bahejabella: RESIPI BERBUKA PUASA PALING MUDAH

RESIPI BERBUKA PUASA PALING MUDAH

/
5 Comments
July 09, 2015

RESIPI BERBUKA PUASA PALING MUDAH

3 KETUL AYAM BEREMPAH DAN SAMBAL KICAP BAWANG

ayam diperap
ayam diperap

BAHAN PERAPAN :


Bawang besar 
Bawang putih
Halia
Kunyit hidup (segar)
Serai
Jintan manis
Ketumbar
Sedikit (sahaja) lada hitam
Gula dan garam secukup rasa

Blend kesemuanya dan perap la 3 ketul ayam dengan bahan perapan tersebut lebih kurang satu jam sebelum berbuka. Dah dekat berbuka , pukul 7 macam tu, goreng saja, hidang dengan penuh kasih sayang dan makan panas-panas semasa berbuka. Anak aku panggil peha ayam ni ayam upin ipin

ayam berempah telah digoreng
ayam berempah telah di goreng


SAMBAL KICAP


samba kicap
sambal kicap

Satu lagi resipi berbuka puas paling mudah ialah sambal kicap. Sesuai dimakan bersama ayam berempah itu. Dulu mak selalu buat ni. Paling stail , makan dengan ikan bawal goreng atau ikan bakar. Sambal kicap ni legend sangat kan. Senang saja bahan dan caranya , kicap manis , masukkan bawang merah (dihiris) , cili api ( tapi hari tu ada cili merah je dalam peti, pun boleh ) , sedikit madu , sedikit perahan limau. Siap


Selamat berbuka puasa



You may also like

5 comments:

  1. Masak simple mcm ni pun sodap

    ReplyDelete
    Replies
    1. simple simple la sedap sangat kak SA heheh

      Delete
  2. Simple tu la yg sedap...lawan dgn nasi panas...perghhh..tangkap leleh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. perhhh telan liur saya baca ni hahaha

      Delete