27 April 2017

Ni resipi pejam sebelah mata, aku punya stail. Korang jangan komplain-komplain ok! Ni namanya maggi (mi segera) goreng hari cuti. Sebab buatnya semalam, hari cuti umum sempena keputeraan Sultan Terengganu. Buat cepat-cepat sebab kelaparan dan ternampak mee segera maggi berbaki dalam kabinet dapur ada 3 bungkus.. hihi

Resipi Maggi Goreng


Nah resipi maggi goreng simple, mudah dan cepat disediakan

Tumbuk bawang putih dan bawang merah dalam lesung batu. Tumbuk ok! Lengan tok nenek moyang kita dulu tough sebab selalu banyak buat kerja manual. Antaranya giling cili atas batu (alat giling cili tradisional) dan tumbuk-menumbuk rempah ratus dalam lesung

Mi segera (maggi) tu dilembutkan dengan rendaman air panas, toskan dan asingkan ke tepi. Jangan terlalu lama sangat. 2 minit cukup. Pastu aku suka bilas sekali lagi dengan air. Kasi wax-wax kat mi segera tu keluar banyak-banyak

Sementara tu, rempah maggi aku suka bancuh (bancuh pekat) dengan air suam dalam mangkuk. Bukan main tuang je rempah yang masih berbentuk serbuk ke dalam kuali. Bancuhan rempah kari maggi ni aku campur dengan rempah kari daging, sos cili thai, serbuk lada hitam sikit, serbuk bawang putih dan sesikit kicap

Potong ayam dan bebola daging. Ni ikut suka la nak masuk apa pun. Udang ke, ketam ke, sotong ke.. ikut tekak sendiri.. Bebola daging pilihan aku tentulan brand Azmy. Hanya Azmy dan Ramly sahaja diyakini setakat ini. Lain-lain tu was-was sikit.. hehe

Dah start boleh menggoreng. Panaskan minyak dan masukkan bawang yang ditumbuk. Bila naik bau, masukkan bancuhan rempah ratus tadi

Kemudian masukkan ayam dan bebola daging. Tunggu sekejap, boleh tuang semua mi segera (maggi) tu. Gaul-gaul, goreng-goreng dengan gaya tersendiri sampai sebati. Aku tak masukkan sayur sebab kakak baheja dah warning awal-awal jangan bubuh sayur!

Last sekali, tambah telur. 4 biji sekali masuk. Pastikan telur dibasuh dan di pecahkan dulu dalam mangkuk. Manalah tahu kalau terus pecah masuk dalam kuali terkena telur tembelang.. kann


Siap dan boleh meratah. Selamat menjamu mata. Harap-harap terliur laaa.. 

5 comments:

  1. Alahai...terus rasa lapar perut

    ReplyDelete
  2. Alahai..lapar laaa tgk maggi goreng cikgu nizang..

    ReplyDelete
  3. Amboi! Meleleh leleh air liur ni

    ReplyDelete
  4. Sedapnya maggi goreng..sesekali.mmg kekya layan gak ni

    ReplyDelete
  5. Maggi ne masak apa pun boleh telan.hehe

    ReplyDelete

#Ini adalah blog peribadi

#Segala testimoni dan penulisan berkaitan produk SHAKLEE yang dikongsi & disebarluaskan infonya dilaman ini BUKAN bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit.

#Pembaca sangat digalakkan untuk mendapat nasihat dari pakar kesihatan dan perubatan. Allah jua Yang Maha Memberi Kesembuhan.

Monthly Top Commentators

backlinks

ping blog Backlink - OhDunia.my

FREQUENTERS

Popular Posts

Blog Archive

PALS

G+

BLOGGERS SEPERJUANGAN