26 July 2015

CARA BETUL SEBUT MINAL A' IDIN WAL FA IZIN

Musim-musim raya ni banyak sangat kedengaran (panas je telinga aku) cara sebut ucapan yang salah. Lebih-lebih lagi ucapan dalam tv dan radio. Lepas tu jadi ikutan masyarakat. Dalam lagu pun sama. Kawan , jangan main sebut je , tak ada makna ,sia-sia saja

Selalu dengar sebahagian orang-orang sebut :- MINAL AIDIN WAL FA IZIN

Sebutan sebenar ialah : MINAL   A' - I - DIN   WAL FA  I-ZIN

Biar jelas bunyi huruf ain dan hamzah baris bawah tu ( a' - idin),,   bukannya dirangkumkam sekali (aidin)


MINAL A'IDIN WAL FA IZIN
MINAL A'IDIN WAL FA IZIN



Minal a'idin wal faizin ni bukan bermaksud "maaf zahir batin". Terjemahan secara literasinya ialah ;

min = daripada/termasuk
a'idin = orang-orang yang kembali
wa= dan
faizin = orang-orang yang mendapat kemenangan


Sebenarnya asal usul ucapan ini bukan ucapan untuk raya pun , pada zaman khulafa' arRasyidin , ianya ucapan setelah kembali dengan kemenangan dalam perang. "Semoga termasuk dari orang-orang yang kembali (dari perang) dan sebagai orang yang menang ( dalam setiap perjuangan atau peperangan )"

Ucapan raya yang di anjurkan sunnah ialah " TaqabbalAllahu minna wa minkum " ( semoga Allah menerima (amalan puasa) kami dan kamu ) "

Namun jika ingin menambah kalimah doa " minal a' idin wal fa izin" di akhirnya , boleh sahaja jika diniatkan sekadar berdoa sesama insan Muslim dan Mukmin. Dan tak sampai tahap haram pun jika melafazkannya juga. Cuma nak bagitahu , ia bukan ucapan asal untuk hari raya



Sebarlah bahagia! Semoga bermanfaat!


12 comments:

  1. inshaaAllah...kita perbaiki sama2..terima kasih

    ReplyDelete
  2. yang tersilap kita perbetulkan..yang betul kita terus amalkan..

    ReplyDelete
  3. ooooo baru tahuuu.....tapi tahu itu bukan ucapan selamat hari raya

    ReplyDelete
  4. owh, macam tu rupanya, thanks sbb share ye..

    http://arpiiz001.blogspot.com/

    ReplyDelete
  5. Perkongsian yang bermanfaat..:)

    ReplyDelete
  6. memang ramai yang salah sebut kan.. errmm.. lirik lagu pun ada, tapi penyanyi salah sebut.. sebab tu ramai yang ikut kot..

    thanks 4 sharing this... :)

    ReplyDelete
  7. thankx for the share... A`-idin rupanya.. ingatkan A`-idil... adeyh... salah slama ni mnybut ucapan ni..

    ReplyDelete
  8. Sama2 kita perbetulan sebutan

    ReplyDelete

#Ini adalah blog peribadi

#Segala testimoni dan penulisan berkaitan produk SHAKLEE yang dikongsi & disebarluaskan infonya dilaman ini BUKAN bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit.

#Pembaca sangat digalakkan untuk mendapat nasihat dari pakar kesihatan dan perubatan. Allah jua Yang Maha Memberi Kesembuhan.

PALS

G+

FREQUENTERS

Popular Minggu Ini

Bila Abuya Membebel

BLOGGERS SEPERJUANGAN