10 July 2015

Musim raya biasa la kuih raya banyak. Beraneka warna , bentuk dan gaya. Kadang-kadang dalam bulan Ramadhan pun , kuih raya dah habis di makan barang satu dua balang. Kadang-kadang rasanya macam hampir nak sama , bahan asas cara buatnya sama , tepung dan mentega , cuma dipelbagaikan dengan sedikit rasa berbeza. Ada rasa epal , strawberi . rasa kacang dan macam-macam rasa

Kalau nak ikutkan, setiap tahun, kuih raya yang wajib ada kat rumah kami atau di rumah tok ialah semperit , popia mini , almond london , muruku, batang buruk, kekacang. Aku dari kecil sampai sekarang memang suka popia mini tu , walaupun along (rahimaim) dah sebut kuih tu kegemaran dia. Popia mini ni selalu juga aku buat sendiri , intinya mak buat , beli ikan dan jadikan serunding , tak susah pun setakat nak gulung popia kecil tu kan

Tapi dalam banyak-banyak segala aneka kuih raya tu , satu kuih ni memang rare dan sukar dijumpai di rumah-rumah lain. Mungkin caranya berbeza. Kuih itu ialah ketupat. Hehe.. ketupat pun dianggap kuih raya kan. Tapi kegemaran kami bukan sebarang ketupat. tapi ketupat goreng. Mak pun selalu rebus ketupat , gotong royong sehari sebelum raya. Hari pertama raya selalu banyak ketupat. Pergi beraya pun memang rata-rata jumpa ketupat. Bila hari kedua dan seterusnya , kami dah kurang nak makan ketupat rebus biasa tu , jadi kami gorengkan saja. Goreng ketupat tanpa kulitnya ye. Bukan digoreng bersama daun-daun ketupat tu , barulah rare. Dicicah pula dengan rendang yang mak masak , perghhhh terangkat

Nak rasa ketupat goreng bersama rendang mak ni , jemput la datang rumah beraya ya. jangan segan-segan

gambar raya tahun lepas , ketupat goreng
gambar raya tahun lepas , ketupat goreng







#Cabaran20Hari  #Day13
#ExchangeFeedGroup
#Kelabbloggerbenashaari


4 comments:

  1. KETUPAT GORENG MMG RARE..BOLEH CUBA NI...

    ReplyDelete
    Replies
    1. goreng.. nanti jemput saya.. hehe

      Delete
  2. ketupat goreng? first time dengar

    ReplyDelete
    Replies
    1. yes.. kat bazar atau kedai selalu ada diorang goreng dgn sarung2 ketupat sekali..

      Delete

#Ini adalah blog peribadi

#Segala testimoni dan penulisan berkaitan produk SHAKLEE yang dikongsi & disebarluaskan infonya dilaman ini BUKAN bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit.

#Pembaca sangat digalakkan untuk mendapat nasihat dari pakar kesihatan dan perubatan. Allah jua Yang Maha Memberi Kesembuhan.

PALS

G+

FREQUENTERS

Popular Minggu Ini

Bila Abuya Membebel

BLOGGERS SEPERJUANGAN