09 February 2015


minggu lepas isu rotan... mak ayah nanti kena hukum kalau rotan anak.... ermmm...  kesalahan jenayah kalau rotan anak, katanya... ermmm ermmm ermmm...

sebenarnya menteri kena perbetulkan sikit statement tu... kalau rotan anak dengan penuh emosi dan mencederakan sampai jadi macam kes dera , masuk hospital , pengsan , mati ( wal 'iyaazubillaah ) ... haa tu memang betul jenayah , patut pun ibu bapa atau sesiapa saja yang buat tu kena hukum..


pro & kontra.... 

kalau rotan untuk mendidik , tujuan beri pengajaran , rotan di tempat2 tertentu yang dibenarkan, memang disarankan agama pun.. bukan setakat untuk anak atau murid...  dalam Islam , ada hukuman 'pukul' untuk beri pengajaran kepada isteri yang nusyuz ( setelah melalui beberapa stage pengajaran yang di anjurkan Islam )...

bukan senang nak jadi ibu bapa... Kami adik beradik pun biasa kena rotan dengan mak.. Kakak aku masa kecik kecik dulu , time mengaji dengan mak , kalau tak menitis air mata atas muqaddam tu memang tak sah...

Aku..? heh he he...  pernah kena rotan di tangan dengan ustaz Marjuskai hafizahullah masa form 2 sebab tak ingat surah hafazan , masa darjah 5 kena pulas telinga dengan mak sebab ralit bermain - solat asar lewat , kena rotan sebab pernah ponteng kelas... heh he he..

Mak memang tak belajar tinggi , setakat mak bersekolah, mak cerita selalu dapat nombor 1 , mak buat yang terbaik , pergi - balik sekolah naik basikal hampir satu kilometer , buat kerja tolong tok aku , jual kuih , jual minyak... huhu

Sebab tu mak nak tengok anak-anak jadi yang terbaik , kadang kadang memang nampak tegas , bengkeng... tapi tu semua mak nak kitorang jadi "manusia" ,jadi orang berguna.. tak lalui lagi dah macam zaman-zaman masa mak kecik2 dulu... Alhamdulillah..



Terima kasih mak , sebab pulas telinga dulu .. terima kasih mak sebab marah kami balik lewat petang lepas bermain ,, terima kasih mak sebab suruh kami kutip sampah yang kami buang kut tingkap rumah ,, terima kasih mak sebab didik kami kalau lepas makan - basuh pinggan sendiri ,, terima kasih mak sebab rotan kami dengan penyidai baju ... Terima kasih mak ,, banyak keringat dan air mata mak yang tumpah... In sya Allah , syurga buat mak...


Tak lama lagi , cikgu pun ramai agaknye ye dalam penjara,,,,, huhu



dulu dulu dulu dan sekarang...



2 comments:

  1. assalam...maaf baru singgah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe... pollow dah blog akak... pollow pollow pollow

      Delete

#Ini adalah blog peribadi

#Segala testimoni dan penulisan berkaitan produk SHAKLEE yang dikongsi & disebarluaskan infonya dilaman ini BUKAN bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit.

#Pembaca sangat digalakkan untuk mendapat nasihat dari pakar kesihatan dan perubatan. Allah jua Yang Maha Memberi Kesembuhan.

PALS

G+

FREQUENTERS

Popular Minggu Ini

Bila Abuya Membebel

BLOGGERS SEPERJUANGAN