testimoni dan penulisan berkaitan produk SHAKLEE yang dikongsi & disebarluaskan infonya dilaman ini BUKAN bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit.

#Pembaca sangat digalakkan untuk mendapat nasihat dari pakar kesihatan dan perubatan. Allah jua Yang Maha Memberi Kesembuhan.

Bila Abuya Membebel

BLOGGERS SEPERJUANGAN

backlinks

ping blog Backlink - OhDunia.my

PALS

G+

FREQUENTERS

Popular Minggu Ini

tinggalkan jejakmu