bahejabella: Otak- otak Terbaik Datangnya Dari Terengganu

Otak- otak Terbaik Datangnya Dari Terengganu

/
7 Comments
June 05, 2015
OTAK-OTAK TERENGGANU

Otak-otak terbaik datangnya dari Terengganu. Dulu masa bermukim dan berkelana sebentar kira-kira lima hingga enam purnama di kota metropolitan kuala lumpur itu , banyak kali juga makan otak-otak , rata-ratanya skill resipi otak-otak yang lebih kurang sama. Rasanya macam isi sosej yang kurang istimewa menambat tekak aku. Orang kelantan sebut "dokleh gi". Sebab tak sespecial otak-otak Terengganu yang ada isi ikan segar dicampur sambal nyiur (kelapa) parut yang pedas-pedas manis.

Betul la kata bidalan , hujan emas di negeri orang , hujan batu di negeri sendiri , pusing sana pusing sini , tempat sendiri tiada tolok bandingnya. Ni tiada sentimen kenegerian ya. Sekadar ekspresi perasaan nikmat makan otak-otak yang dibeli di Kuala Besut minggu lepas


otak-otak
otak-otak kuala besut




You may also like

7 comments:

  1. otak-otak di terengganu sedap sgt berbeza rasa dgn yg jual tempat lain silap beli mau sakit perut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. makan isinya.. jangan makan daun hangus tu kak.. hehe

      Delete
  2. eh..lain ek..x mcm yg selalu kite mkan kat kl..sebab selalu kaler merahh

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  3. Ye yg kat kl selalu isinya mcm sosej gitu... yg ini ikan real + sambal kelala parut pedas2 manis... ni sedap lagi

    ReplyDelete