06 August 2015


MASUK UMUR 30 DAH START TUA


kredit : status doktor zubaidi
kredit : facebook doktor zubaidi


Ya , umur 30an. Bermula 30. Bagi wanita khususnya memang duk risau sangat kalau garis-garis kedut dah mula keluar. Mana mahunya kedut tak keluar , stress kerja seharian , kerja lagi , hal rumah lagi , anak-anak , suami , derma 2.6 bilion lagi (ehh nak masuk jugak). Ermmm makin cepatlah simptom penuaan sebelum usia ni

Tua bukan kehinaan. Kita tak takut pun tua. Semua orang pun akan tua , semua orang akan masuk kubur. Tapi yang paling tak mahu dan nak elakkan ialah tua sebelum usia. Kalau wajah tak baby face atau iras-iras simtom tua atau eksotik atau terlebih matured tu , kita boleh consider lagi , tapi kalau masuk umur 30an , nak buat itu semput , nak buat ini termengah-mengah, mudah pancit. Salah satu caranya perlukan sokongan luar untuk mencukupkan keperluan tubuh badan apa yang tidak cukup. Macam yang doktor cakap kat atas tu

Kalau yang jenis suka sangat , ghairah merancang keluarga , selalu makan pil perancang , ermmm alamatnya tunggu la. Kalau tak pandai jaga , duk tengok-tengok orang sekeliling yang berpengalaman tu , memang badan akan naik

Makin berusia , lemak-lemak pun makin susah/lambat untuk dibakar. Daya ingatan pulak kadang-kadang makin pudar , kunci asyik lupa letak mana , wallet selalu tak jumpa cari ( tapi tang nak tambah isteri , asyik muda saje fikiran tu kan). Alaa jangan marah , gurau sikit pun tak boleh. Lelaki ni tahap benar-benar matang dia dekat-dekat umur 40 tau. Orang perempuan awal sikit matang (sebab tu sedikit tercepat tua banding lelaki). Ehh jangan marah tau , gurau je

Jangan garang-garang tau , nanti lagi la cepat tua (sebelum usia)


jangan garang
jangan garang-garang sangat

Lelaki pun tak boleh confident sangat. Walaupun ramai yang tak kisah pun nak tua sebelum usia. kalau model tu lainlah, kan. Boleh rasakan perubahan tubuh badan sendiri. Kemampuan beraktiviti bila dah masuk 30an berbanding sebelumnya ketika puncak zaman kegemilangan kedewasaan. Dulu boleh joging 10 round , none stop. Sekarang 3 round pun boleh terssemput. Metabolisme makin menurun, dah tak sama ketika zaman muda. Kaki mula denyut-denyut , tangan kebas-kebas

Lihat saja atlet feveret aku, Roger federer (34 tahun) sekarang walaupun masih berada di ranking nombor dua dunia dalam sukan tennis , tapi persembahan tak seperti dulu. Boleh menang 12 hingga 15 tournament setahun. Boleh konsisten sampai 4 tahun mengekalkan piala-piala tu. Tapi sekarang, sejak tahun 2013, roger federer masih belum memenangi apa-apa kejohanan grand slam. Nicol david pun dan masuk 32 tahun. 112 bulan (setakat ini) gah bertakhta sebagai pemain nombor satu dunia sukan squasy, tapi untuk tahun ini , nicol masih belum memenangi kejohanan utama. Banyak kali tersungkur di final atau semifinal. Perbezaan points ranking nicol dengan raneem elweleily (nombor dua dunia) hanyalah 50 mata. Genting! Raneem masih muda dan bersemangat, inilah masa yang ditunggu-tunggu , jika nicol tak bangkit, bila-bila masa sahaja raneem boleh merampas takhta nombor satu dari sekarang dan Malaysia akan pudar sinar kebanggaan yang selalu disandarkan kepada nicol david itu

Untuk anti aging dan malambatkan proses penuaan sejati , macam biasalah aku ambil vivix. Minuman sirap merah yang power mengandungi ramuan unggul. Secara kesuluruhannya , vivix bermanfaat dalam anti-penuaan sebagai perlindungan terhadap sel , penjanaan tenaga sel serta memperbaiki sel. Baca lanjut SINI


Tua tak tua tu belakang cerita. Awet muda tu bonus la. Vivix bukan nak kata wajib  muda. Tapi ia amat-amat menyokong tubuh badan kembali muda , rasa muda dan beraktiviti macam orang muda. Sebab aku ni dah rasa sendiri kesan hebat dari asbab vivix. Ye la, almaklumlah lama tinggakan dunia squasy. Tak jumpa partner. Bila dah tahu rakan sekerja aku pun passionate squasy , apa lagi , berentap la kitorang sepuas-puasnya. Bila dah lama tak pegang raket , padahnya , selepas aksi berentap tu , sakit habis badan , kaki semua. Ermmm saat itu vivix la yang dicari-cari. Ahamdulillah , Allah bagi kecergasan. Sebelum tu bangun tidur pagi pun , nak jalan macam orang tua. Ikutkan hati mahu merangkak aje. Lemau dan tak larat. Satu lagi sebab nak konsisten vivix ialah untuk bantu kurangkan simptom diabetis. Takut juga



Alhamdulillah

8 comments:

  1. Bila dah masuk 30an, badan pun cepat penat..

    ReplyDelete
  2. wanita kalau tak nak tua, buatlah apa yang sepatutnya....

    ReplyDelete
  3. biar tua usia asalkan jangan perasan sentiasa muda dan masih tak sedar diri.

    ReplyDelete
  4. jangan garang nanti cepat tua, senyum selalu baru sentiasa muda. gitu~

    ReplyDelete
  5. Zumal dah nak masuk 32, kena ambil vivix la kot...

    ReplyDelete
    Replies
    1. whatsapp kite je mal kalau nak... best offer tau

      Delete
  6. Hehehe .. tua tetap tua..

    ReplyDelete

#Ini adalah blog peribadi

#Segala testimoni dan penulisan berkaitan produk SHAKLEE yang dikongsi & disebarluaskan infonya dilaman ini BUKAN bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit.

#Pembaca sangat digalakkan untuk mendapat nasihat dari pakar kesihatan dan perubatan. Allah jua Yang Maha Memberi Kesembuhan.

PALS

G+

FREQUENTERS

Popular Minggu Ini

Bila Abuya Membebel

BLOGGERS SEPERJUANGAN